Plassering av varmtvannsbereder

Startet av Ole-Kristian, august 07, 2010, 21:22:06

Ole-Kristian

Vi har valgt hytte fra Familiehytta, type Blefjell. Nå sitter vi og ser på plantegningen og synes standard plassering av varmtvannstank i kjøkkenbenk er litt lite hensiktsmessig ??? Mye plass går bort på et nokså lite kjøkken. Vi har valgt vindu på kjøkkenet med oppvaskbenk under, så det blir ikke så mange overskap heller. Er det noen som har noen tips om plassering ellers. Har vurdert badet, men om vi ønsker vaskemaskin blir det vanskelig (pga badstuedør)... Vil gjerne høre hva andre har gjort :)
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/

rogers

Alt 1:
En OSO RB 140  under den bakerste badstubenken.

Alt 2:
Speilvende badstu/bad, slik at badstu vender inn mot kjøkken.
Lag så en nisje bak vaskemaskinen som stjeler av plassen på soverom (der klesskap er tegnet inn).   I nisjen plasserer du en 200L bereder.
Plassen over VV bereder kan brukes som skap for vaskemidler etc.



Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Ole-Kristian

Ahh, det er så deilig med noen som tenker litt annerledes! Vi har prøvd oss på mange løsninger, men ikke vært inne på noen av dine alternativer... Tusen takk ;D Alt 2 hørtes mest interessant ut, men om man skal plassere berederen i badstue; lar det seg virkelig gjøre? 80-90 graders varme, tåler de virkelig det?? ::)
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/

Ole-Kristian

Vi var hos Familiehytta igår og speilvender bad/badstue, slik at badet kommer vegg i vegg med soverommet. På badet blir det en nisje inn på soverommet hvor vi skal sette v-bereder, trykktank og annet.. Oppdaterer tegninger på bloggen når vi får det..  Så Roger alternativ 2 var perfekt..

Hørte om alt.1 og det var ikke så populært lenger (les lovlig!!) :-\

Nå blir nabovarsler og deretter byggesøknad sendt - Vi er igang..

Takk for gode og praktiske innspill..
Sjekk bloggen og legg dere som følgere.. ;) ;)

Hilsen Ole & Cathrine
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/

rogers

Så bra !

Lykke til med byggingen.



Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Bidda

Jeg ville vurdert å ta vekk vindu ved spisebord (+ snu bord 90 grader) for å få veggplass til oppbevaring av dekketøy osv. Vindu ved inngangsdør vil gi en lysere gang. Boden i gangen ville jeg heller ha valgt 2 store dører/ alt. skyvedør på. Du forbruker unyttig areal ved å ha gangareal i boden.

Vòden

Vi valgte vekk badstu til teknsik/vaskerom der vi får plass til vvb, vask og vaskemaskin.  Men vi er heller ikke noen badstue gjeng, heller blir det badestamp etterhvert  ;D

Bjerge

Hei
Vandbereder har vi placet på det ene bad på vegg op imod køkkenhjørne
og med et skab under og en utslagsvask skruet fast på skabet.
I skabet under har vi også vvs forbindelse til ute-kraner V+K.
Inde i veggen ved siden af vannberederen er vann-skabet med alle vvs forbindelser.
Alle vvs forbindelser til toiletter, vask og brusebad går op i vann skabet og ligger på den varme side av isoleringen inden den føres ned i veggen mellem de to badrom.
Køkken benk med vask og opvaskemaskine er jo placeret lige bag vannskabet så meget let at få vvs rør dertil.
Denne løsning giver meget korte og centrale vvs forbindelser i en familiehytta når køkken og de to baderom ligger op og ned af hinanden.



saxomann

Bygde hytte for kunde, der han hadde gravd ned sementringer(ca 2m i diameter).
Fluktet med plata/gulvet. Det plaserte han vv og fordelingskap mm.
Ble en grei vinkjeller også;)
Billig og praktisk.
Jeg har selv ikke bereder, men momentanvarmer. Ca 28x30x9 cm. Aldri tom for varmtvann, raskt og stenge av, ingen varmetap og tar lite plass.

Kenneth S

Sitat fra: Ole-Kristian på august 11, 2010, 18:36:34
Vi var hos Familiehytta igår og speilvender bad/badstue, slik at badet kommer vegg i vegg med soverommet. På badet blir det en nisje inn på soverommet hvor vi skal sette v-bereder, trykktank og annet.. Oppdaterer tegninger på bloggen når vi får det..  Så Roger alternativ 2 var perfekt..

Hørte om alt.1 og det var ikke så populært lenger (les lovlig!!) :-\

Nå blir nabovarsler og deretter byggesøknad sendt - Vi er igang..

Takk for gode og praktiske innspill..
Sjekk bloggen og legg dere som følgere.. ;) ;)

Hilsen Ole & Cathrine

Vet du hvorfor det ikke er lovlig med vv-bereder i badstue lenger?
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Ole-Kristian

Hei Kenneth

Forsto det sånn på Familiehytta at dette ikke var lov lenger. Begrunnelse hadde med brann sikkerhet å gjøre. Tror heller ikke at produsentene av beredere var så begeistret for plassering i badstue. Sikkert p.ga varme osv..

Men du er spesialisten egentlig, så hva mener du?? Vi plasserer det i nisjen som vist på tegning. Plata er støpt og rørene lagt...
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/

Kenneth S

Holder meg langt unna det som det renner vann og går strøm i  ;D.
Får holde meg til tre og betong.
Har akkurat fått noen tegninger hvor vv-bereder er plassert i badstu, men så husket jeg denne tråden.
Får undersøke med rørlegger om dette.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

KjellG

Bygg "vannkjeller"!

Samle vvb og annet med vann i en (liten) kjeller under hytta med god isolasjon, varmekabler, frostfritt sluk. Alle rør i hytta med fall hit. Resultat: steng hovedkran, åpne alle kraner og åpne dreneringskran = hytta er TOM! Bruk kraner som tåler frost. Ev plukk ut tilbakeslagsventiler i dusjbatterier (Oramix) slik at de tåler vannrester. Ikke rør ettgreps keramikk-armatur før det ev er tint opp.

Husk stoppekraner kan lekke! Vi fant 4cm på badegulvet til naboen. Her hadde stoppekrana dryppet og avløpet frosset i krypkjellerne. Mao: vannkjeller eller 3-veis stoppekran ute. på frostfri dybde.

Vann i bygning som jeg ikke er i daglig gir meg nervøse rykninger.

KjellG

Bygg "vannkjeller"!

Samle vvb og annet med vann i en (liten) kjeller under hytta med god isolasjon, varmekabler, frostfritt sluk. Alle rør i hytta med fall hit. Resultat: steng hovedkran, åpne alle kraner og åpne dreneringskran = hytta er TOM! Bruk kraner som tåler frost. Ev plukk ut tilbakeslagsventiler i dusjbatterier (Oramix) slik at de tåler vannrester. Ikke rør ettgreps keramikk-armatur før det ev er tint opp.

Husk stoppekraner kan lekke! Vi fant 4cm på badegulvet til naboen. Her hadde stoppekrana dryppet og avløpet frosset i krypkjellerne. Mao: vannkjeller eller 3-veis stoppekran ute. på frostfri dybde.

Vann i bygning som jeg ikke er i daglig gir meg nervøse rykninger.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod