Rask lading av AGM batterier

Startet av Røilern, mars 08, 2010, 13:59:40

Røilern

Jeg har anskaffet 2 stk 290Ah AGM batterier fra Hyttetorget. De erstatter tre 115Ah fritidsbatterier fra Exide Sønnak som dessverre har tatt kvelden etter tre år pga sulfatering.

Jeg forøker å finne ut eller rettere sagt bestemme meg for hvor mye disse batteriene kan lades. En ekspert jeg snakket med hos Hyttebutikken var ening i at 100A ikke skulle være noe problem, men selv hadde de ingen slik lader. De skulle imidlertid teste ut om deres 50A lader kunne kobles i paralell og følgelig få 100A lading.

En interessant side http://www.smartgauge.co.uk som jeg fant en link til her i en annen tråd omtalte temaet mer inngående. Vedkommende forfatter synes å ha en betydelig kompetanse innenfor området, og var meget skeptisk til det generelle 10% rådet som mange selgere synes å gi.

Han skriver bl.a:
Users with chargers of around 25% to 30% of the battery capacity tend to seem reasonably happy with the compromise they have of battery life versus recharge time.

og videre,
Other users (myself included) tend to go slightly higher than this and generally run a charger between 35% to 50% of the battery capacity, enjoy the slightly shorter recharge times, but accept the (again) slightly shorter battery life.

han avslutter artikkelen med:
During the last few years AGM (Absorbed Glass Matt, a type of VRLA [Valve Regulated Lead Acid]) batteries have become freely available outside the rather expensive markets they were previously seen in. The same rules apply as above but in the case of these batteries much higher charge rates can be tolerated and sustained. Note that this is the charge current. Excessive charge voltage will damage these batteries very quickly indeed.

Link til hele artikkelenhttp://www.byggehytte.no/index.php?topic=441.0

Min nåværende 20A Exide lader blir jo tilnærmet latterlig i et slikt perspektiv, men selv en 100A lader som er omtalt i dette innlegget http://www.byggehytte.no/index.php?topic=38.0 er jo bare puslete 17% av batterikapasiteten.

Noe sier meg at jeg burde hatt en lader på 150-200A for å gi en rask oppladning av 50% utladede batterier. 1 times kveldskjøring på dieselaggreatet skulle jeg alltids kunne leve med et par ganger i uken.


Dette er mitt første innlegg her så bær over med meg hvis temaet er dekket 100% fra før.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Geiri

Leser bla her:
http://www.alternativenergi.no/subdet15.htm
At de anbefaler 90A lader på agm over 500AH.
Så spørs det om det er målt i 10/20 eller 100timer.....
Men vil tro det er snakk om 100 timer.
3stegs helautomatisk lader til ok pris....


OS

Jeg tror du kan trykt bruke en 100A lader (eller større hvis du finner en) på de batteriene. Du bør også velge en kraftig lader fremfor to parallelkoblede ladere på halve kapasiteten. En veldig viktig ting du bør passe på er at laderen har ekstern temperaturføler som du kan montere på en av batteripolene og at temperaturkompenseringen går så lavt som mulig. Min Victron 50A lader kompenserer ned til +10C og øker ikke spenningen noe under denne temperaturen og det fører til at det tar veldig lang tid å få fulladet batteriene med de temperaturene vi har hatt i vinter. Nå vil nok lading med 100A føre til at temperaturen på batteriene dine stiger litt slik at du strengt tatt ikke trenger en kompensering som går ned til -10C eller lavere.

Jeg har selv 2 stk Concorde batterier av omtrendt samme kapasitet og har til nå ladet de med en 50A lader og det tar lang tid. Disse batteriene har også ekstremt lav indre motstand slik at temperaturen ikke øker i det hele tatt med så lav strøm.

Til slutt vil jeg tilføye at det er bare når batteriene er mye utladet du får bruk for en kraftig lader da strømmen faller raskt når batteriene begynner å bli ladet.

mvh,
OS
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Sitat fra: Geiri på mars 08, 2010, 17:10:00
Leser bla her:
http://www.alternativenergi.no/subdet15.htm
At de anbefaler 90A lader på agm over 500AH.
Så spørs det om det er målt i 10/20 eller 100timer.....


Jeg så den også, men jeg får alltid følelsen av "du får selge den jordbæra du har - sitat Stordalen" når jeg ser slik informasjon. Ingen ser ut til å ha en lader som leverer noe særlig mer enn 100A.

(Det er vel stor sett 100 timer Ah som brukes i denne solverdenen er det ikke?)

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Victron Energy har 200A lader. De importeres til Norge av Farco AS. Den heter Centaur Charger 12/200:
http://www.farco.no/filestore/Centaur20Charger20CCH012020000-D-cEN.pdf
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Mao - 200Amp lader eksisterer, men 23.000,- er jo ikke akkurat billig

Samme selskap har en 150Amp alternator med avansert styring for 11000,- (200Amp koster imidlertid 20.000,-)

Jeg vurderer alternator løsningen - kan henge den på en 6hk B&S motor jeg har.

Jeg har egentlig aldri forstådt hvorfor vi skal gå via 220V når vi skal lade et 12V batteri, men med 150-200Amp lading så må selfølgelig alternatoren stå ganske så tett på batteriene. En 5-6 meter skulle man vel få til med skikkelige grove kabler?

Er det noen som har meninger om dette der ute?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: OS på mars 09, 2010, 07:05:48
Til slutt vil jeg tilføye at det er bare når batteriene er mye utladet du får bruk for en kraftig lader da strømmen faller raskt når batteriene begynner å bli ladet.

mvh,
OS

Jeg tror jeg leste på "Smartgauge" sidene at du må legge til 40% i tid når man gjør disse regnestykkene.

Batteripakke på 600Ah
Utladet med 400Ah ned til 200Ah
Lades opp till 600Ah igjen med en 200A lader ikke på 2 timer, men på bortimot 3. Det er vel akseptabelt?

Jeg antar at hvis batteriene bare er tappen ned med 100Ah så får man ikke ladet de opp på 0,5T + 40% - som følge av det du nevner.

Med en 200A lader vil man vel forandre ladesyklusene slik at man får utnyttet ladekapasiteten til å redusere antallet ladinger.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Min erfaring er at de siste 20-30% går veldig tregt med Victron når det er kaldt. Med min 50A lader går strømmen nedover etter 4-5 timer og etter 7-8 timer er den nede på 15-20A og faller videre deretter.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Rotet litt rundt på forumet og oppdaget denne gamle tråden. Det har skjedd litt siden den gang så kanskje jeg skulle gi en liten update.

Jeg falt ned på en løsning med egen bygget 12V altnator på 140Ah med avansert regulator fra Sterling Power, en ganske så heftig løsning hvis dere spør meg.

Alternatoren har jeg drevet med en 6hk proff motor fra Briggs & Stratton, eneste utfordring har vært en litt tøff utveksling mellom motor og alternator, nytt remhjul med påfølgende lettere utveksling har løst dette. Men motoren må gå på full gass når alternatoren drar 140 Amp.

140 x 14,4V x 60% (effektivitet) /0,7 (kw) = 5,75 Hk ;-)

Har man  en motor liggende finnes det ikke noen rimeligere høykapasitest lader enn dette. Med avansert 4 stegs regulator så er SEHelpdesk på høyden med mye dyrere ladere.
- - - -

Løsningen er imidlertid på vei til å bli pensjonert. Nyinnkjøpt Victron Multiplus 3000 120 ser ut til å sørge for det. Foreløpig har jeg den som backup for et diesel aggregat som har gått 120 timer - hvis noen er interessert så er det lov å melde sin interesse.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

KES

Hei
Jeg har 4 stk 295 Amp AGM batterier, og søkte til Mascot for å få råd om ladere. Ble her anbefalt å kjøpe 4 stk 40 Amp Mascot ladere - som nå er på plass på hytta.

Det fungerer faktisk rett så bra, men mine batterier har vel heller aldri nådd ned under 12,4V, og derfra og opp til 12,8V med aggregat og ladere tar 1-2 timer. ::)

HBOle

Til Hyttebutikkens 290AH AGM batterier anbefaler vi inntil 50A lader.

Mvh
Ole


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod