Problemer med tenning av gassdrevet kjøleskap

Startet av Per Inge, april 23, 2010, 20:32:17

Per Inge

Jeg har et Domestic gassdrevet kjøleskap som vi kjøpte for et par år siden. Dette er svært lunefullt når det gjelder å få startet det. Noen ganger tenner det ved første forsøk, men som regel må vi trykke inn tennknappen noen hundre ganger før det tennes. Er det noen som har en oppskrift på hva som er galt?

Geiri

Høres ut som mitt Kjøleskap av merket ZERO det der :)
Snakket med noen slike selgere i forskjellige hyttebutikker, de sier at det ikke er rart når jeg har ZERO. Og så forteller de mere om at det er dårlig på kjøling etc.

Og så prøver de å selge meg Dometic kjøleskap, for det er det aldri noe tull med!!
Vel... Høres jo ut som at de sliter med det samme.
Noe jeg har funnet ut at funker for oss er å tenne Gasskomfyren som står sist på sløyfa først. Da får man brent ut luften som har kommet inn i systemet mens man har vært borte. Det blaffrer de 5-10 første sekundene etter tenning.
Så lar jeg Platen på komfyren brenne mens jeg tenner kjøleskapet.
Med dette trikset er jeg nede på 5 til 10trykk på tenneren før det tar fyr. Tidligere kunne det være trykking ut av andre dimensjoner som førte til bytting av hånd og stafett lignende aktivitet hvor vi trykte på tur.

petter`n

Sibir-kjøleskap har også denne nykken, det kan være lurt å ta av dekselet til brenneren bak og rengjøre med en tannbørste. Skorsteinen får også et par sveip i samme omgang.

stroller

Vi hadde også mye problemer med gasskjøleskapet før vi forstod hvordan det virket og hva som måtte til for at gass i det hele tatt skulle brenne (står egentlig ikke forklart noe særlig i noen av manuelene jeg har sett).
Dette er det vi har funnet ut at fungerer best for oss:
- Gassen som står i systemet over tid "taper seg" og er vanskelig å tenne. Denne må derfor slippes ut før det vil tenne skikkelig. Som Geiri skriver, så kan det fungere fint å "tappe" ut ved å bruke et annet aparat som er koplet til samme systemet, alternativt ta noen runder med 30sek tenning og 5-10min pause (se under).
- Når man tenner, så begynn å trykke inn tenneren med det samme man begynner å slippe ut gass. Og trykk så ofte/hurtig man klarer.
- Tenner det ikke i løpet av de første 30sek. Så vent 5-10min før du prøver på nytt. Det er lurt å vente 5-10min mellom hvert 30sek. forsøk, slik at man får "frisk" luft rundt brenneren. Gassen brenner nemlig ikke uten at forholdet mellom luft og gass er ideelt. "Poffer" det når man forsøker å tenne, så er dette et klart signal om at det er dårlig luft og at man må vente 5-10 min før man forsøker mer.

- Ellers kan det over tid (noen år) samle seg støv i kammerset der gass og luft blandes. Blandingsforholdet mellom luft og gass blir da feil og det blir veldig vanskelig å tenne, samt at man kan få problem med soting. Dette kammerset ligger like før brenneren. Rengjøres med strøvsuger eller tykkluft eller man kan blåse det rent og/eller pirke ut støvet.

- Det er også lurt å sjekke at det ikke har bygget seg opp sot på den pizoelektriske tenneren, man skal tydelig se gnisten.

Stig

Mye sant i det stroller sier om start av gasskjøleskap. Hadde mye styr med å få mitt kjøleskap til å tenne. Fant ut at det tenner lettest ved at en trykker fort på starter før en trykker inn gasstilførselen. Det var en reperatør som tipset om dette og det funker på mitt skap. :D :D

Per Inge

Takk for tips. Får prøve dem neste gang jeg er på hytta. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal komme til bak i kjøleskapet for å rense for støv. For der er det nesten helt lukket og bakplata er naglet fast hvis jeg ikke husker helt feil.

stroller

Brenneren er trolig skjult bak en dekkplate ja. Men det skal gå greit å skrue den av. På vårt skap vare kun nødvendig å løsne tre skurer for å komme til.



hyby

Har du kald hytte når du kommer ?

Har et gasskjøleskap i Campingvogna jeg bruker som byggebrakke.

Har funnet ut at tenneproblemene hos meg antageligs skyldes kondens på brenner eller tenner.

Fungerer alltid bra når vogna er gjennomvarm, eller iskald.
Men problemer oppstår i perioden når den kalde vogna er under oppvarming.
(mens metalldelene er kalde og møter varm luft ?)

Ducato

Vi hadde samme problem i vår husbil. Fikk låne trykkluft av ett husbilsverksted i Voss og blåste rent bak skapet. Etter det tenner det på første forsøk.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod