Dårleg kjøling i gasskjøleskap

Startet av lba, juli 21, 2010, 19:42:50

lba

Eg slit med å få effektiv kjøling av Sibir gasskjøleskap. Når temperaturen i rommet stig til over 20 grader så stig temperaturen i kjøleskapet til 15 grader!
Det er varmeutvikling bak skapet, og eg har sett det ut på golvet for å gje det god lufting.
Har også snudd skapet opp/ned og lagt det over på sida får å få ut eventuell luft i systemet. Produksjonsår 2002, lite brukt. Tips???  :-\

Toril

Hei

Vi slet med samme problem for et par år siden. Sjekk om det er et rør opp fra brenneren (som pipe liksom) Den må børstes innvendig. På vårt skap var det montert en børste inni som vi kunne heise opp og ned fra oversiden. Når røret er sotete blir det ikke varmt nok på utsiden og siden kjøleskap bruker varme til å lage kulde er det viktig at røret er rent inni. Skal visst renses en gang i året.

Håper det funker!

mvh Toril

lba

Takk for tips!
Det har me ikkje prøvd! Kjøleskapet har ikkje vore mykje i bruk, men burde dette vore gjort kvart år så er det nok behov for ein rens no. (Me overtok hytte & kjøleskap frå 2002 våren 2008)

Toril

Håper det virker :)

Legg inn en melding om du har kald melk til frokosten i morgen  ;D

stroller

Om det ikke hjlap å "feie" pipen, så ville jeg ha sjekket gass dysen. Denne har et veldig lite hull og dersom den er delvis forstoppet, så blir det for liten effekt på flammen til at du får kjøleprosessen skikkelig i gang.

Det kan også være lurt å sjekke om blandekammeret for gass og luft er rent. Her kan det samle seg støv og smuss som også fører til mindre gassflamme og dermed for liten effekt.

jorgensk

Jobbet en tid som gasstekniker, og var litt borti gasskjøleskap (ikke mye).
De tingene som allerede er nevnt er klassiske ting som bør sjekkes

Altså:
1. Snu vende på kjøleskap for å bedre flyt av kjølemedium
2. Sørge for skikkelig luftsirkulasjon på bakside av kjøleskap
3. Rengjøre "pipe" på over brenner
4. Rengjøre gassdyse på brenner. Her er startgass og trykkluft på boks genialt.

Hvis dette ikke hjelper, så bør man sjekke fyllingsnivå av kjølemedium. Det kan være en bitteliten lekkasje et sted som gjør at kjøleffekten er blitt dårlig.
Kan også være problemer med termostat, men dette er ganske sjeldent.

J


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod