Bytte gulv i hytte

Startet av Marius74, februar 23, 2010, 13:26:12

Marius74

Hei!

Har en fjellhytte fra begynnelsen av 70-tallet, hvor gulvet er veldig slitt og det er både svikt og skjevheter.

Dette er setninger uten at bjelkelaget er råttent eller at hytta "lider" av det :)

Men jeg ønsker å avrette bjelkelaget og legge nytt gulv.
Eksisterende gulv går gjennom flere rom enkelte steder, og lettvegger er satt på gulvet.

Hvordan gjør jeg dette best? Må veggene ned, eller kan jeg kappe gulvet inntil veggene i hvert rom for deretter å avrette og legge nytt gulv? (da slipper jeg også å ta ut dører, disse er avrettet tidligere og "passer" i karmene) Lekter man opp eksisterende bjelkelag, eller legger man nye bjelker i vater inntil de gamle?

Supert hvis noen kunne hjelpe med noen tips!!

MB

arntos

I en hytte der det kan bli temperaturforskjeller i de forskjellige rommene er det en fordel om gulvet ikke går gjennom flere rom om du tenker tregulv.
Om det er "ujevnt" skjevt og med svikt er det kanskje like enkelt å legge nye bjelker som monteres på de gamle.

Kenneth S

Sitat fra: arntos på februar 24, 2010, 10:56:49
I en hytte der det kan bli temperaturforskjeller i de forskjellige rommene er det en fordel om gulvet ikke går gjennom flere rom om du tenker tregulv.
Om det er "ujevnt" skjevt og med svikt er det kanskje like enkelt å legge nye bjelker som monteres på de gamle.

Spiller ingen rolle med temperaturforskjeller på et tregulv med tanke på "helt" gulv.
Har du varme på gulvet derimot blir det en annen sak.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Marius74

Hei igjen!

Takk for svar!!

Ikke noe varme i gulv nei.
Betyr det at jeg rett og slett kan kappe gulvet langs kanten på veggen (gulvet er gjennomgående), og legge inn en ekstra bjelke som jeg legger det nye gulvet på?

Eller må jeg ta ned veggen som står der, og legge nytt helt gulv?

MB

hyby

Det viktigste er vel at du får forsterket og avrettet det opprinnelige bjelkelaget med nye bjelker på en hensiktsmessig måte. Også oppunder der lettveggene går.

Får du til dette uten å fjerne lettveggene, spiller det vel ingen rolle om gulvbordene går bort til eller under lettveggene ?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod