12 eller 230V ?

Startet av rudy, september 10, 2010, 12:00:04

rudy

Skal jeg velge 230v eller 12v? Har ikke kjøpt solcelle eller batterier ennå, htten er snart ferdig. Skal ha LED-belysning, ca 20 punkter som jeg skal dimme, og skal ha rikstv-dekoder og liten flatskjerm. Har trukket 1,5mm2 PN. Har surfet nettet etter invertere og led-pærer og dimmere men dette er ikke lett:
1.   De 12v GU10 led-pærene jeg finner hos for eksempel sparelys.no kan ikke dimmes, men de selger dimmer som dimmer 12V led
2.   Finner en ELKO-led-dimmer 230V som  dimmer led, men den trenger min 40W som belastning. Så mye effekt greier jeg ikke å "stable opp" med led-pærer
3.   skal jeg ha 230V må jeg kjøpe en inverter til 3-4000 kr.... men til gjengjeld får jeg jo ikke problem med spennigstap og det blir jo lettere å lade mobiltelefoner, kjøre en pc, annet småelektrisk og lignende

Så jeg trenger noen innspill fra dere :)
(ps, strøm til hytta blir ikke aktuelt i fremtiden)

Geiri

Anbefaler deg å lese denne tråden:

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=348.0

Står mye vettugt der.

Som du ser har vi alle gått for Store Invertere. Og noe av oss med Automasjon mot aggregat.

Istede for å dimme (som ikke har kommet langt i utviklingen på 12v) ville jeg kanskje regulert pærestyrkene. ??

rudy

Jada, har lest den tråden. Er et invertere fra 12v til 230v dere skriver om?

stroller

12V led pærene hos sparelys kan dimmes om du bruker en led dimmer. Har testet dette selv og det fungerer veldig fint.  Å bruke en inverter til 230Volt belysning høres for meg ut som sløsing, er mye mer effektivt å bruke 12V til belysning, så slipper du at inverteren må stå på hele døgnet og tappe strøm. Har du behov for 230Volt til enkelte ting, så kan du jo legge opp noen 230Volt kurser.
For PCen din kan du jo kjøpe en 12Volts billader. Det samme gjelder for mobiltelefon og mye annet småelektrisk.
Det som er litt dumt om du går for 12Volt er at du kun har lagt opp 1,5 PN kabel, er vel litt i tynneste laget for så lav spenning som 12Volt.

rudy

Takk for opplysningen om at 12v-pærene kan dimmes (litt misvisende at det står i klartekst at de ikke kan dimmes  ::) Bruker du ELKO plus led dimmeren? Hos meg er det ikke lange strekkene med ledning, ca 8-9 meter frem til tv`en, så jeg kan lett trekke om til 2,5 PN dit.

stroller

Jeg bruker ELKO på vegg dimmeren som sparelys selger. Iflg. sparelys så kan man ikke dimme led pærene deres med vanlig dimmer, så derfor står det at de ikke kan dimmes på de. Iflg. bruksanvisningen på dimmeren må man bruke 2,5 kvadrat frem til dimmeren. Er ikke sikker på hvorfor, for det er jo ikke så mye strøm som skal frem.

rudy

Med 100W belastning til liten flatskjerm, dekoder og noen led-lys blir spenningstapet 0,95V med 1,5mm2 og 0,57V ved 2,5mm. Lengde 10meter. Så jeg burde vel kanskje oppgradere til 2,5mm2 tilførsel..hvis jeg går for 12V

Men er ikke disse regulatorene til solcelleanlegg såpass avanserte at man kan justere opp spenningen 0,5V da?

stroller

Personlig hadde jeg vel gått for 4 eller 6 kvadrat frem til TV. Spenningstapet er vistnok av en viss betydning for TVer (var det før i alle fall). Mulig nyere Led og LCD TVer er mindre følsomme.

Har ikke hørt om solcelleregulatorer som gjør noe med ut-spenningen. Spenningen du får ut på nettet ditt er den spenningen du til enhver tid har på batteriene dine.

rudy

Kom på at jeg har trekt inn 4x1,5, så da kan jeg jo få 3mm2 frem til tven. Spenningsfall blir da 0,47V på 100W og 10m. Noen som har erfaring med Grundig dekoder og liten lcd-skjerm på denne spenningen? (11,53V)

rudy

Tror jeg har kommet frem til en løsning: jeg kjøper solcelleanlegg (det må jeg uansett), jeg lasker sammen 2x 1,5mm2 pn (da blir det 3mm2), monterer 12v led og dimmer. Da dimmer jeg alt lys i kjøkken og stue fra samme dimmer. Kopler på dekoder og liten flatskjerm, og tester dette. Blir spenningen for lav for dekoder og tv, setter jeg inn en inverter ved batteriene og deler opp pn-ledningene så jeg får 230v frem til stikkontakten.

Stardustsilver

Hei
Jeg har nylig kjøpt hytte og har de siste ukene jobbet med å utvide lys og strøm i hytta. Vi har solcelle med en Hb 30 regulator. Kjøpte denne TV: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=604632&cks=ASS&assoc=CD1DAD3B-0D82-4A06-9CF0-4DAF7B5CCDEE
Kjører den rett på 12v. Her har du alt i ett på tvn, trekker ca 55 w. Har vel et strekk på 7-8 m fra batteriet med 2,5m2 ledning. Fungerer helt utmerket. Av lys så har jeg kjøpt 3 w pærer fra Futur:  http://www.futur.no/shop.asp?p=70391942 disse har jeg i tak på soverom og gang. Lyser bra. I spotter montert over spiseplass, kjøkken og på hemsen bruker jeg disse pærene fra sparelys: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=226&category_id=62&option=com_virtuemart&Itemid=38  disse gir bra lysspredning og et imponerende lys.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

rudy

Takk for konkrete tips om led-pærer, de kommer godt med, skal snart bestille pærer. GU 10 trenger jeg til downlights i taket (tror ikke det blir noen med E27-sokkel hos meg) Jeg vurderte også tv med dekoder men siden grundig sin pvr har 12v inn går jeg for denne. Da kan jeg gå lange skiturer på dagtid og se dagens skirenn på tv om kvelden ;D Sjekket med grundig, den tar 21w i drift (og 11,6w i standby så den må nok slåes av)

rudy

Søkte litt på nettet etter dc dc converter. Hvis man har spenningstap ute i en 12v-installasjon kunne man kanskje montere en slik for å få konstant 12v uavhengig av spenningstapet? Jeg tenker at man kunne da plugge inn små invertere 12vdc-230V ac ute ved stikkontakten for deretter å montere tv, tv-dekoder, pc, spillkonsoll etc?

http://www.powerstream.com/dc2.htm
http://www.powerstream.com/12-volt.htm

Hva tror dere?


stroller

Høres ut som sløsing med enerig om du skal sende det gjennom to transformerings prosesser. Først til stabil 12volt (vil likevel få fall i kabeler) og så opp til 230volt. Det går jo noe strøm tapt hver gang den går gjennom en trafo....

rudy

Ja, det er mulig det blir for mye tap, men for å sikre 12v til dekoder og tv kan det jo være en mulighet...

Stardustsilver

Sitat fra: rudy på september 25, 2010, 07:29:50
Ja, det er mulig det blir for mye tap, men for å sikre 12v til dekoder og tv kan det jo være en mulighet...
Hvis du er usikker på om du får for lite strøm til Tv/dekoder, så pass på at du bruker en egen kurs fra regulatoren kun til TV/dekoder, det hjelper mye.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod