Trenger tips til valg av gulv og gulvvarme på ny hytte

Startet av Lise-Lotte, januar 01, 2010, 22:32:57

Lise-Lotte

Vi skal bygge hytte og starter til våren.  Vi har allerede bestemt at det skal legges flis/skifer på bad og i gangen med elektriske varmekabler.  Diskusjonen går nå på hva vi skal velge til stuen/kjøkken som er en åpen løsning på ca. 40m2.  Vi vurderer skifer i hele stuen/kjøkkenet med varmekabler under, men vi er usiker på hva dette vil dra av løpende strømkostnader.  Alternativet er tre-gulv, men da uten varme - og er usiker på om dette blir for kaldt.  Det vil ellers være panelovner og peis i stuen.

Er det noen som har gode råd og/eller erfaring knyttet til dette er vi svært takknemlige. 

Kenneth S

Har selv furugolv på hytta og går barbeint der uten problemer.
I tillegg så har jeg vannbåren gulvvarme hjemme, så jeg er vant til varme gulv.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

rogers

Jeg har et børstet og oljet furugulv fra DalaFloda uten noen varme under.
Det er lunt å gå på, også barfot på soverommene som har liten varme.
Jeg tror et børstet og oljet gulv, vil føles litt lunere i forhold til et vanlig glatt og lakket furugulv.

Under gulvet ligger 5cm med glava isolasjon, før den støpte sålen.


Roger



Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

moby666

Du må uansett tilføre varme til hytta, hvorfor ikke ha den varmen i gulvet?
Ihvertfall hvis du skal støpe gulv.

Lasse Elden

Tenker at det viktigste må være å unngå at gulvet er kaldt. Om dette gjøres med varmekabler eller god isolering og riktig valg av gulvprodukter, ville jeg valgt det siste. Men det blir jo fort etterpåklokskap da!

Vi har ikke gulvvarme i stua hjemme, kun laminat som er et dødt materiale og absorberer kulde på et blunk. Sliter ikke med kaldt gulv annet enn ved lufting, da kulden går langs gulvet.

Gulvvarme fører også til oppvirvling av støv etc. så inneklimaet vil jo lide av det. Bare en betrakning.

Deilig med varme gulv da, det skal sies!

hyby

Uten å "velge side" er det vel ingen tvil om at det vil bli varmere og gi mer "luksusfølelse" med varmekabler i gulvet enn med et tradisjonelt tilfarergulv.

Men samtidig er det nok noe mer "krevende".
Om du senker temperaturen i hytta når den ikke er i bruk for å sparer strøm og miljø. Vil det ta relativt lang tid å varme opp igjen det støpte dekket.
Ville derfor ikke satset på en slik løsning uten samtidig å investere i et "ring hytta varm" system. Slik at du kan få opp varmen i gulvet før du er på plass.

Fordel ved kabler i betong er at selv med senket temperatur (Feks 12-15°) har du et betydelig varmemagasin som kan holde hytta frostfri en god stund om strømmen skulle gå når du ikke er tilstede.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod