Oppjekking av hytte

Startet av nordfra, juli 28, 2010, 12:04:14

nordfra

Jeg har kjøpt en gammel hytte som står på telefarlige masser. Pålene står i dag bare oppå lyngen. Den har seget noe forferdelig i bakkant - ca 25 cm - og må jekkes.

Jeg er litt usikker på hva som er enklest og samtidig gir en holdbar løsning.

Jeg tenker å laske sammen to 48x98 på ca 5 m og bruke som drager som man setter 3-4 jekken under og løfte større deler av gangen. (det er 3 rader med påler), og bytte ut pålene med nye stokker, som settes under torva men oppå jorda, da jeg ikke har mulighet til å greve meg ned til telesikker grunn, og samtidig rette opp hytta.

Eller er det andremåter som er bedre, og eller ting som bør/må huskes på????

Thomas

jajors

Om du ikke kommer ned til telesikker grunn bør det markisoleres under pælene. 2" x 4" hørtes spinkelt ut som "drager" for oppretting. Denne blir fort myk ved vekten av hytta. Hvor stor/tung er hytta??

Sjekk skorstein hvis du har dette: har denne tålt hyttesiget, tåler den opprettingen????

BjornS

Vi har den senere tiden sett på flere eldre hytter, svært mange av de som står på pæler har mer eller mindre sig. I de fleste tilfeller er det umulig å få bekreftet om pælene går ned til fjell. Så jeg antar følgende (korriger om jeg tar feil):

- har det vært sig så står ikke søyla/pæla på fjell
- har det vært sig så er ikke søyla pæla markisolert
- flere har heller ikke plast rundt, så de vil degraderes/morkne over tid

Det jeg tror må til:
- grave ned til fast fjell eller grov morene
- alternativt isolere rundt dersom søyla/pæla skal stå i jord/sand/etc

Med tanke på at gamle hytter har seget noe, og at det fort kan bli skader på både tak og pipe, hva er egentlig den gode løsningen? Jekke opp pæle for pæle? Hvordan jekker jeg opp ei typisk tømmerhytte på 75 kvm om flere av pælene må skiftes? Er det mulig å jekke opp ca en tredel av hytta og faktisk bygge opp en mur med støtte mot fjell?

Bj


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod