Islolerings spørsmål

Startet av moby666, januar 20, 2010, 09:57:22

moby666

Har et lite spørmsmål angående isolering.

Vi isolerer først med 15 cm. deretter fuktsperre og deretter 5 cm utenfor fuktsperren.

Bør vi ha noe utenpå de 5 cm også (papp, pappir eller noe), for å unngå glavastøv? Skal ha skyggepnel på veggene.

Ugelbugel

Hei!

Jeg ville benyttet en dekningspapp, eller eventuellt en vindsperreduk over isolasjon, under panel. Dette vil være med å forhindre ventuelle problemer med isolajonsstøv.
Sivilingeniør bygg, konstruksjonsteknikk. Konstruktør og daglig leder i mindre entreprenørselskap på hedemarken!

Kenneth S

 Dette er ikke lenger nødvendig da dagens isolasjon ikke kan sammenlignes med den som ble brukt tidligere. Da var det vanlig å bruke ullpapp eller lignende.
Verken Glava eller Rockwool har dette med lenger i sin guide.
Men det er et fritt land  ;)
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

moby666

Ja her ble jeg ikke så mye klokere... 1-1

Bidda

Kommer nok selv til å bygge uten noe under, men satser heller på god panelkvalitet som ikke har kvisthull  ;)

Jon

I byggesettet vårt fra Familiehytta er det ikke tiltenkt noe mellom innvendig isolasjon og panel - og som det blir sagt, unngår man de største kvisthullene er dette helt uproblematisk:)

Nilsk

Du kan stifte fast dekningspapp feks uten på, gjorde det på noen delevegger når jeg var lærling. Men har du furupanel så er det jo sjelden kvistene detter ut. Grana kan være verre ang dette.  ;D
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

saxomann

Jeg hadde benyttet pereforert plast eller duk av noe slag og spesielt hvis det er brukt Glava. Min erfaring er at Glava sitt "støv" svever i lengre tid og er mer irriterende i hals enn Rockwool.
Det pumpes i visse tilfelder "støv" ut av vegger og tak som ikke har plast eller papp under panel.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod