Amperemeter

Startet av Karlsberg, mars 15, 2010, 13:58:57

Karlsberg

Hei,

Jeg er på jakt etter 2 stk. analog amperemeter som kan kobles i serie på kabelen fra solcella og vindmølla for å følge med at de fungerer som det skal (og at det er litt moro å følge med hvor mye strøm vi får til en hver tid). Har vært innom Clas, Jula, OBS elektro... Ingen som har. Biltema har visst et, men det er beregnet for biler (rund). Jeg har lyst på de vi brukte på fysikksalen for 10-15 år siden...

Hilsen Karlsberg

Bidda

Du finner en slik hos Elfa søk på art: 76-100-25

Geiri

Hvorfor ikke oppgradere til en slik: http://www.hyttebutikken.no/web-content/Forside/HB%2030%20Regulator/hb30.html

Den forteller deg det du her lurer på :)
Samt at den oppgraderer deg til en MPPT Regulator så vinner du enda litt mere amps :)

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

petter`n

RK-smia skaffet meg ampermeter som jeg skiftet på VA sentralen. De som selger
vindmøller selger ampermeter som viser mer A enn til solsentraler.

Karlsberg

Fant http://www.virtualvillage.co.uk/dc-10a-panel-meter-for-system-monitoring-001480-062.html som ser ut til å være midt i blinken. Snaue 400 kr for 2 stk.

Har allerede regulator, solpanel og vindmølle koblet rett på batteriene med en dumplast regulator og en motstand som tar av for overskuddsproduksjon. Fungerer utmerket, men det er greit (moro) å se hvor mye som kommer inn fra panelet og mølla til enhver tid.

petter`n

Holder 10A til en vindmølle?

Karlsberg

Ja, tror da det, mølla er på maks 100W, som vil tilsi maks 8.3 amp. Eller er det hoderekningen min som er på jordet så sent på dagen?

petter`n


Karlsberg

 :) Tenkte å ha skalaen så smal som mulig så blir det lettere å lese "korrekt", men det er vel kanskje store feilkilder i en analogmåler? Er ikke så farlig, bare greit å på en ballpark value. Mener å huske fra fysikken på videregående at amperemeter skal kobles på negativ kabelen? Elektronene går fra - til + polen, gjør de ikke?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod