Kommentarer til egentegning ønskes

Startet av RogerRoy, september 02, 2010, 07:09:59

RogerRoy

Hei,
Forsøker å tegne hytte selv.  Plantegning er vedlagt og ønsker kommentarer til denne.  Ser på mulighet for å sette den opp i lamelltømmer (Finsk laft), men vurderer også bindingsverk.  Noen av de innvendige veggene vil uansett være bindingsverk.  Vil gjerne ha en brukbar plantegning før jeg begynner med fasadene.

Bidda

Velkommen til forumet.

Har gitt noen innspill i tegnen vedlagt.

1) ytterdør bør slå andre veien
2) trapp til hems bør ikke gå i tetning lavere takhøyde oppe, da får du problemer med å ikke stange i taket.
3) snudde litt på badet
4) flyttet dør til soverom for å få plass til skap

RogerRoy

Tusen takk til Bidda, kommentarene dine ser veldig fornuftige ut.

RogerRoy

Har endret basert på kommentarene.  Ny tegning vedlagt.

dybis

Advarsel: Jeg er amatør så kanskje er jeg helt på jordet. Likevel, jeg holder på å tegne hytte selv, og har brukt mye tid på det de siste 6 mnder, og har lest meg litt opp.

Hytten du tegner er relativt stor. Rommene hver for seg ser grei ut, og umiddelbart ser det ut som om det lar seg bygge. Det jeg er skeptisk til er flyten i hytta. Da tenker jeg på gangen. Jeg ser for meg å gå inn ytterdøren og det første man ser er en trapp, og man kommer mer eller mindre inn på soverommene. Jeg har litt vanskelig å sette ord på det jeg tenker. Men soverommene er litt "privat" og "tilbaketrekningsplass" og da kunne de vært litt mer skjult. Hvis du ser i hyttekataloger o.l. så vil du ofte se at det er tilfellet.

Soverommene ligger også ganske tett slik at lyd kan lett gå mellom de. Ofte ser man skap mellom soverom for å dempe lyd.

Får du plass til 2m dør på boden?

RogerRoy

Takk for kommentarene.
Det viktigste med plasseringen av soverommene har vært å få dem vekk fra Stue/kjk, fordi det vil være sannsynlig at barn legger seg før voksne og vil ha behov for ro.  Det vil også være hems med mulighet for soveplasser.  Det er plass nok til døren ved boden fordi hytta har to takløsninger.  Taket over sovedelen vil være bredere og derfor høyere på midten, selv om takfallet er det samme på begge.  Forøvrig er det ingen endelig løsning på en hyttes romutforming fordi enhver familie har forskjellige hensyn å ta.  Vi har tatt utgangspunkt i våre ønsker/behov utifra den livsfase vi nå er i, men vi er jo ikke helt sikre på hva som er best og tegningene har forandret seg mye mens vi har jobbet med den.
Jeg ville nok helst hatt en H-fasong på hytta, men dette ble for dyr løsning for oss.
Forøvrig så er det nok av løsninger med soverommene ved siden av hverandre, og dette er vanligvis ikke noe problem.

dybis

Enig i at soverom helst boer ligge skjermet fra stue med tanke paa stoey. Se for eksempel paa familiehytta.no sin familie-serie hytter. Det har de klart aa gjoere soverommene privat og skjermet, selv i de minste hyttene. Dvs, man gaar ikke rett inn paa soverommet fra gangen, og soverommene ligger ikke rett ved stua/kjokken. I flere av hyttene har de skap mellom soverommene, men ikke alle. Skap mellom soverommene er self ikke noe krav, men det er en fordel hvis det lar seg gjoere uten at det gaar utover andre ting.

Det er klart noe av dette er prioriteringer. Hvor mye areal skal man bruke til gang etc. Men en del er ogsaa aa klare aa forutse hvordan ting vil fungere.

Jeg tror at aa skjaerme soverommene faar man en bedre foelelse naar man kommer inna doera.

Tegne hytte er vanskelig synes jeg, og jeg ser etterhvert at en del av ferdig hyttene har mange smarte detaljer som kan vaere vanskelig aa spotte.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod