Solpanel som "følger" solen

Startet av Røilern, mars 15, 2010, 06:45:17

Røilern

Etter noen timer i solveggen rett under panelet i helgen så slår deg meg at jeg mister mange Amp. timer fordi solen går sin naturlige gang over himmelen, og panel havner følgelig i skyggen.

Idag henger panelet på sydveggen, den eneste muligheten - Vestveggen havner under snø om vinteren.

En mulighet jeg aner finnes er å montere panelen på et hengsel slik at det kan svinges ut og følge solen mot vest. (Jepp det må være en solid løsning så det ikke blåser av veggen). Enkleste løsning er et manuelt hengsel som vi kan bruke når vi er der (litt jobbing må være akseptabelt - uansett bedre enn å dra igang aggregatet). Det mest avanserte en løsning som følger sola automatisk. Noe sier meg at det ville være lønnsomt å bruke noen få watt på det.

Er det noen som har noen erfaringer i å bygge slikt?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Nilsk

Hva med og montere solpanelet ved\på pipa??
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Røilern

Sitat fra: Nilsk på mars 15, 2010, 09:56:29
Hva med og montere solpanelet ved\på pipa??

Det fungerer nok godt om sommerhalvåret, men på vinteren ligger det alltid mye snø syd og vest for pipa - vindforhollende er slik at snøen blir liggende der
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bidda

Hmm.....da har du en unskylding til å rydde taket fo snø ;D

Tror jeg ville ha kjøpt et slikt feste som brukes på flatskjermer, noen av de er uttrekkbare og kan da vinkles.

Geiri

Hvorfor bruke tid og penger på å bygge noe som allerede finnes, fungerer og er testet:

Følger solen linært: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=180&category_id=27&option=com_virtuemart&Itemid=38

Følger solens bevegelse maximalt: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=418&category_id=27&option=com_virtuemart&Itemid=38

Om det er så mye som 62% å hente er meg uvist, dette må isåfall være på en god dag i ett annet land en norge ;)
Men det er helt klart noe å hente her.

petter`n

Har du fri tilgang på sol fra morgen til kveld, så er det null problem å få doblet ladingen. Pass bare på å stille panelet litt rettere for å ikke komme for langt ut av fokus på morgen/kveld.
Det viktigste er at justeringen gjørers når du er på hytta ;)

petter`n

Sånn har jeg gjort det, hvis jeg klarer å legge det med da ;D

Røilern

Sitat fra: petter`n på mars 15, 2010, 16:43:38
Sånn har jeg gjort det, hvis jeg klarer å legge det med da ;D

Hvordan følger du solen med denne?

Sitat fra: petter`n på mars 15, 2010, 16:28:02
..... Det viktigste er at justeringen gjørers når du er på hytta ;)

Det var det jeg trodde også, hvis jeg kan øke ladingen i påsken fra 4 timer til 8 timer pr dag  så må vel det være bra, og bidra til å gjøre Påsken "Aggregatfri"
-------

Sparelys løsningene ser ut som om de må monteres på rør i friluft - da blir panelene ganske så dominerende - skal sjekke med dem om det er mulig å montere de rett på veggen - jeg må sikkert akseptere litt ombygging men det får man tåle.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Geiri på mars 15, 2010, 15:57:46
Hvorfor bruke tid og penger på å bygge noe som allerede finnes, fungerer og er testet:

Følger solen linært: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=180&category_id=27&option=com_virtuemart&Itemid=38


Jeg Googlet litt om disse produktene og fant den Slovakiske produsenten her: www.solar-motors.com

Teknikken og ideen virker bra. En liten datamaskin som kan programmeres fra en PC og en servomotor er kjernen i løsningen. Aksen i systemet svinger ca 100 grader, og det gir 6,5 timer med panelet rett mot solen.

Selv om jeg ikke helt tror på løsningen med et stort panel stikkende opp over taket hvor det pleier å bygge seg opp mye snø, så skal jeg kunne bruke enheten til å svinge panelet 90 ut fra veggen.

Jeg skal se om jeg kan få laget en liten skisse.

   
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

petter`n

Røilern, panelet er montert på 2 stk. plastplater med senterbolt, den øverste er svingbar ved at jeg dytter/drar med en hjemmelaget krykke.....et kosteskaft med et T-stykke på toppen. En annen hytteeier bruker 2 tau, funker det også.

Røilern

Sitat fra: petter`n på mars 16, 2010, 16:19:04
Røilern, panelet er montert på 2 stk. plastplater med senterbolt, den øverste er svingbar ved at jeg dytter/drar med en hjemmelaget krykke.....et kosteskaft med et T-stykke på toppen. En annen hytteeier bruker 2 tau, funker det også.

Det var klargjørende - takk for tipset
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod