Stripefundamenter

Startet av Hans, mars 01, 2010, 17:14:00

Hans

Vi har nå fått oversendt fundament-tegning fra Drømmehytten (se bloggen vår på http://byggehytte.wordpress.com/).

I tillegg til å støpe ringmur og betongplate til selve hytta, så skal vi også lage noen stripefundamenter for terrassen. Dette har jeg ikke klart å finne så mye informasjon om enda, så jeg lurer på om det er noen som har noen tips eller erfaringer å bidra med?

Mottoet må være at man trenger ikke å gjenta andres tabber :)
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Bidda

Har ikke erfaring med stripe fundamenter men regner med at du kan erstatte disse med punktfundamentering og bjelker imellom? Har Drømmehytten "lurt" deg til å ta deler av fundamenteringen ved å beskrive stripe istede for punkt  ::)

Kenneth S

Mye enklere å lage stripefundamenter enn å lage søylepkt, mer stabilt også.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Glittenberg

Sitat fra: Kenneth S på mars 03, 2010, 09:14:02
Mye enklere å lage stripefundamenter enn å lage søylepkt, mer stabilt også.

Noen som kan si noe om hvordan man kort går frem for å lage stripefundament? Skal bygge en hytte på rundt 90 kvm, uten veitilkomst. Tenkte i utgangspunktet på pillarer, men ser at mange anbefaler stripe. Er man i såfall avhengig av å få betong fløyet inn med helikopter? Avstanden fra parkeringsplass er ikke mer enn ca 300 meter, så Lecablokker el.l kan sikkert bæres manuelt...

aksla

Sitat fra: Glittenberg på mars 12, 2010, 09:38:21
Sitat fra: Kenneth S på mars 03, 2010, 09:14:02
Mye enklere å lage stripefundamenter enn å lage søylepkt, mer stabilt også.

Noen som kan si noe om hvordan man kort går frem for å lage stripefundament? Skal bygge en hytte på rundt 90 kvm, uten veitilkomst. Tenkte i utgangspunktet på pillarer, men ser at mange anbefaler stripe. Er man i såfall avhengig av å få betong fløyet inn med helikopter? Avstanden fra parkeringsplass er ikke mer enn ca 300 meter, så Lecablokker el.l kan sikkert bæres manuelt...

Vi har stripefundamenter direkte på fjell på hytta vår. Der ble det først borret for å  feste armering ned i fjellet, så ble det støpt en såle for å avrette terrenget og oppå det murt med forskalingsblokker som ble armert.
Dersom det skal lages stripefundamenter på løsmasser regner jeg med at det først må lages en bredere såle før stripefundamentet mures eller støpes opppå.
Vi fikk kjørt inn mesteparten av sand, sement og blokker på snøføre, men måtte supplere med helikopter da vi hadde forlite.

Glittenberg

Hvor mye gikk det med av sand og sement da? Vi har sikkert mulighet til å få tatt dette opp sand til tomten på snøføre. Sementsekker kan jeg jo bære opp. Er som sagt bare 300 meter svak stigning.... Tror du det i det hele tatt er mulig å unngå helikopter? Regner med at jeg kan bygge på fast fjell.

aksla

Sitat fra: Glittenberg på mars 12, 2010, 10:20:48
Hvor mye gikk det med av sand og sement da? Vi har sikkert mulighet til å få tatt dette opp sand til tomten på snøføre. Sementsekker kan jeg jo bære opp. Er som sagt bare 300 meter svak stigning.... Tror du det i det hele tatt er mulig å unngå helikopter? Regner med at jeg kan bygge på fast fjell.

Hei

Jeg har ikke så god oversikt over dette, da jeg brukte en lokal entreprenør til jobben.
Mengden av materiell vil variere i forhold til høydeforskjellene på tomten.
Jeg tror at forskalingsblokkene trenger halve totalvolumet med betong. Det vil si 0,1 m3 betong pr. 1 m2 med mur. I tillegg vil det nok gå med minimum 0,05 m3 pr. meter såle.
Ta dette med en klype salt, og se om du får svar fra noen med mer erfaring.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod