Brønnboring og aggregat

Startet av torbjorn2, februar 15, 2010, 11:47:58

torbjorn2

Hei, vi skal bygge hytte i område uten vanntilkobling. Vurderer derfor å bore etter vann. Noen med erfaringer mtp på pris etc?

Videre vil det ta ca 1 år fra hytta er ferdig til det er blir lagt strøm til området. Hvor stort aggregat må man ha til først og fremst drive vannpumpe, men også noe belysning?

svein.opsand@gmail.com

Har netopp boret etter vann. Brønnen er 90 m dyp. betalte ca 50 000 og jobben tok litt i overkant av en dag. Det som var kostnadsdrivende var lengden ned til fast fjell da man i leirlaget må legge rør som koster omlag 750 kr pr meter. Det er vanlig å dele risikoen med leverandøren der denne inkluderer de 3 - 6 første meterene. Kjenner ikke til agregater men pumpen i min brønn krever 16 ampere kurs så jeg ville ventet med å borre etter vann til hytta blir tilknyttet fastnettet.

kirderf


Du kan helt trygt ore brønnen din nå og drive vannpumpen på aggregat.

De fleste seriøse bronnborere lar deg velge mellom senkepumper som drives via 1-fas og 3-fas.

De fleste aggregater på markedet i dag er 1-fas og leverer 3000watt (16A) uten problemer. Vannpumpen krever noe mer i startøyeblikket, men de fleste aggregater på 3000w leverer fint 4200w i svært korte perioder.

Selv har jeg fått 2 drikkevannsbrønner og en energibrønn levert av porsgrunn brønnboring. De tok ca 35.000 per drikkevannsbrønn (100 meter dyp og vanngaranti 1500liter/time) og 55.000 for energibrønnen (200meter dyp inkl. kollektorslanger og brønntopp).

Gudd Løkk  :)

NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

Bidda

Har hørt at det i for bindelse med aggregatet kan det være lurt å en mjukstarter på vannpumpa, vil spare oppstartsbelastninger.

stroller

Hvor får man tak i mykstarter (link)? Har søkt og lett mye etter det på nettet, men finner bare versjoner som er beregnet for innbygging i sikringskap/kontrollskap. Har imidlertid hørt at det ska finnes versjoner som kan plugges rett i den aktuelle stikkontakten.

Bidda

Har hørt at Bosum Brønnboring har montert slike, vet desverre ikke mere. En mail til de avklarere sikkert hvor den er å få tak i.

kirderf


Det stter mykstart på min 3-fas senkepumpe - trodde de fleste moderne senkepumper hadde dette premontert fra produsent (?)...
NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

Bidda

Er vel ikke alle som kan bruke 3-fas pumpe på hytta via aggregat. Tror nok ikke det er ferdigmontert på 1-fas  ???

kirderf


Det er sant det Bidda  :)

Men, det er verdt en telefon til brønnborer eller leverandør av pumpen tenker jeg.

For ikke å snakke om en kjempegod grunn til å ta steget opp fra 1-fas til 3-fas aggregat  ;D
NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

stroller

Nå tenkte ikke jeg på mykstarter -kun- i forbindelse med brønnboring og vannpumpe, men også i forbindelse med å bruke andre strømkrevende maskiner, som høytrykkspyler, store vinkelslipere etc. på "små" rimelige og "lette" aggregater. Når jeg f.eks. skal bruke høytrykkspyleren på mitt 2,2Kw aggregat, må jeg manuelt "ruse det" når jeg starter høytrykkspyleren og passe på å la den gå hele tiden til jeg er ferdig.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod