Priser/leverandør av torvtak

Startet av jada, august 07, 2010, 00:44:42

jada

Jeg skal legge torvtak på en hytte i Vrådal, Telemark. Takflate er 233m2. er det noen som har noen anbefalinger om valg av type og leverandør? Bulk, storsekk, småsekk etc?

hyby

Brukte Hallingtorv, noe dyrere, men her får du ferdig komprimerte og fuktede blokker som ikke siger sammen eller blåser bort, og holder godt på fukten. Dette kan spare deg for mye oppfølging og ekstraarbeid.
Totalen kostet ca. 275,- inkl mva pr m²
ferdig lagt og tilsådd (inkludet kranbiltimer og transport)(men jeg la underlaget selv).

Er et par måneder siden nå, men alt ligger som det ble lagt.
Ville helt klart valgt det samme om igjen  :)

Ville i hvertfall unngått bulk, har sett tak der det har sklidd nedover så det har blitt store gløpper rett inn på plasten, og tak der det har blåst av på deler, på tross av netting oppå !

rogers

Jeg brukte sekker fra Nittedal Torvindustri, ferdig med frø.
Kostet ca. 178kr pr. kvm. inkludert frakt og krantid for å lesse av sekkene på taket.
Selve jobben med leggingen gjorde jeg selv, med hjelp av et par kompiser.
En ganske lett jobb.



Roger




Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Kenneth S

august 07, 2010, 20:24:01 #3 sist endret: august 08, 2010, 19:07:39 by Kenneth S
Hallingtorv ville jeg personlig styrt unna, fine første året men deretter er det bare trist.
Leverer selv Nittedal fra storsekk til kr 200,- pr m2 ferdig lagt.
Det viktigste med et torvtak er oppfølging.
Et torvtak må vedlikeholdes hvert år.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

hyby

Sitat fra: Kenneth S på august 07, 2010, 20:24:01
Hallingtorv ville jeg personlig styrt unna, fine første året men deretter er det bare trist.
Leverer selv Nittedal fra storsekk til kr 200,- pr m2 ferdig lagt.
Det viktigste med et torvtak er oppfølging.
Et torvtak må vedlikeholdes hvert år.


Så det tragiske taket på eikåshytta under hyttemessa i vår ,der et stort parti  løstorv hadde sklidd ut.
Var grunn nok til at jeg i stedet valgte Hallingtorv.

Men jeg har jo som sagt bare noen mnd erfaring.
Hva er problemet etter noen  år ? Dersom det kun er veksten, bekymrer jeg meg ikke så veldig.
Det viktigste er vel at torva ligger der den skal?

Jeg har uttplassert noen dotter med lokale vekster fra karrig grunn, og satser på at de vil ta over.  Så kan det pinglete "bygresset" som krever årlig vedlikehold heller få bukke under. Det finnes da 1000vis av gamle hytter og setre som aldri har vedlikeholdt gresset på taket.? Poenget er vel at taket skal likne på omgivelsene , og ikke en irrgrønn plen på høyfjellet?

Kenneth S

Joda gamle hytter og setre, det blir noe annet for da ble det lagt torv på gamlemåten. Det trenger lite vedlikehold.
Vedlikehold på dagens torvtak:

Vår:
Gjødsle med feks hønsegjødsel. Kalking hvert andre år.
Vanne ved langvarig tørke( ikke akkurat noe problem  :().

Høst:
Klippe taket i slutten av september.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

hyby

ja, ser det er litt forskjell fra gamlemåten, da fikk man jo med  mye mer sand med mineraler etc. Fra der man skar torv. ....

Kenneth S

Klarer å se på takene hvilke som er fra Hallingtorv, Nittedal Storsekk og Nittedal Småsekk.
Hallingtorv ser livløs ut etter et par år pga at det er brukt myrjord som tørker fort, mange hytter og leilighetssentre i mitt distrikt som har dette.
Nittedal Storsekk er jeg meget fornøyd med, men krever oppfølging til det blir grønt.
Nittedal Småsekk blir i noen tilfeller som Hallingtorv og tørker ut. Har også sett tilfeller hvor sekkene holder for mye på fuktighet og det bli tuver på taket.

Det beste torvtaket derimot er fra Torv På Rot. Lagt på gamlemåten. Litt usikker på prisen men tror det ligger på 230-240 kr m2 +mva ferdig lagt.
Jeg klarer å plukke ut disse takene, de holder seg uten vedlikehold.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Mulebu

Lærerike innlegg . Noen som vet om seriøse levrandører av torv sør i landet ?

Blogg : mulebu.blogspot.com

jada

Tror nok det beste alternativet er stukket torv i 2 lag, men dette blir ca dobbelt så dyrt som de fleste andre alternativene.

Jeg må bare inrømme at dette er et vanskelig valg å ta....

jajors

Spørsmålet er hvilket torvtak en ønsker seg. Vil en ha kålgrønn plen eller eng på taket må den kalkes/gjødsles/klippes/vannes etc.

Vil en ha et mer "naturlig" tak kan en kutte en eller fler av overnevnte aktiviteter.

La torvtak selv for 5 (hytta) og 3 (anneks) år siden. Har med hensikt ikke utført noe av anbefalt vedlikehold. Det som skjer er at lokale gressarter og lyng/mose tar mer og mer over for frøene som var med torva. Etter min mening er hensikten med disse frøene å sikre en rask etablering av vekster på taket.
Men; smak og behag.....

hyby

Sitat fra: jajors på august 15, 2010, 20:34:19
Det som skjer er at lokale gressarter og lyng/mose tar mer og mer over for frøene som var med torva. Etter min mening er hensikten med disse frøene å sikre en rask etablering av vekster på taket.
Men; smak og behag.....

Er vel sikkert en fordel å hjelpe de lokale vekstene opp på taket, slik at de rasktest mulig får etablert seg og frødd seg i tilstrekkelig mengde.
Om det opprinnelige gresset dør pga manglende vedlikehold, før det er nok lokale arter til å ta over, vil jo taket fort tørke ut og bli "trist" slik Kenneth nevner.
Vekstene på taket bidrar vel i stor grad til å skjerme torva mot sol og vind.


Tverrdalen

Mye snakk om torvleverandører her. Jeg har et annet spørsmål: Hvilken lufting har dere?  Varm eller kaldt tak? Noen anbefalinger, da jeg er noe forvirret om dette emnet   ???

hyby

kom nylig over "nelsson sommereng" denne inneholder gress og blomster beregnet for tørt og næringsfattig jordsmonn. Det står på pakken at skal ikke gjødsles eller kalkes. Kanskje et godt alternativ til irrgrønn plen på taket?

hyby

Sitat fra: Tverrdalen på august 16, 2010, 20:35:59
Mye snakk om torvleverandører her. Jeg har et annet spørsmål: Hvilken lufting har dere?  Varm eller kaldt tak? Noen anbefalinger, da jeg er noe forvirret om dette emnet   ???

Har vanlig kaldttak. Men pass på å få spesifisert fra leverandør hvordan luftingen skal være.  Det bør være en form for krysslufting . Gamlemåten der luften går mellom lekter opp på tvers over mønet og ned på den andre siden er for dårlig. Pass spesielt på i hjørner der takflater møtes.

Tverrdalen

Takk hyby.
Noen med torvtaksplater, eller mening om bruk av disse?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod