Frostfri vannpost

Startet av aksla, mars 25, 2010, 11:47:54

aksla

Hei

Vi skal få lagt frem vann til hytteveggen, enten fra eget borehull eller fra nabohytte. Før jeg kontakter rørlegger og eventuellt brønnborer kunne jeg tenke meg å vite litt om løsninger for vann på hyttevegg som ikke fryser i minus 20. Jeg vil legge selvregulerende varmekabel i vannrøret, så det jeg lurer på er frostsikring av selve kranen/vannposten. Jeg har besøkt en hytte der det er montert en ordinær tappekran, men det medfører at denne må pakkes inn i isolasjon mellom hver gang den brukes.
Jeg finner lite detaljer angående løsninger på nettet. Det eneste jeg har funnet er Frostlines vannposter som har drenering til frostfri grunn ved stenging av kran.
Fint om noen kan komme med tips, erfaringer og linker til produktinformasjon.

Wenner

Hei, ifjor våres fikk vi boret etter vann ved hytta vår på fjellet. Den ligger på ca. 1000 moh i Telemark hvor tempen av og til kan nærme seg - 30 grader.
Det firmaet som utførte boringa satt inn en pumpe nede i brønnen som er elektrisk. Når vi skal ha vann er det bare å slå på strømmen med en bryter for utebruk. Etter at lufta har evakuert kommer vannet. Når vi har tanket opp, er det bare å trykke inn bryteren og da hører man at vannet renner tilbake og ned i brønnen. I og med at vannet renner tilbake til brønnen er jo sjansen for frysing minimal.
Ingen varmekabel nødvendig, men har gravd pvc-røret ned slik at det ikke skulle ligge synlig på bakken. Husk bare å ha fall ned mot brønnen hele veien fra tappekrana.
Enn så lenge har vi ikke hatt noe problemer selv hvor kaldt det har vært.
Ring en brønnborer, så kan sikkert dem hjelpe dere.
Lykke til. ;D

aksla

Sitat fra: Wenner på mars 25, 2010, 22:37:05
Når vi skal ha vann er det bare å slå på strømmen med en bryter for utebruk. Etter at lufta har evakuert kommer vannet. Når vi har tanket opp, er det bare å trykke inn bryteren og da hører man at vannet renner tilbake og ned i brønnen. I og med at vannet renner tilbake til brønnen er jo sjansen for frysing minimal.
Ingen varmekabel nødvendig, men har gravd pvc-røret ned slik at det ikke skulle ligge synlig på bakken. Husk bare å ha fall ned mot brønnen hele veien fra tappekrana.

Takk for svar.

Jeg hadde ikke tenkt på løsningen med tilbakerenning ned i brønnen. Er imidlertid ikke sikker på om den kan brukes på hytta vår da terrenget er slik at brønnen mest sannsynlig blir liggende høyere enn hytta. Er heller ikke sikker på om vi borer egen brønn (må i tilfelle vente til neste vår og håpe på at neste vinter blir kald og snørik slik at boreriggen kommer fram til hytta).
Er derfor fortsatt interessert i tips om vannposter med ordinær vannforsyning via trykktank fra egen eller nabohytte.

ArildGS

Har selv såkalt frostsikker kran til vanning hjemme. Den fungerer veldig bra. Bruker du en slik, så trenger du ikke pakke inn og isolere/varme annet enn den delen av krana som normalt ligger innenfor veggen. Løsningen blir da f.eks. å lage en godt isolert og varm kasse røret kommer opp i og som krana monteres inn i. Kan det være en ide?
Bygger hytte på Slettefjell: http://www.fjellsiden.no/hytteprosjekt


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod