Snurredass - lukter det?

Startet av Itzy, september 10, 2010, 13:52:09

Itzy

Hvilke erfaringer har dere i forhold til lukt? Har lyst til å ha bad/toalett inne i hytta. Noen anbefaler dette, slik at ikke rompen fryser til is om vinteren - mens andre fraråder p.g.a. lukt.

Innspill ønskes.

hyby

Hei.
Min erfaring med snurredass er på en hytte vi har pleid å leie.
Stort sett greit, men kan nok bli noe urinlukt ved mye bruk og lite vind....

Denne løsningen virker vel også litt utdatert, om det er nybygg du snakker om ?

Har nylig bygget selv, med vacumtoalett fra Jets, til tett tank.
Dette fungerer helt suverent (i hvertfall så langt  ;)), akkurat som vannklossettet hjemme (bare at det bruker 1 i stedet for 5-10 liter vann pr spyling.)
Kan også fåes til 12v og til "innbåret vann".

http://standard.jetsgroup.com/products/product%20packages/collecting%20tank%20packages/mains%20water%20supply%20230v.aspx

Lasse Elden

Hei!

Snurredass er vel helt kurant. Ville nok gått for forbrenningstoalett og urinova (e.l.) om ikke muligheten for vanntoalett er et alternativ. Kan jo bli et spleiselag om det er flere hytter i nærheten.

Se www.hyttetorget.no for alternativer og ytterligere info.

Snurredassen er det jo en lite hyggelig jobb med en gang i året (etterhvert). Personlig har jeg erfaring med at det medfører noe lukt, men med riktig bruk og god ventilasjon bør det være overkommelig. Men det krever jo litt ekstra oppmerksomhet.

Itzy

Hm - dette er jo et stort og viktig tema og mye og lese seg opp på. Målet er "luktfritt bad" - middelet er ikke valgt enda. Ser av tidligere tråder at det er kommet propanløsning for cinderella komposttoalett - så det må nok også vurderes. Noen av disse trådene er jo ikke helt nye - så nye efaringer er nok kommet til nå i utgangen av 2010.

sveinsvein

Jeg har en vifte montert på enden av lufterøret på taket. Den går på strøm. Det er absolutt ingen lukt. Problemet med lukt oppstår når det blir strømbrudd. Hvordan det virker med vifte uten strøm, vet jeg ikke.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod