Hjelp til enkleste montering av solpanel

Startet av Karlsberg, juni 19, 2010, 13:29:14

Karlsberg

Hei,

Er igang med å planlegge solpanel nummer 2 på hytta. Tenke å lage en egen liten krets for vannpumpa til dusjen da denne er på 16amp/h, og ligger over ca 15 meter fra den nåværende batteribanken. "problemet" er at badet hvor pumpa står er nord og vestvendt. Se bildene under.

Trenger noen tips til enkleste montering av solcella. Jeg tenkte litt å montere panelet mot pipa, med den er orginal tegelstein fra 1953, og jeg er redd den smuldrer helt opp hvis jeg begynner å bore i den. En annen mulighet er å sveise til et oppheng ved mønet slik at panelet står sørvendt, men dette er vel ikke bli helt optimal estetikk? Og det vil vel ikke være billig å få sveiset til et oppheng. Slike ting må vel bestilles hos en lokal sveiser på mål? Jeg har ikke sett noen masseproduserte oppheng for montering i mønet.

Kom gjerne med noen innspill.

Ang solcelle og batteri så tenkte jeg å gå for et 85w panel med 150ah agm batteri. Det gir ca. 7 dagers punmpebruk hvis pumpa går 1 time om dagen uten lading.

Håper noen med mere efraring kan hjelpe.


Mvh

Karlsberg

petter`n

Det var da kraftig pumpe, borrehull?
Du kan lage ramme av trykkimp. til pipa eller mekke fast i isbordet så du får bra vinkel eller som meg med dreieplate og lukestag. Okkesom, jeg ville koblet alt sammen med returdiode og en sentral men jeg vet ikke hva du har fra tidligere. Gammelt og nytt batteri er ikke tingen, så sånn sett er det greit med 2 kurser.

Karlsberg

Neida, det var pumpe som ble kjøpt i huj og hast da den forrige sprakk pga is... Den er grovt overdimensjonert, men så har vi bra trykk i springen ;D

Smart ide med å lage en ramme av imp materiale. Får se om jeg finner en festeanordning til pipa.

Skal lage en egen liten krets til pumpa slik at jeg ikke kobler nye og gamle batterier sammen.

Takk for svar!!

mvh


Karlsberg


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod