Asymetrisk last og trapesinverter...røk!

Startet av Grukk1, april 08, 2010, 08:23:06

Grukk1

Hei, foreldrene mine kjøpte for et par år siden en inverter (ikke sinus) på ca. 1000W - på hytta har de batterier og et aggregat som de kan veksle på å kjøre (via bryter). Inverteren tok "kvelden" i fjor, usikker hvorfor. Forhandler hadde sendt den inn for sjekk - fikk den tilbake med påstand om at alt var ok! Men ledningene inn (12V) blir varme og den gir ikke ut spenning!
Fikk en ny trapesinverter (heller ikke ekte sinus) og den var på 550W - noe som ifølge butikken lokalt mente ville være evig nok til deres bruk: 10-15 sparepærer, noen led-lys og et lysstoffrør på kjøkkenet + LCD-TV og parabolanlegg....Vel...den røk som sakt nå nylig mens jeg var på hytta, ble et PIP i den og så røk det fryktelig ut av ventilasjonshullene.... Jeg koblet den fra umiddelbart og der står vi nå. Sikringene var ikke røket, det kan derfor ikke være overbelastning. Spørsmålet er: kan det være slik at belastningene har tatt knekken på utgangen og at dette ikke er sikret tilfredsstillende? Tror det er liten kompetanse på dette hos forhandlerne i så fall....
Alle kursene i hytta var isolasjonstestet og funnet ok før inverterne ble tilkoblet, ved aggregatdrift er det ingen problem - alt fungerer.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod