varmekabel i vannrør

Startet av sveinsvein, september 16, 2010, 13:06:03

sveinsvein

Skal legge inn helårsvann på hytta. Skal legge varmekabel i røret. Stilte forretning og importør samme spørsmål: Kan jeg slå av varmekabelen når jeg ikke er på hytta? Forretningen sa OK, importør sa nei, for da sprekker vannrøret når vannet fryser. Noen som har egne erfaringer?

Tobben

Har en kompis som har lignenede opplegg, han befinner seg i et område uten strøm og har isoterm rør med varmekabel. Han fyrer opp aggregatet ca 30 min ved ankomst og har deretter frostfritt rør ned til tank under hytta. Vannsystem inne må tappes for hver gang

sveinsvein

takk for svar. Jeg må sjekke om isotermrørene er spesielt konstruert for å tåle frost eller om det også går med vanlige vannrør.

stroller

Jeg ville ha laget det slik at det er enkelt å tappe ut vannet når du forlater hytta. Jeg ville i alle fall ikke tatt sjansen på å la det stå vann i rørene. En ting er om rørene tåler det, noe annet er kraner etc. Tapper du ut vannet i rørene, så har det vannet som måtte være igjen noe å ekspandere i, særlig det som ligger rundt kraner og andre koplinger.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod