Betaler vi overpris for snekkerarbeid?

Startet av Hyttefant, april 14, 2010, 08:53:37

Hyttefant

 :o Er i startfasen på å realisere og kjøpe hytte. Har fått noen ca. priser på å få satt opp ei komplett lita hytte, byggesett precut på 48 kvm. med hems. med vei fram til tomta. Ikke vann og strøm. Skjønner ikke at prisen kan forsvares. De (lokale snekkere) skal ha vel 250 000 kr, ekslusiv fundamentering. Slik jeg ser det så trenger man maskinløftekapasitet en eller to dager for takbjelker. Tidsmessig så skal vel en mnd for to mann være nok til å få satt opp f.eks  Familiehytta Bjørnebu 48 på oppsatte pilarer. Lønna  vil  utgjøre ca 100 000 i mnd pr. snekker. Er jeg helt på bærtur når jeg ikke skjønner at man krever ca 250 00 kr? Tar det mye lengre tid enn hva jeg tror? er det mye å spare på å gjøre lettere snekkering innvendig selv?

Har hatt håndverkere i heimen og min erfaring er at de skriver timer med gaffel. Lønner det seg å kjøpe byggesett i elementer? F.eks Hemseli av Drammenshytta? Den må være raskere å sette opp enn precut hytte. Kan lokale snekkere, sag og høvleri, eller endog laftere sette opp en tilsvarende egenprodusert hytte like billig eller billigere?

Har et totalbudsjett på kr 750 000. Tomta koster 200 000 med fundamentering. Må jeg ned i pris og størrelse på hytta for å komme innafor budsjett? Er det urealistisk å få seg en enkel hytte uten strøm og vann med minimal egeninnsats til kr.750 000? Noen som har erfaring vedrørende det jeg har på hjertet?

Jon

Er det kun nakk om oppsett av råbygg? (i så fall er det blodpris...) eller ferdig hytte innvendig også? (da er det vel heller normalen....) Til sammenligning betalte vi 160.000,- til lokal snekker for oppsetting av Familiehytta Rondane, tett utvendig bygg, som var 10.000,- mer enn hva Familiehytta selv opererte med som standardpris.

Hyttefant

Fin hytte Rondane. Jeg forstår det slik at 250000 kr.  er komplett hytte. Men ei halv årslønn er ikke det vel mye? Hvor lang tid brukte de på sette opp råbygget?

Jon

Han brukte vel ca 3-4 uker tror jeg, med 1 ekstrahjelp 2-3 dager i perioden når takstolene ble montert. Og ja jeg er enig at det kan virke mye, tenkt eksempel at min snekker satte opp 1 tilsvarende hytte pr måned (minus 1 for ferie) så kunne han fakturert ut 1.760.000 som er over min årslønn ihvertfall... Men det er mulig det ikke er så ille når det skal trekkes fra lønn til andre, arb giver avgift, forsikringer, skatt, verktøy osv osv??

Tror nok ikke 250k for ferdig snekkerarbeider innvendig er helt på jordet. Rask regning viser jeg har brukt ca 450 timer så langt innvending og har kanskje 30 timer igjen før jeg er 100% ferdig innvendig. Men det er klart en profesjonell bruker sikkert mindre tid enn meg:)

Hyttefant

Kanskje det ikke er så mye. Men en ferdighytte krever vel ikke all verdens verktøy.
Det blir jo oftere dyrere enn hva man tror. Jeg er så heldig at jeg kan jobbe mye overtid, så jeg velger det istedet for egeninnsats på hytta. En kollega av meg kjøpte ny laftet nøkkelferdig hytte på 40 kvm m hems , gasskomfyr, kjøleskap, innredning dusjkab. etc. med eiet tomt kurrant tomt ved Trollheimen for kr.640 000. Vei fram til hytta om sommeren. Det er vel derfor jeg prøver å få fatt i ei lita hytte med villmarkspanel til samlet ca. kr 800 000. Men jeg tror man må bikke millionen. Så min kollega må ha fått hytta billig. Prisantydningen var 670 000.

Kenneth S

Sitat fra: Hyttefant på april 14, 2010, 08:53:37
:o Er i startfasen på å realisere og kjøpe hytte. Har fått noen ca. priser på å få satt opp ei komplett lita hytte, byggesett precut på 48 kvm. med hems. med vei fram til tomta. Ikke vann og strøm. Skjønner ikke at prisen kan forsvares. De (lokale snekkere) skal ha vel 250 000 kr, ekslusiv fundamentering. Slik jeg ser det så trenger man maskinløftekapasitet en eller to dager for takbjelker. Tidsmessig så skal vel en mnd for to mann være nok til å få satt opp f.eks  Familiehytta Bjørnebu 48 på oppsatte pilarer. Lønna  vil  utgjøre ca 100 000 i mnd pr. snekker. Er jeg helt på bærtur når jeg ikke skjønner at man krever ca 250 00 kr? Tar det mye lengre tid enn hva jeg tror? er det mye å spare på å gjøre lettere snekkering innvendig selv?


Har hatt håndverkere i heimen og min erfaring er at de skriver timer med gaffel. Lønner det seg å kjøpe byggesett i elementer? F.eks Hemseli av Drammenshytta? Den må være raskere å sette opp enn precut hytte. Kan lokale snekkere, sag og høvleri, eller endog laftere sette opp en tilsvarende egenprodusert hytte like billig eller billigere?

Har et totalbudsjett på kr 750 000. Tomta koster 200 000 med fundamentering. Må jeg ned i pris og størrelse på hytta for å komme innafor budsjett? Er det urealistisk å få seg en enkel hytte uten strøm og vann med minimal egeninnsats til kr.750 000? Noen som har erfaring vedrørende det jeg har på hjertet?


Skulle jeg priset oppføring av denne hytta ville jeg hat 224400,- inkl mva ferdig oppsatt innvendig og utvendig.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Nilsk

Sjå på eventyrhytter.no dem har faktisk noen fine hytter og er faktisk rimelig for og sette dem opp.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod