Rør i rør - hytte på fjellet

Startet av kimnymoen, april 12, 2010, 07:04:55

kimnymoen

Jeg skal legge rør i rør på badet på hytten min. Vannet kommer fra eget borrehull og vi har tillatelse til å legge inn vannet. Vil da legge rørene selv. Men for å være sikker ønsker jeg å forhøre meg på hvor røren bør legges.
Hytten ligger på fjellet, og det blir kaldt i perioder (-20-30). Kommer til å ha varmekabler på badet.

Yttervegg er jeg klar over ikke er et alternativ.

Alternativ 1. Legge rørene i betongen under varmekablene. (isolert med 25 cm isopor) 
Alternativ 2. Legge rørene i taket (taket har skråtak med 20 cm isolasjon over badet + 20 cm isolasjon i badet)
Alternativ 3. Legge rørene i innerveggene (10 cm isolasjon) Her er det uoppvarmede rom rundt.

Se vedlagt tegning. Toalettet skal ikke ha vann (forbrenningstoalett)

Hva er blitt gjort din hytte eller hvilke erfaringer har du?

Noen som kan gi meg noe råd for hva som er det beste alternativet?!? 


rogers

april 12, 2010, 10:36:54 #1 sist endret: april 12, 2010, 19:13:46 by rogers
Ditt bad med plassering av dusj, vask, toalett og VVB, er identisk med mitt hyttebad.  Inntak av vann og rør-i-rør er også plassert likt.

Jeg bruker alternativ 1 på min hytte.
Når jeg ikke er på hytta står varmekablene på +5 grader.
VVB står også på hele tiden (OSO Super S 200L).

Legg en selvregulerende varmekabel inne i vannrøret som kommet fra brønnen.
F.eks. DEVI Pipeheat, eller tilsvarende fra ennen produsent.


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

kimnymoen

Takker. Hvor dypt ligger røren dine ?

Tenkte å legge selvregulerende kabel. Har du lagt kabelen helt til pumpen?

rogers

Mine rør-i-rør går i grusen under isolasjonen, og så opp igjenom støpen.

Den selvregulerende varmekabelen går helt opp til brønnen, men ikke ned i brønnen.
Dette vannrøret ligger på 1.5 meters dyp det første stykket fra brønnen og ned.
Foran hytta går den ganske grunnt (30cm),  der har jeg isolert ekstra over kabelen med 70mm XPS plater.


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod