Kommentarer til egentegning ønskes

Startet av RogerRoy, september 02, 2010, 07:09:59

RogerRoy

Hei,
Forsøker å tegne hytte selv.  Plantegning er vedlagt og ønsker kommentarer til denne.  Ser på mulighet for å sette den opp i lamelltømmer (Finsk laft), men vurderer også bindingsverk.  Noen av de innvendige veggene vil uansett være bindingsverk.  Vil gjerne ha en brukbar plantegning før jeg begynner med fasadene.

Bidda

Velkommen til forumet.

Har gitt noen innspill i tegnen vedlagt.

1) ytterdør bør slå andre veien
2) trapp til hems bør ikke gå i tetning lavere takhøyde oppe, da får du problemer med å ikke stange i taket.
3) snudde litt på badet
4) flyttet dør til soverom for å få plass til skap

RogerRoy

Tusen takk til Bidda, kommentarene dine ser veldig fornuftige ut.

RogerRoy

Har endret basert på kommentarene.  Ny tegning vedlagt.

dybis

Advarsel: Jeg er amatør så kanskje er jeg helt på jordet. Likevel, jeg holder på å tegne hytte selv, og har brukt mye tid på det de siste 6 mnder, og har lest meg litt opp.

Hytten du tegner er relativt stor. Rommene hver for seg ser grei ut, og umiddelbart ser det ut som om det lar seg bygge. Det jeg er skeptisk til er flyten i hytta. Da tenker jeg på gangen. Jeg ser for meg å gå inn ytterdøren og det første man ser er en trapp, og man kommer mer eller mindre inn på soverommene. Jeg har litt vanskelig å sette ord på det jeg tenker. Men soverommene er litt "privat" og "tilbaketrekningsplass" og da kunne de vært litt mer skjult. Hvis du ser i hyttekataloger o.l. så vil du ofte se at det er tilfellet.

Soverommene ligger også ganske tett slik at lyd kan lett gå mellom de. Ofte ser man skap mellom soverom for å dempe lyd.

Får du plass til 2m dør på boden?

RogerRoy

Takk for kommentarene.