Takhøyde i hems

Startet av norwegian123, februar 19, 2010, 11:44:20

norwegian123

Hei, jeg er tidlig i planlegginsfasen for bygging av hytte. Har tomt, og har tenkt å selv lage skisse til ønsket planløsning før jeg tar i bruk arkitekt/teknisk tegner. Er kommet en stykke på vei med dette (bruker www.floorplanner.com), men har et konkret spørsmål i tilknytning til takhøyde i hems. Er det noen som kan hjelpe meg med et estimat på mulig maksimal takhøyde i hems gitt følgende begrensninger: 1) Reguleringsplanen har maksimal mønehøyde 6.0 meter, maksimal takvinkel 30 grader og maksimal tillatt bebygd areal definert som BYA=15% (ergo intet problem mht. takhøyde i hems over 190 cm eller ikke ?) 2) Planlagt bredde på hytten (yttermål) er 7.50 m. Håper på svar. 

Kenneth S

Nå har jeg ikke noen fasit her, men til sammenligning så har vi satt opp noen hytter som er 7.2 m brede med 35 graders helling på tak. Da klarer vi maks 1,90 høyde på hems. Samme hytte med 33 graders helling gir maks 1,80 så du får nok takhøyde godt under 1,90 vil jeg anta.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Toril

Hei

Jeg hadde tatt en titt på tegningene til www.Familiehytta.no. De har ca 30 graders takvinkel og høyden på hemsen er 189 cm. Takhøyden i første etasje er 230.
Kanskje du kan plukke opp noen tips der :)
mvh

Toril

Kenneth S

Men det er ikke mange m2 på Familiehytta som har 189 høyde, er bare en liten stripe så man får plass til noen smale dører.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Toril

Det har du forsåvidt rett i Kenneth S.

Likevel er det faktisk ganske så rommelig både på soverom og loftstue. Mer loft enn hems syns nå jeg. Siden takhøyden ikke er større teller den ikke med i hyttas areal heller. Det er kanskje noe å tenke på dersom man skal bygge anneks og slikt på tomta etterhvert.

Toril :)

Vibeke


SitatMen det er ikke mange m2 på Familiehytta som har 189 høyde, er bare en liten stripe så man får plass til noen smale dører

Det spørs jo hva man skal bruke loftet/hemsen til, men til soverom er det helt ypperlig. Jeg har en forholdsvis liten hytte fra Familiehytta som er ca 70 m2 på grunnflaten. Hemsen er ca 35 m2 og har soverom i hver ende der det er god plass til to senger med bredde 120 cm i hvert soverom. I tillegg er det god plass i midten   :)

Lykke til!

- Vibeke
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

norwegian123

Takk for svar så langt. Hemsen er tenkt brukt som soverom, men siden både min sønn og jeg selv er relativet høy (1.96 og 1.92) hadde jeg håpet det var mulig å få til minst  2 meters høyde i midten.

abis

Vi tegner hytte nå, og iflg. reguleringsplanen der vi bygger må hemsen være under 190 for ikke å telle som vanlig 2. etg. Tror det er ganske vanlig, regner med at det er derfor Familiehytta legger seg på 189.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod