Kraftig lader til 12V solcellebatterier

Startet av hyttebygger, februar 10, 2008, 09:23:51

hyttebygger

Begynner å bli lei av at familien må begrense tv-tittingen og bruk av belysning til et minimum når vi er på hytta i litt "lengre" perioder. I alle påske- og vinterferier (ca. 1 uke) går batteriet i "bunn" (altså ca. 50-60%).

Vi har en Solcelle på 130w og 2 stk.  200Ah Futura batterier.

I dag forsøker vi å piffe opp batteriene ved å kjøre aggregatet noen timer hver dag og lade med en 6-8A batterilader. Detet bråker mye, ødelegger definitivt fjellroen, og ladingen er som et musepiss i havet.

Kan noen tipse meg om en skikkelig kraftig batterialder som vil bidra til å lade batteriene raskt og effektivt?

Hvor kraftig lader kan jeg kolpe på disse batteriene? Hva tåler de av rask input fra en lader?

petter`n

Ladac skal være dyrt og bra, hva med å justere panel etter sola eller dempe kontrasten på tv`n. Hvis batt.banken er ny, ville jeg heller plussa på 2 batterier.
Da har du mer å ta av, men du sliter jo ut batteriene rimelig fort med så stor tv-titting da.

hyttebygger

Titter ikke SÅ mye på tv da  ;D

Starter som regel med barne-tv kl 18 og så går det slag-i-slag til nyhetene kl 21 er fredri. dvs kl 22.  4 timer hver dag i 9 dager er max. TV-n trekekr 55w.

Har også andre planer for utvidelse - se denne tråden  ;-)

Men trenger en KRAFTIG lader også altså  ;)

hyby

Hva med å bygge en liten støyisolert bod/kasse rundt aggregatet, så kan det gå litt lenger hver kveld uten å plage deg ?

proos

Hva med å heller installere en vindmølle, bråker litt, men punscher inn masse strøm ;D, og når batteriene dine er fulle, da kan du kjøre strømmen i en "dumper" som omformer den til varme istede ;) Fulle batterier og varm hytte ;D

kirderf

Hei Hyttebygger!

Vi har også 2 stk Futur batterier på 195Ah per stykk, totalt 390Ah.
Vi kjøpte disse for 1995,- inkl. mva. på NOR Kro på Bromma i Hallingdal. Fast lav pris på det meste der i gården - så jeg kan anbefale å handle der. Sikkert mulig å prute ned prisen litt til :-)

Har et 120W Solarpanel som slikter litt med å holde koken. Hytta ligger i Hallingdal og det er begrenset med sol i vinterhalvåret (når vi trenger den), og sne ligger ofte tjukt på panelet  >:(

For å piffe opp batteriet kjøpte jeg i forrige uke denne batteriladeren fra CTEKBilextra for 2350,- inkl. mva. En god pris for en såpass feit lader må jeg si. Har testet den nå i helga og den gir faktisk godt mellom 25-30 ampere kontinuerlig.

Modellen heter CTEK Multi XS 25000


NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

Poppey

Det var meget god pris på den CTEK laderen. Topp svensk kvalitet!

Har vel settt den til 1995,- på Baterinett.no , men jeg er nå av gamle sorten som liker å handle over disk. Lettere å klage og kreve garantiansvar ved feil da  ;D

Facebook


Noen som vet om denne laderen faktisk leverer 25A under lading, eller er den reelle ladeeffekten som tilføres som vanlig langt lavere enn merkestrømmen?

Har inntrykket at det "syndes" mye i denne bransjen  ::)

kjetilh


Jeg kjøpte akkurat en 100A lader fra Powershop.

Koblet den opp på min 460Ah batteribank på hytta, fyrte dieselaggregatet, og rett opp i 95A !! betalte 4650,- med moms.

Knakende fornøyd.

kari-anne


Er det denen du har kjøpt:
PowerMaster Lader PM-10012, 12V/100A (PM-10012).

Tar ikke batteriene noe skade av en slik "hurtiglading" ?

kjetilh

er den der ja :-)
ikke noe fare når banken er såpass stor, men ville ikke kjørt 100A lading på noe under 250Ah tror jeg.

HBOle

Tommelfingerregel for valg av kapasitet på batterilader er å dele batteribankens kapasitet på 10.

Mao. 50A lader passer for ca 500AH batteribank.
Mvh
Ole

kjetilh

hehe. Det kommer jo helt an på hvordan du vil lade batteriene dine det.

Vi er jo ikke interesserte i å ha et dieselaggregat som står å bråker, og ikke minst -bruker diesel, i flere timer. med 100A lader så er batteribanken vår (460Ah) full på litt over 4 timer bare og det er hvis den er skvær tom.

Med 100A lader har vi også mulighet til å beholde laderen hvis batteribanken blir utvidet med noen hundre Ah etterhvert, uten at det skal bli alt for mye aggregat-kjøring.

Karlsberg

Hei,

Vi har 2x 200A/hrs, østerriks Banner batterier. Har en gammel lader på 20A/hrs fra 1989 som vi har på aggregatet. Ingen god kombo, tar 20 timer å lade helt opp, så jeg sere etter noe nytt. Høres besnørende ut med en 100A/hrs lader så er banken full på 4 timer, men tar batteriene skade av denne hurtigladingen? Ser at getek.no anbefaler lading på ca. 10% av banken.

Har koblet vindmølle og solcelle opp med en dumplastregulator med motstand. Denne tåler 45A, vil jeg ta knekken på denne hvis jeg kjører 100A inn på batteriet?

mvh

Karlsberg

Jopetter

Hei. Når det gjelder lader bør den være på 10% av batterikapasiteten. Ellers så bør du se på hvor mye belysningen du bruker trekker. Det er å få kjøpt 12V lysrørpærer som lyser som 60W pære men som bruker bare 0.8A. Likeens bør du benytte LED pærer for leselys og annet lys som benyttes mer for å "fylle ut" for hovedbelysningen. For batterienes del er færre bedre, og en batteribank vil aldri kunne være sterkere enn det svakeste batteriet. Derfor bør alle batteriene være av samme dato og samme produksjon. I tillegg bør det benyttes Waeco Kondisjonerer (www.batterishop.no) for desulfatering av batteriene (en pr 300At batteri, dvs 1 for hvert 195At batteri) slik at de holder seg i topp trim og tar imot optimalt med ladestrøm. Du bør også unngå å lade ut batteriene under 50% for det kan redusere dem permanent.

Karlsberg

Driver og skifter ut til LED pærer, men må finne noen som har fint lys. Det som trekker mye strøm hos oss er vannpumpe for dusj og oppvask. Tror pumpa er på 16w og den er flittig ibruk.

Hva gjør denne Waeco kondisjoner? Regulatoren vår skal visst ha "batterirenseprosess" innebygget i ladeprosessen, slik at sulfaten løsner en gang i måneden. Det står ikke noe om hvordan den fungerer på batterishop. Lett for å bli smør på flesk...

Leser på forskjellige steder om aggregatstrøm som har "ruskat" sinus og dette er dårlig lading fra vanlige ladere. Man må ha "spesialladere for aggregatstrøm. Er det hold i dette eller er det bare salgstriks?

Jopetter

ANgående desulfatering. Blysulfat starter å bygge seg på blyplatene med en gang batteriet fylles med elektrolytt, og desulfatering en gang pr. mnd er bra men ikke nok. Sylfatbelegget er like god islator som porselen så den ønsker man ikke. Waeco vil kontinuerlig desulfatere batteriet så lenge egenspenning er høyere enn 12.6 volt og det virker. Har selv 1 på hvert batteri jeg har.
Angående aggregat så kan jeg anbefale Honda aggregat i EU-serien. De leverer strøm som er like ren og renere enn den strømmen du har i stikkontakten hjemme. De er dyre men er meget gode og pålitelige - og støyer lite. Se www.berema.no.
Jeg har ikke hørt om at man trenger en spesiell lader for aggregatstrøm. Alle ladere på markedet tåler den strøm et hvilket som helst 220V aggregat gir.

Karlsberg

Var på hytta nå i høst og den har ikke vært brukt siden sluttev av august. HAr både vindmølle og solcelle. Som nevnt over kjøpte vi 2 nye batterier i sommer. Siden vindmølla var på service i høst var det kun solcelle som var tilkoblet (Trodde jeg). Da jeg kom på hytta for å montere vindmølla fant jeg ingen sikring i holderen som kommer inn fra solcella, og spenningen på batteriet var 12.3V Batteriene har da stått fra august til oktober, 8 uker, med lite strøm på seg. Er disse bare å kassere, eller finnes det noen redning? Desulfatering? Batteriene lader fint, men det skal veldig lite til før de er tomme... De har rundt 400 Ah/hrs.

Karlsberg

Karlsberg

Nå er vel denne tråden kommet ganske OT, men jeg fant denne som og hevder at den gjør en god desulfateringsjobb.

Tror jeg kjører parallelt løp, dvs. både kjemisk og vibrasjons desulfatering av batteriene neste gang jeg er på hytta.

Har og funnet en brukanes 100A lader, se på denne. Ladespenningen kan reguleres, kjekt hvis du har en regulator som fungerer som dumplastregulator, så slipper regulatoren å gå føyken. Hvis du kjører 100A igjennom regulatoren og ut på varmemotatanden så er vel regulatoren ganske død etterpå...

Karlsberg

ca119

Karlsberg, med en Spenning på 12,3 V har ditt batterie enda en SOC på ca 55-60%.
Om du lader dem bør de vel være OK.

Broren min brukte et starterbatterie hele sommer i båten til synk-pumpe. Jeg så til han LAD BATTERIET ... men nei. Likevel, da han tok ut båten til høsten hadde batterie fortsatt en spenning på 12,6V og det etter 5 mnd bruk = imponerende!

Hallomann

Har en Studer XPC 1400-12 på hytta denne leverer 230V til hytta og lader batteriene med intill 45A når aggregatet går.
Kan belaste denne med 1400W i 30 min, den tåler en starteffekt på 3300W og har et ladeprogram som tar vare på batteriene dine.
min erfaring er at lading fra aggregat krever spesiell lader, og solselle for ikke å miste syrevekt.
Har hatt denne i 2 år og veldig fornøyd, kostbar og bra.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod