Støpe ringmur og plate selv.

Startet av Vibeke, mars 01, 2008, 13:56:47

Vibeke

Vi vurderer å støpe ringmur og plate selv ved bygging av hytte til sommeren. Hytten har en grunnflate på ca 68 m2. 

Har kikket litt på elementer for dette, f.eks. Sundolitt Ringmurselementer.

Noen som har erfaringer med bruk av slike elementer eller tilsvarende?

Er det såpass enket og greit som de hevder?

???
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

Meheia

Har litt erfaring med ringmurselementer. Sundolitt er bedre enn Jackon. Det er standar med høyde 30cm 45cm 60cm. Anbefaler ikke 30cm da den har lett for å flyte opp under støping. 45cm er lettest å sette opp.

proos

Jeg har veldig god erfaring med Jackon, og JA, det er så enkelt som det sies. Vær bare nøye med mål og vinkler. Elementene er kjempelette, og to mann setter lett opp en grunnmur på den størelsen på en kveld.

audi

Hei.
Skal bygge en hytte på 80kvm grunnflate med Jackon i påsken, har bestilt jackon fordi jeg har blitt annbefalt den av venner som har bygget denne tidligere uten noen problemer.Skal benytte 30cm pga høyde i terreng. (ser ikke spesielt vansklig ut bare man er nøye med utmålinger osvvv) fint med flere synspunkter og tips ang dette, siden det nærmer seg byggestart for meg.

Nems

Jeg støpte ringmur med Jackon elementer sist høst, og det gikk veldig greit. Som sagt må man være nøye med utmålinger, særlig diagonaler. Anbefaler også å bruke selvnivellerende laservater (360 grader), da kan man enkelt justert høyden helt nøyaktig.
Når det gjelder Jackon elementer så de helt greie. Før man fyller i betong bør man imidlertid forsterke elementskjøtene, siden systemet med de medfølgende elementlåsene er noe spinkelt.

assa

Jeg har brukt Jackon sine element, veldig greit å sette opp, men
fant fort ut at mus og maur likte dette materialet.
enkelte plasser er isoporen helt borte vekk pga mauren.

Jeg vil anbefale forskalingsblokker som finnes på markedet.
Disse får du i fedige hjørneblokker, de er lette å kappe å tilpasse, kan støpe veggen først deretter gulvet med en gang.
I tillegg får du en pen og ferdig utside som ikke trenger å behandles.
Brukes elementer av isopor må disse pusses med ganske kostbare murpusser etterpå.

hyby

Slutter meg til assa.

Men om man absolutt synes det greit med isporblokker, er vel Bewi litt tryggere i forhold til mus og maur. Da de ikke har gjennomgående isopor, men avstandpinner i plast i stedet. 

I teorien kan jo mus, eller i hvertfall maur lage ganger i den gjennomgående isoporen i feks Sundolitt, og komme seg videre inn i isoporen under dekket.
Her vil de stortrives og i verste fall gjøre stor skade ved å hule ut under dekket, samt ta seg inn i hytta via små sprekker eller isoporen i kuldebrobarrieren mellom dekket og muren.

Har vært meget skeptisk til isoporblokker, da jeg har erfart at maur har hult ut isoporen under dekket og i veggen på underetasjen i huset vårt.

Kommer derfor til å gjøre det helt "bombesikkert" på hytta, og har bestemt meg for å støpe forskalings ringmur rett på fjell. Så isolerer jeg denne kun innvendig med isopor.
Som kompensasjon for manglende isolasjon på utsiden velger jeg løsleca i stedet for singel på innsiden av ringmuren.

Vibeke

Takker for mange gode svar :D

Ser at flere av dere snakker om å støpe ringmur direkte på fjell. Det er tilnærmet flatt berg, i dag dekket av litt lyng,  der vi skal  sette opp hytta. I følge lokal entrepenør har vi blitt anbefalt å fylle opp med masser før vi støper ringmur og platen.

Noen som kan si noe om fordeler og ulemner men enten fylle masser først, eller støpe direkte på fjellet?
Dersom man støper direkte på fjellet hvor høy bør man da ha ringmuren?

- Vibeke
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

Hans

Jeg ser på bloggen din at  dere endte opp med Sundolitt L-elementer, og dere gjorde hele jobben selv.
Betyr det at dere også la kabel/rør for strøminntak, samt bunnledninger for vann-/avløp selv også?
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Vibeke

Ja, det stemmer at vi valgte Sundolitt L-elementer og er godt fornøyd med dette.
Her er mer om dette på bloggen for de som ikke finner det ..http://byggehytte.blogspot.com/2008_07_01_archive.html

Ja, vi la selv ned jording, rør som støm og rør til avløp.
Elektrikeren som vi har avtale med, forklarte oss hva vi måtte gjøre med jord og rør og delte ut det vi trengte  :)

Når det gjelder vvs har innfunnet oss med at vi ikke får innlagt vann, men må nøye oss med en løsning med vanntank inne. Dette fordi vi ikke får sprenge og det er vanskelig å få plassere et større renseanlegg på en tomt som består av tilnærmet flatt berg. Vi kjøper det vi trenger av rør og slikt hos en rørlegger som er forhandler for hyttetorget (www.hyttetorget.no) Han forklarer oss også hvordan vi skal gjøre ting.

Tror det har gått bra til nå, men det er en del utfordringer som kommer senere :)

Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!


frank2

Vi vurderer sterkt å bruke lettblokken til systemblokk til en 50cm høy ringmur til hytteprosjektet vårt.
Vil gi noe redusert kuldebro, og samtidig solid.
Noen synspunkter?

Støpe gulv

Hei, ser deres spørsmål og vil svare dere dette. : jeg har 23 års erfaring fra denne bransjen og sett det meste. Det å sette opp en ringmur kan med god hjelp og råd av erfarne murere gå greit men det å støpe en plate er veldig vanskelig hvis du ikke har erfaring med betong og denne prosessen her. Dette sier jeg for at det kan bli veldig  store kostnader i etterkant i form av oppretting og etterarbeide. Dette er som regel noe som foregår på den varmere årstid og dermed har du rask herding av betongen og du må vite hva du skal bestille (type betong) og hvordan utføre jobben. Dette er en jobb som krever kansje mer enn hva en god dugnadsånd tilsier men bedre med en som vet hva det går ut på. Spar penger på andre ting enn dette. Det jeg mener med det er at du kan gjøre mange forsøk med å sette op en vegg men har du f eks 6M3 med betong en varm somerdag kan du ikke gjøre jobben om dagen etter om den er mislykket. Jeg hjelper og veileder deg gjerne hvis du ønsker.

erduptur

Har laget L forskaling fra Siroc L-element fra Jackon til et anneks. Meget enkelt å arbeide med, men vær klar over at sementplatene til Jacon er tykkere og vanskeligere å sage en fra andre leverandører. Alt ferdig  med avløp, varmt og kaldt vann, rør til vannbåren varme og strøm på 3 dager, ferdig til støping etter at det er markisolert og fylt inntil forskalingen på utsiden. Denne gangen valgte jeg ikke Vartdal Plastindustri AS og unngikk alle problemene  jeg hadde med hytta


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod