Markisolasjon utenfor plate

Startet av astrand, august 02, 2010, 09:42:52

astrand

Hei,
Jeg ser at det for vår hytte bygget i Åmot i Hedmark, er brukt mindre en det Glava anbefaler for grunnisolasjon utenfor plata. Hytta er ellers bygget etter TEK07.
Glava anbefaler 1,2/1,8 meter.
Finnes det noen GOD grunn for at entreprenør ikke skal følge Glava's anbefalinger?
Dette tema står ikke spesifisert i kontrakt, men det står at det skal bygges etter TEK07. Har jeg krav på at de retter opp dette?
Arnfinn

Kenneth S

Ikke sikkert det er brukt Glava? Det er forskjell på u-verdi på markisolasjon.
Ved bruk av feks Finnfoam så skal det isoleres med 70mm 900mm ut på sidene, mens i hjørnene skal det isoleres 1500mm.
Nå er det er ikke noe krav til markisolasjon rundt muren men en anbefaling.
Grunnen er også av stor betydning om den er telefarlig eller ikke.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

astrand

Hei,
Det er Glava og det er isolert ca. 50-60cm ut. Har ikke målt den, men ser ut å være 5cm tykk.
Må vel også nevne at det er brukt L-elementer, og at markisolasjonen av den årsak ligger veldig grundt.
Om det er telefarlig eller ikke vet jeg ikke. I vinter sies det at det var i alle fall 4 meter tele under veier ol. som da er brøytet. Andre murere/gravere som driver samme sted, som jeg har snakket med, sier at de ikke ville brukt så lite.
Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med dette og også hva jeg kan kreve av entreprenør.
Arnfinn

ArildGS

Er ikke selv ekspert, men har pratet med tømmrermesteren som vi selv benytter i vårt hytteprosjekt på Slettefjell. Han prosjekterte såla vår og gav følgende beskjed på dette med mark isloasjon:

Frosten trekker ned i bakken med 45 graders vinkel. På Slettefjell/Beitostølen regner man med 2 meter med tele på det meste.

Selv om det er lagtpå et godt lag med kult og pukk foreskrev han 60 cm med 10 cm tykk XPS + nye 60 cm med 5 cm XPS markisolasjon på usiden av sålen. På hjørnene skulle man ha totalt 150 cm.

Har man terrasse på bakkeplan (liggende på bakken) brukes markisolasjon under og ytterligere totalt 120 cm på utsiden av dette igjen.

Hvorfor? Frosten skal ikke kunne jobbe seg inn under såla og forårsake setningsskader.

Vår tømrer er en grundig kar og jeg vet at noen mener det er unødvendig med markisolasjon om man har godt med drenerende masse. Har en hyttenabo som måtte bryte opp å legge om igjen en platting pga frost.

Personlig ser jeg markisolasjon som en relativt rimlig forsikring av hytta og har fulgt tømrerens råd.

Bygger hytte på Slettefjell: http://www.fjellsiden.no/hytteprosjekt

Ole-Kristian

Hei folkens

Har et par spørsmål, murern vår sa vi burde legge isolasjon ca 1 meter ut. Vi legger da 1,2 meter da dette er lengden på platene og tenker å bruke 5 cm tykke xps plater.

Noen som har noen bra steder å kjøpe dette?? Pris!! Bor i Bærum og skal bygge på golsfjellet, så gjerne noe i nærheten??

Vi skal også legge drenering rundt hele hytta, synes det er vanskelig å finne noe på nettet om hvor man kan få kjøpt dette. Byggmax (borti veien) selger i størrelse 110 mm!! Men trenger vi så tykke rør, og disse er kun i 4 meter lengder som krever mange muffer som også blir en stor kostnad!!

Hva anbefales??
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/

Nilsk

Jeg la plater på 1,2 meter ut fra muren i hjørnene og 60 cm ut fra langveggene.

Vi har drensrør på jobben og dem er i kveiler på 50 og 25 meter med og uten slisser. Sender deg mail på prisen på jackofoam og drens.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod