Solcelle : Grader og vinkel ved montering

Startet av Geiri, april 05, 2010, 15:26:50

Geiri

En gang kom jeg over en oversikt over hvor mange grader sør og hvilken vinkel som ville gi mest ut av solcelle panelet ditt i forhold til hvor du var i norges land.
Er det noe som kjenner til denne siden eller tilnærmet informasjon??
Skulle hatt de korekte data for MidtNorge, Lavland.

petter`n

Noe forteller meg at Kristiansand har 54 grader på det høyeste, antar 45 passer for midt-Norge. Det betyr ikke at du setter den på 45, sola skal opp og ned og varierer mye med årstiden. Har valgt å sette den en ca. time (15 grader) ut av kurs (brattere) når sola står som høyest. På vinteren retter jeg opp panelet til ca. 15 grader.

petter`n

Kom over et lite hefte som forteller antall grader og hvor i Norge:

55 grader Kristiansand
53  - "  -    Oslo
50  - "  -    Trondheim
44  - " -     Tromsø
43  - " -     Kirkenes


petter`n

Hvorfor gjøre det vanskelig når det er så enkelt, men det finnes ingen 100% fasitsvar på dette iom. at sola stiger og synker. Tror jeg har lagt inn bilde av panelet mitt tidligere som viser hvordan, men for å forklare det m. kortverson: klipp ut en delvis transparent pvc, bor et hull midt i og sett en 5-6 cm skrue der og monter stående på panelet så skjønner du. Tror jammen det var avbildet i Hytteliv for noen år siden og hytteeieren tok all æren, men det er min "oppfinnelse" Det går også an å "time" det slik at skal du være borte fra hytta i 2 timer, så setter du panelet 1 time i + og når du kommer hjem, så er panelet i 1 time minus, og i min beregning så mister du nesten ingenting om panelet er 1 time ute av kurs ( tror det er 2 % ca.) Jeg har et panel som er over 20 år gammelt, men 100% når jeg leser av den digitale sentralen og 100% når jeg drar, mye led og 0 TV.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod