hobbysnekkeren: Ønsker kommentarer påplanløsning

Startet av hobbysnekkeren, desember 01, 2009, 00:19:29

hobbysnekkeren

Hei, har satt opp en planløsning til hytte. Er ingen ekspert, og innser at det kan være plasseringer og plassbehov jeg ikke har tenkt på. Fornuftig fordeling av kvadratmetre på de ulike rom? Kanskje noen av dere har innspill som kan forbedre oppsettet. Mye vil selvsagt være smak og behag, og behovene er ulike. Men alle innspill mottas med takk! (Hems med ett soverom og hemsestue kommer i tillegg).

Hans

En ting vi tenkte på når vi tegnet vår hytte var å samle alt som trenger vann på et minst mulig område slik at det blir lettere/rimeligere å frostsikre.
Derfor har vi lagt opp til at oppvaskbenken på kjøkkenet blir på en vegg som grenser mot badet.

Vi har også lagt opp til å ha det ekstra toalettet rett ved inngangsdøren. Tenker at det kan være greit med barn som må kjapt inn å gjøre sitt fornødne uten at de da trekker med seg masse skitne/våte ytterklær langt inn i hytta.

Som du skriver, her handler det mye om smak og behag. Vår hytte blir seende slik ut når den etter hvert kommer til:
http://byggehytte.wordpress.com/2009/04/28/tegninger/
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

hobbysnekkeren


moby666

Dette kommer til å bli en fin hytte, men personlig synes jeg gangen var veldig lang og tynn....

Vi har en planløsningsekspert på forumet, han kommer nok til å svare deg ;)

Bidda

I følge innlegget over kommer det sikkert flere forslag...... ;)

Her er ihvertfall mitt:

WC i tilknytning til entre og trapp.
Skyvedør i mellom gang og entre.
Mulighet for direkte gang og kjøkken, slippe å drasse matvarer rundt og stua.
samt endre noen slagretninger på dører.

Lasse Elden

Hei!

Takk for perfekt tilbakemelding. Det satt jeg veldig pris på!

Har følgende forslag som du kan vurdere:

1) Integrere bod under trapp for optimal lagring.
2) Bytte plass med do og bod og trekke boden ut i garasjen (delvis) og fylle på med garderobe ut mot innergang og flytte trappa til der garderobene er nå.
3) Evt droppe å ha inngangen under tak og heller ha dør til garasje, bod og utgangsdør fra gangen (bod nærmere garasjen) og toalett inn mot innergang. Men da må du nok finne en annen trappeløsning.

Spennende å planlegge og mange mulige løsninger.



Bidda

desember 02, 2009, 08:21:28 #6 sist endret: desember 02, 2009, 20:47:29 by Bidda
Hmmm....selv hadde jeg ikke tatt delen under trappa inn i boden fordi det gulvarealet trenger du til sko og skotørker, samt at min erfaring med boder som har  slike "hull", har lett for å fylles opp med ting og tang en egentlig bør kaste  ;)

Edit: Hadde vært av interesse å se 2-etg også.

Lasse Elden

Ja, der ser du! Du har planer for arealet!

Du vil jo også få gode lagringsmuligheter i garasjen.

Bidda


hobbysnekkeren

Her var mange gode innspill. Toalett i tilknytning til gangen er nok ingen dum idé. Og innspill på utnyttelse av bod og oppbavering er også nyttig. Enig i at gangen blir lang, så løsningen med å dele opp kjøkkendelen som på tegningen fra Bidda skal vi se nærmere på. Tilbakemeldingen fra Bidda var enkel å forstå, ettersom du hadde gjort om på tegningen. Takker så langt for alle gode innspill, kom gjerne med flere om dere har. Legger også ved planløsningen jeg har tegnet av hemsen.

Bidda

Hei
Noen tilbakemeldinger på 2.etg:

1) trappa du har tegnet er med sving nede, mens 1. etg er tegnet med sving oppe.
2) dør til soverom må du endre retning på så du slipper å gå rundt døra når du kommer opp trappa.
3)boden kan du utvide i bredden så langt at kneveggen blir på 0,5meter. Bytt til venstredør. Du kan også vurdere å lage dør inn til garasjen.

Trapp i garasjen bør du starte litt lengre unna veggen, ha en klaring på minst 60cm.

Bidda


hobbysnekkeren

Takk for gode tips!

1) Når det gjelder sving på trapp, er den endret til å være sving nede. Ser av tegning på hoveplan at den fortsatt er oppe.
2) Endringen på dør er et godt tips! Ser det blir litt klønete den andre veien.
3) Når det gjelder boden i loftsetasjen, er det litt avhengig av takkonstruksjonen hvilke muligheter det er til bredde på boden.
4) Ingen dum idé med en isolert dør videre til loftet på garasjen (eller carporten som det mest sansynlig blir i starten)
5) Ser at det var litt knapp plass for trappen, ja.

Nok en gang takk for alle gode tips! Skulle det være noe mer, kom gjerne med det  :)

Bidda



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod