Kombiinverter ELLER Inverter og ekstern batterilader?

Startet av Grukk1, mars 24, 2010, 09:20:21

Grukk1

Hei, noen anbefalinger her?

Ser at det finnes ulike kombiinvertere med innebygget lader (0-50A etc) og inngang for solcellestrøm etc... Disse er muligens mer rafinerte for å justere batterilading ut fra batterikapasitet, type batterier (AGM, Syre) etc.

Spørsmålet er om et inverter (forslag noen? 1300-1800W vil være nok for vårt behov) og en ekstern batterilader (forslag?) vil være bedre med tanke på at du får eksterne batteriladere som kan lade opp mot 90A+ Noe som vil medføre at tiden for opplading av en batteripakke på ca 600Ah vi gå raskere en en kombiinverter vil klare!? Spørsmål 2 vil da være om en slik batterilader kan "henge" på batteriene hele tiden og lade hver gang aggregatet starter eller om dette manuelt må kobles til/fra?

Har tenkt å skaffe meg et aggragat på ca 3000W, 2 AGM-batterier, Solcelle 120W med regulator (!?) og en inverter/kombiinverter...Ønsker å ha oversikt over batterikapasiteten slik at disse IKKE dyputlades.

Røilern

Jeg har samme dilemma selv, og har foreløpig konkludert med at det ikke finnes invertere i en akseptabel prisklasse med ladere som er over 50 Amp.

Nye AGM batterier i størrelsesorden 600Ah håndterer fint en 150Amp lader - og en slik er det vanskelig nok å finne som separat enhet. Ref denne tråden her: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=441.msg1983#new
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Geiri

Jeg synes disse ser spennende ut:
http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trksid=p3907.m38.l1313&_nkw=sterling+inverter&_sacat=See-All-Categories

Tenker selv på
http://cgi.ebay.co.uk/Sterling-sinewave-Combi-inv-char-12v-2500watt-PCS122500_W0QQitemZ110368530094QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_BoatEquipment_Accessories_SM?hash=item19b27a1eae

Er noen grunker å spare fra UK


Du kan lese mere her:
http://www.sterling-power.com/products-icc.htm


Sterling vant en test for 2 år siden, og siden det ikke har kommet noe nytt på denne fronten fra de andre så må man anta att det fremdeles vil være ett sikkert kjøp :)


Vidar1

Hvis dere ikke har en ekstremt stor batteribank er det bortkastet å ha en større lader enn 50-60A.

Jeg har en Concorde AGM bank på 610Ah og en Sterling 60A lader. Batteriene  bør ikke utlades mer enn 50%, batteriene vil ikke ta full ladestrøm lenger opp enn til de er 70-80% fulle, deretter avtar ladestrømmen betraktelig ved ca 85-90% tror jeg det typisk ligger på ca 12-15A på banken min. Hadde tidligere en 30A norsk Ladac, i fra 85% og opp er den ingen forskjell på Sterlingen jeg har nå og Ladacen. Deretter avtar strømmen gradvis ned til 0 ved fulladet batteri. Toppingen av batteriene tar for lang tid med lader, så den jobben får solcellepanelene ta. På grunn av det jeg beskriver over er nytten av en 100A lader sammenlignet med en 60A lader svært begrenset hvis dere ikke har en bank som er minst dobbelst så stor som min.

Jeg har en Studer inverter med innebygd solcelleregulator og som sagt seperat lader. Skulle jeg ha kjøpt nytt i dag ville jeg endt opp med en Victron sinusinverter med innbygd lader. Hadde satset på en av modellene med 1600W inverter og 70A lader.

Engelske båtutstyrsbutikker er en bra kilde til invertere og ladere. Jeg kjøpte Sterlingladern min hos JGTech i fjor etter at trafoen i Ladac laderen hadde brent opp.

JGTech Invertere


Stig

har AGM batteribank på 800 AMP og bruker som inverter Studer xpc-1400-12v med innebyggd lader på 45 Amp.
Denne inverteren leverer ren sinus, da kan du  bruke pc og annet fintfølende utstyr uten å risikere at det blir ødelagt. Inverteren har også tinnløs regulering av laderen tilpasset batteribanken. Du stiller ladingen til den lader 14,2 volt da klarer du å toppladde banken. Inverteren passer også på så du ikke dyputlader batteriene, kutter uttak av strøm når utladingen kommer til ca 11,5 v.
Pleier ved behov å kjøre aggregatet om kvelden når en ser på tv og forbruket er størst, da styrer inverteren forbruket, samtidig som banken lades uavhengig av forbruket.
Bytt til led pærer da reduserer du strømforbruket lett med 80%.
Dyr inverter og dyre ledpærer med det fungerer utmerket.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod