Bygging av vår Drammenshytte i Etnedal har startet

Startet av Hyttami, juli 11, 2010, 12:02:02

Hyttami

Hei, ser at det stadig er spørsmål på forumet om hvilken hytte som skal velges. Eller hvilken grunnmur en skal lage. Uten å påstå at jeg har valgt det beste eller rette alternativet vil jeg allikevel vise til min blogg hvor en hytte fra Drammens hus og hytter settes opp. Vårt valg er basert på at vi skal kunne gjøre det meste selv og at budsjettet er på litt over millionen. Så får vi se da om det ble slik vi hadde tenkt.


http://lavstandardhytteietnedal.blogspot.com/

LeneTerje

Hei! Vi holder på med planleggingen av vår hytte og vurderer Drammenshytta, lurte bare på om du er fornøyd med din hytte så langt. Vi er veldig fristet av elementprinsippet, ønsker å få raskt opp hytta og så ta resten litt etter litt selv. Ser jo utifra dine bilder at det er en del arbeid, men vi liker nå engang å snekre litt selv... ;D

Hyttami

Så langt er vi godt fornøyde med valget av Drammenshytta. De var bla.veldig flinke til å følge opp i den første fasen med byggesøknader, tegning av hytta osv. Da vi startet byggingen hadde vi med oss monteringshjelp fra DHH (fikk dette gratis gjennom P4s gledelspatruljen) og det er jeg glad for da det nok hadde vært endel plunder i den første fasen uten erfaren snekker. Ikke fordi det var så innviklet, men det var godt å få konstruksjonen gjort av en med god greie på det. Jeg fikk dessuten god anledning til å snakke med snekker den uka og fikk mange gode tips og råd. Underveis har det vært noen punkter jeg har merket meg som burde ha vært bedre.  En er at byggemappa med beskrivelse kom veldig sent slik at det ble dårlig tid å sette seg inn i detaljer før hytta ble levert. I tillegg har det vært noe manglende detaljerte byggetegninger til den skriftlige byggebeskrivelsen. DHH sier det er grunnet overgang til ny byggestandard . Jeg har gjentatte ganger etterlyst flere detaljerte tegninger og fikk etterhvert tilsendt noen fra den gamle standarden - som var til god hjelp. DHH sier de skal rette opp dette for 2011. Ellers så blir ikke hytta levert med undertak som standard (papp under shingelen), mulig det burde vært det. Nå har jeg ikke fått gjort så mye innendørs arbeid ennå så det er noe tidlig å si hvordan totalopplevelsen av DHH blir til slutt. Men oppsummert så langt så har jeg ikke noen grunn til ikke å anbefale DHH til andre.

Nilsk

Hvorfor har du dampsperre ned i mot grunnen oppå bjelkelaget?
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Hyttami

Regner med at du har vært inne i bloggen og sett på bildene og at det er diffusjonssperren mellom isolasjon og golvbordene du mener. Som amatørsnekker følger jeg monteringsanvisningen fra leverandør og der står det beskgrevet slik  ;D. Dette vil jo også gi ekstra vindtetting som sikkert ikke er så dumt når hytta står på stripemur med god gjennomtrekk under golvet.


Nilsk

Sitat fra: Geiri på desember 29, 2010, 18:00:51
Står også her at man skal ha difusjonssperre på varmside http://stiltre.xl-bygg.no/produktomraader/gulv/gulvprodukter/furugulv/legging_av_furugulv

Geiri:Dette er vel vist man har spon eller annet gulv.

Vindsperren er jo i Stubbloftsplaten(asvalt vindtett Hunton) med klemte skjøter.
Men er diffusjonsperren din åpen eller tett. er den tett vil evt fuktighet legge seg under denne og danne kondens som gjør at bjelkelaget ditt vil råtne etterhvert, er den difusjons åpen er det jo bare en fordell. Men slik jeg lærte på Skolen for 12 år sia så skulle man ikke ha noe oppå bjelkene før gulvet ble lagt.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Geiri

Nå er ikke dette min tråd og mitt bygg ;)
La bare inn ett innlegg siden det ble reist spørsmål til hvordan trådstarter gjorde det, måtte søke det opp for dette med difusjonsperre i gulv på varmeside var nytt for meg også.
Vi har kun lagt Fiberull for å motvirke knirking. Stubbloft med som du sier, asfaltplater, isolasjon,fiberull og skrudd furugulv.

Hyttami

Takk for innleggene! Jeg skal sjekke dette opp med DHH før jeg går videre. Har bare lagt litt av golvet så det er ennå mulig å gjøre om dersom nødvendig. Diffusjonssperren jeg bruker er slik jeg har forstått det tett den ene veien og pustende den andre. Den skiller seg således fra dampsperre som er levert til vegger og tak. Men jeg skal sjekke for sikkerhets skyld at dette blir riktig før jeg legger resten av golvet.

Kenneth S

Sikkert dampbrems du har fått, men det er bortkastet. SINTEF anbefaler ikke plast i bjelkelag ned mot grunn. Har kun sett det har vært brukt på Myresjøhytter tidligere.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Nilsk

Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Hyttami

Jeg har snakket med snekker hos min hytteleverandør om dette. Han sier at jeg har fått levert en diffusjonsbrems og at det er for at hytta skal tilfredsstille kravene til ny byggestandard. Diffusjonsbremsen sørger for å redusere luftgjennomstrømningen og dermed gjøre bygget tettere. Samtidig er bremsen lagd slik at den sørger for god nok utlufting i golvkonstruksjonen. Vi diskuterte også hensikten med en slik tett byggestandard på hytter som ikke skal være helt tette uansett. Her har DHH valgt å levere iht ny byggestandard slik at hyttas konstruksjon er gjort forskriftsmessig. Nå skal det jo ikke være varmeveksler i min hytte så annen utlufting må velges uavhengig av bygningskonstruksjonen. Jeg vil forøvrig følge bruksanvisningen og materialvalget fra DHH.

Nilsk

Ok. Bare lurte jeg veit du. Slik at jeg evt kan gjøre det samme. Føler tek97 jeg da. Søkte før 1 aug 2009.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Hyttami

Synes det er veldig bra med alle som lurer! Da må en tenkte gjennom hvorfor en gjør som en gjør, og da fikk jeg også sjekket ut hvorfor jeg gjør som jeg gjør. Så bare fortsett med å lure....


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod