Dårlig trekk i pipa.

Startet av Wenner, mars 16, 2010, 14:05:34

Wenner

mars 16, 2010, 14:05:34 sist endret: mars 17, 2010, 10:31:48 by Wenner
Hei, er det noen som har et godt forslag til hva som må til for å oppnå god trekk i pipa. Har sett litt på div . pipehatter og mekaniske avtrekk, men er usikker hva jeg bør velge?
Har problem med opptenningen, og at det av og til kommer "puffer" med røyk ut av ovnen når jeg omsider har fått fyr.
Finnes det noen der ute som har et godt forslag, så blir dette mottatt med stor takk.

Kenneth S

Har du problemer med trekken etter at ovnen/peisen har blitt varm?
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Wenner

mars 17, 2010, 10:31:12 #2 sist endret: mars 18, 2010, 15:03:19 by Wenner
Ja, har problemer med dette selv om ovnen og røykrøret har blitt varmt. Av og til "puffer" det en røyksøyle ut av lufteventilen i ovnen.

Tverrdalen

Prøv å forhøye pipa. Er den tilstrekkelig over møne?

fido

Prøv å ha en dør eller et vindu åpent når du har fyr i peisen, du trenger  tilsig av luft for å brenne rett i peis.

Om det da er rett fyring  og god trekk i peisen så er det som regel tilsiget av luft som er problemet, sett inn ventil i vindu, eller åpne de som står der.

Om ikke dette fungerer så  er neste trinn å bygge på pipa i høyden.

Prøv det letteste  først. ;)
lykke til

Wenner

Hei, har prøvd med åpne vinduer, både ett og flere. Det bedrer bare situasjonen med at røyken forsvinner, men når det er under - 20grader ute så er det begrenset hvor lenge viduene kan stå åpne.
Hvor mye må da pipa forhøyes?
Lurte også på om det er noen som har montert pipehatter eller mekanisk avtrekk, og om dette hjelper i slike tilfeller?

Tverrdalen

Forhøy pipen, slik at den når minst 40 cm over møne. (kommer litt ann på takvinklel)  At røyken "puffer" ned i ovnen er et tydelig tegn på dårlig trekk/ vind slår ned i pipa.
Har du sjekket at pipen er åpen igjennom?

Kenneth S

Kravet er at pipa skal være 80 cm over mønet.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Bidda

Er vel et avstandskrav til takflaten også ikke bare høyde? Eks. pipe ved langvegg kan da risikere å bil veldig høy  ;)

Kenneth S

Da er det 3 meters regelen til møne som gjelder.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Bidda

Blir slikt da:

Wenner

Takker for alle gode forslag :)
Lurer på om det er noen der ute som har prøvd mekaniske avtrekk eller pipehatter hvor produsenten reklamerer med at de bedrer trekken???
Tusen takk for alle svar.

Wenner

Hei igjen.
Nå har jeg tatt riktige mål av høyden på pipa, og den er 95 cm over mønet. Dette burde jo holde for å oppnå skikkelig trekk, men dengang ei.
Pipa er også feiet ganske nylig så den er rimelig ren og pen.
Hva kan jeg gjøre videre?
Har lagt ved bilde av pipa.
Er taknemlig for gode forslag.

petter`n

Mulig du har turbulens eller andre uheldige værforhold, en pipehatt som vrir seg etter vinden kan hjelpe. Pass på at den roterer lett, smøres litt innimellom.

bustebu

har samme problem. for mitt vedkommende skyldes  - tror jeg - at vinden som treffer taket slår inn i pipehetten og presser røyken ned. i sommer skal jeg gjøre forsøk med å fjerne pipehatten for da vil røyken ha fr atilgang ut.
problmet oppstr kun når det er sterk vind.

Wenner

Hos oss oppstår problemet hver gang vi fyrer. Størst er problemet ved opptenning, men også når ovnen er varm kan det komme "puffer" av røyk ut av ovnen og ut i stua.
Mulig et mekanisk avtrekk er løsningen? Er det noen som har peil på hva man bør velge?
Vh Wenner

petter`n

Egentlig ikke mitt område men drister meg til å lire ut et par antagelser.

bustebu, det finnes firkantet pipehatt som presser vinden opp uansett vindretning, din ser ikke riktig ut men jeg skjønner at du har fjellhytte og ikke vil ha snø ned i pipa :)

Wenner, mekanisk.... tenker du på med strøm eller en vindvifte som mange har på utedass? Vindvifte drar opp til 300m3/t , med støm vet jeg ikke. Min svingbare funker, men noen ganger er det så uryddige vindforhold her at den nesten tverrer.
Har stor (1) peisdør (Jøtul Beta) som åpnes pent i åpningsfasen ellers så kan jeg få litt røyk inn i stua.

Masse "vitenskap" om tverrsnitt, lengde og type pipe som jeg ikke har peil på, men anbefaler en svingbar pipehatt, ikke kan snøen komme neg i pipa heller.

Har vært borte i anbefalte pipehatt som ikke var smurt og da ikke roterte, med det resultat at det var umulig å få fyr i vinden :(

Wenner

Hei, takk for ditt bidrag.
Med mekanisk tenkte jeg på en vifte som ikke er elektrisk, men som vrir jeg etter vinden.
Mange bruker jo noe tilsvarende på dassen.
Vh Wenner

petter`n

Den snurrer rundt når det blåser, men blir ikke Ø10-11 cm. litt lite når det ikke blåser? En annen ting, blåser det mye så drar den ut 300 m3. Tenker bare sånn at har du hytte på 60 m2 så stikker den av med all innelufta 2 x i timen. Mulig dustete teoripreik, men mye friskluft i hytta tror jeg du oppnår dersom peisen er av åpen type.

jajors

Har litt av det samme problemet selv. Driver å rydder skog og annen vegetasjon rundt hytta for å se om det hjelper. Størst problem ved "dødt" vær. Mindre vegetasjon=mer vind (håper jeg).

Ser ut som høyden over mønet ikke er problemet hos deg, men kanskje terrenget rundt hytta gir uforutsigbare "lavtrykk".
Kan også se ut som spalteåpningene på pipehatten har for lite tverrsnitt? Kan dette føre til at røyken står og stanger for å komme ut?

Wenner

Takk for innlegget.
Nå har jeg gått til innkjøp av en mekanisk pipehatt fra BlikkProffen type Aspiro. Skal montere denne i høst, og håper dette vil føre til bedre trekk.
"Time will show"


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod