Aggregathus

Startet av Hyttami, august 29, 2010, 13:09:09

Hyttami

Jeg har snekret et enkelt lite hus til aggregat. Dette er foreløpig provisorisk isolert med skummgummi. Har tenkt å legge inn mer proff lyd demping i form av et eller annet slags isolasjon i vegger og tak. Jeg lurer derfor på om det er noen som har tips og erfaringer og dele angående dette? Jeg tenker også å lage lydfeller på inn- og ut luft og trenger også her noen tips og råd.
Mvh Tor-Åge

http://lavstandardhytteietnedal.blogspot.com/

Røilern

Jeg har bygget et lite rom i skjulet. Her har jeg kledd alle vegger med Rockwool lydplater, også gulvet. Oppå ¨platen på gulvet har jeg lagt en stiv plate som bærer vekter av aggregatet fint (100kg). Jeg tror denne løsningen er sikrere enn skumgummi, Rockwool platene er brannsikre. Gulvplaten gir også en viss vibrasjonsdemping.

På utluft ahr jeg en lydfelle med innebygget vifte 12v som drives direkte av aggregatet

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Evensen (Power Controls)

Vi har lydisolering for proffmarkedet 3 og 5 cm. Dette brukes med god erfaring i våre produkter.

For mer informasjon, kan du kontakte oss på 69 700 300.

http://powercontrols.no/html/forsiden.html
SMART ENERGY STATION
Den beste løsningen for alternativ hyttestrøm.

Nilsk

Pris på slike hus?

Vi har lydisolering for proffmarkedet 3 og 5 cm. Dette brukes med god erfaring i våre produkter.

For mer informasjon, kan du kontakte oss på 69 700 300.

http://powercontrols.no/html/forsiden.html
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Evensen (Power Controls)

Vi skreddersyr etter strømbehovet ditt og leverer produktet nøkkelferdig.

Hvis du har noen data om ditt forbruk og hva du ønsker av elektriske apparater, kan vi gi deg en eksakt pris.

Tips. Du kan godt bruke energiskjemaet og sende det til oss.
Så går vi igjennom det og gir deg en tilbakemelding.
Eller ring oss gjerne og spør etter Thorbjørn.

http://www.powercontrols.no/Energi_skjema.pdf

Power Controls AS
SMART ENERGY STATION
Den beste løsningen for alternativ hyttestrøm.

Olavus

Holder på å bygge et minihus og strever med isolasjon. Har eksosrør ut av huset, men aggregatet (Honda 4500) krever mye luft inn. Hvordan løses dette? Og hva er en lydfelle med vifte - hvor får jeg kjøpt det?

Røilern

Lydfelle med vifte:

Denne bygger du selv. Jeg har ikke noe tegning, men kort forklart:

- Lag et hull i veggen hvor du plasser en std 12V vifte fra Biltema eller Clas Ohlson. De er vel 150mm x 150mm i størrelse eller noe slikt.
- Koble viften til 12V uttaket på aggregaten - når aggregatet går så går viften
- På veggen utenfor hullet har jeg montert noe som ser ut som en fuglekasse. Den har noen planker inni seg som sørger for at lyden må gå i en S før den kommer ut, det demper veldig effektivt lyden. Hvis man istedenfor planker bruker et lyddempende materiale blir den kanskje enda bedre.

Jeg må innrømme at jeg har utvidet min kjøleløsning med et innsugningsrør direkte til motorens kjølevifte. Her har jeg også montert en lydfelle etter samme prinsipp. Jeg har et av disse billige, men store Kinesiske diesel aggregatene.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

dybis

Jeg mener jeg har sett bilder av noe lignende hvor de har brukt en motorvifte fra en bil. Det blir mange ganger kraftigere enn en 15x15 cm vifte. Jeg vet ikke helt hva som trengs, men det fungerer kanskje for deg fordi du har en vifte på aggregatet i tillegg?

Hva har du gjort med eksos?

Røilern

Jeg tror nok kombinasjonen av å bruke motor viften til å suge kald luft inn og 12v viften til å blåse den varme luften ut det som gjør at det fungerer bra. En motorvifte fra bil eller en vifte  til luftanlegget i en bil har selvfølgelig en helt annen kapasitet og gjør kanskje jobben alene.

Eksosen har jeg bare ledet rett gjennom veggen med et enkelt fleksibelt eksosrør fra Biltema.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

nik

Et bra tips ved bygging av aggregathus er å plassere aggregatet oppå et bildekk.
Dekket vil da absorbere vibrasjoner fra aggregatet.
Et godt og billig triks!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod