Heving av tak på hytte

Startet av merlin, mars 30, 2010, 19:48:36

merlin

Lurer på om det holder med forenklet byggemelding hvis man skal sette opp knevegger på 1 meter og heve 2. etg på hytten slik at jeg kan lage to soverom( under 50 m2) og bygge nytt tak.
Noen som vet noe om dette??

Hans

Dette ville jeg tatt kontakt med kommunen om. Sjekk også reguleringsbestemmelsene i forhold til maks mønehøyde/gesimshøyde og maks bruksareal.
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Kenneth S

Dette blir regnet som påbygg og er søknadspliktig.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Bidda

....uansett, blir det noe av, så husk å ta mange bilder og fore oss med dette. Tar det også for gitt at dette er søknadspliktig.

merlin

........takker for innlegg :) regnet jo med at det er søknadspliktig men lurte på om jeg slapp unna med forenklet byggemelding og ikke en full byggesøknad. skal uansett kontakte kommunen, og så blir det masse bilder når den tiden kommer :)

merlin

har nå etter ca etter 8 mnd endelig fått godkjent heving av tak og tilbygg på hytten. Jeg laget alle tegninger selv, fikk tak i en byggingenør som tok disse videre til kommunen sammen med en søknad. Må si at jeg var litt skeptisk mht å få godkjent egene tegninger men med mye lesing av lover og regler gikk dette altså greit, det viser at en med litt sans for faget faktisk kan gjøre mye selv. Kommer til å legge ut bilder av før, under og etter prosessen når snøen har smeltet byggingen begynner.

Bidda

Må være langt kommet du nå?

merlin

Ooooooops, her gikk det litt lang tid før jeg fikk dokumentert hva som har skjedd siste året...fikk godkjendt søknaden med egne tegninger og startet riving og bygging i mai 2011.
Siden jeg gjør all jobben sjøl så har det tatt litt tid,  men nå er altså hytta tett og så og si ferdig utvendig.
Jeg kommer til å dokumentere litt nøyere innvendig når jobben begynner der en gang utover høsten.
Jeg er ivertfal fornøyd med resultatet så langt og gleder meg til fortsettelsen.

Legger ved noen bilder av før, under og nå i prosessen. Har maaaange bilder men har bare tattmed et lite knippe her.

Bidda

WOW  :o
Total makeover, vært flink du.
Fikk du ikke krav om TEK10? Ser ut som om du har brukt 6" i veggene?

merlin

Takk :) Stemmer det, har brukt 2"/ 6" i hele konstruksjonen, beregnet at siden taket har mer en 45 grader og det ligger ved kysten på vestlandet så holder det plenty. Slapp unna med dette som en ombygging.
Der har så langt vært en veldig tilfredsstillende prosess da en fort ser forandringer  etter endt arbeidsdag, blir vel litt mer langtekkelig innendørs tenker jeg..

følger med med på ditt hytteprosjekt, driftig famailie dere ;D


Legger ved noen bilder av egne tegningene sånn at dere kan se hvor enkelt det kan gjøres, ble litt forandringer på plassering av vinduer i forhold til tegningene

Bidda


merlin

Ja, begynner å nærme seg nå ;)

Jobber offshore og har gjort dette prosjektet i friperiodene så det har tatt sin tid.

Planen når jeg kommer hjem om en uke:
-grave ned minirenseanlegg
-bygge ferdig bad, dvs, gips og fliser
-montere ferdig kjøkken

Ellers er det listverk, rekkverk i trapp som gjenstår før jeg kan si at jeg er helt ferdig. Planen er ivertfall å ha første overnatting i løpet av Juni....vel det vil vise seg ;D

Skal legge ut noen bilder når jeg kommer hjem...

merlin

Ja her tok nok en gang ting litt lenger tid en planlagt.

Var en del fjell og ellers utfordrende grunnforhold som gjorde at etter 5 dager med graving og 4 lass med pukk så er jeg kommet halvveis med nedgraving av minirenseanlegget. Reiste på jobb og da jeg kom hjem viste det seg at naboens gravemaskin hadde tatt kvelden.

Planen nå er å få gjort ferdig graving og tilkobling av vann Ila september.

Ellers så gjenstår det som tidligere nevn fliser på bad og listverk..

Bidda

Sitat fra: merlin på august 14, 2014, 22:35:51
Ja her tok nok en gang ting litt lenger tid en planlagt....

Helt normalt det: TTT  ;D

Du må fore oss med bilder fra prosjektet renseanlegg  ;)

merlin

Her er noen bilder fra nedgraving av minirenseanlegg, regner med å bli ferdig ila neste uke.

legger også med noen bilder fra inne.

Bidda

Ser jo rett så koselig ut  8)
Trenger du nivåvarsling i tanken har jeg en ny sånn liggende.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod