rundstokker i taket

Startet av ERSO, desember 17, 2009, 14:14:16

ERSO

Er det noen med gode kontakter.
Jeg trenger 3 stykker med spenn på 9 meter 22grader helling på taket , rombrede på 5,5 meter og torvtak.

ER det noen som kan noe om dette.
Hisen ERSO

Kenneth S

3 stokker blir altfor lite, du må ha minst 5 og de bør være svært grove når det er hele 9 meters spenn.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

ERSO

Takk Kenneth
Jeg bruker gjerne 5 stokker. ER det bare erfaring som gjelder på rundtstokker eller kjenner du til beregningsregler/leverandører.
ERSO

Kenneth S

Jeg får leverandørene til å dimmensjonere.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

ERSO

Hei Kenneth!
Rundstokken er kritiske for at jeg får et stort åpent rom. Har du noen leverandører av stokker som du kan anbefale.
ERIK

Kenneth S

Ja, 9 m spenn er MYE.
Er ikke sikkert man får tak i grove nok stokker med riktig fasthetsklasse.
Prøv Materialbanken på Røros.

www.materialbanken.no
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Ugelbugel

Byggdetalj 525.824 Takåser av tre viser dimensjonering av takåser.
Føler at 9m er vel langt spenn på takåser. Ved torvtak og en del snølast(fjellhytte) er det vanskelig å få til spennvidde på noe særlig mere enn 7,0m. Takåsene må da trolig ligge på c-c 60cm og være min.Ø300mm.

Jeg bygger hytte på Gålå og kjøpte takåser av Bøfjorden Sag AS på sunnmøre.
Veldig fornøyd med pris, kvalitet og leveranse! Men tror ikke de lager takåser lenger enn ca.8,5m.
Sivilingeniør bygg, konstruksjonsteknikk. Konstruktør og daglig leder i mindre entreprenørselskap på hedemarken!

Kenneth S

Ø300 er tynt, det bruker vi til falske åser.
Får tak i åser opp imot Ø600, men tror uansett at 9m blir i meste laget uten noen form for opplagring.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Bidda

Mener at Sande Hus & Hytter har dreibenk som tar de lengdene. De holder til på Berkåk. Kan sikkert beregne de for deg, men 9 meter er langt.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod