50 år gammel ringmur - tilstand?

Startet av BjornS, august 25, 2010, 10:02:56

BjornS

Står på nippet til å handle ei 50 år gammel hytte hvor den eldste delen (1962) er reisverk på ringmur med noen (8-10?) lufterør i mur.

Den nyeste delen er på pæler og er fra 2001, bra stand ser det ut til.

Spørsmålet mitt gjelder den gamle delen. Det er tydeligvis en krypkjeller under der, ihvertfall ei luke som kan fjernes på utsida. Ordinær visning er ikke avholdt ennå og jeg lurer på hva jeg bør gjøre med tanke på å avklare tilstand til den gamle delen av hytta, med fokus på gulvkonstruksjon.

Området er på en kolle, så avrenning tror jeg er bra. Vet ikke så mye om jordsmonn, mye lyng og furu og noe bjørk.

Bør jeg låne fuktmåler? Kan man ved ren visuell inspeksjon si noe om dette enten er ok eller om det er "pill råttent"?

Vh Bjørn S

Mette

Tror jeg ville tatt med en ekspert på fukt/råte hvis jeg var deg. Fuktmåler hjelper nok, men forteller ikke alt.

Hilsen mannen til Mette.

BjornS

Ja, det er vel alltid slik at det å ha med en ekspert er det beste. Nå ble det ikke gjort av meg denne gangen.

Jeg tok turen på visning i går, kravlet inn i krypkjellern med lommelykt og "no fear" med tanke på småkryp og andre som har bodd der inne i flere tiår ;)

Det så veldig tørt og fint ut, treverket som lå nede mot muren og i gulvet var ikke misfarget, skjoldete eller noe sånt. Ikke var det råttent heller, ihvertfall tålte det "knivstikking". Så til å være relativt uvitende om sånt så tror jeg dette var ei hytte i god stand.

Så om noen spør oss nå så tror jeg det blir hyttekjøp...

Bj

Mette

Spennende :) Høres ut som du har gjort en grei inspeksjon, og ser det tørt ut er det stort sett ikke noe å være redd for.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod