Større solcelle eller vindmølle?

Startet av nik, september 23, 2010, 12:04:57

nik

Hei.

Vi har ett eldre solcellepanel på 80w og to batterier på 120 Ah.
Vi har behov for å kunne bruke noe mer strøm til tv og satelittuner.
Har kjøpt led-pærer i lamper, så det er tv som er hoved stømforbruker.

Spørsmålet er hva vi vil få best utbytte av, større panel, eller en vindmølle.
Det blåser bra i området til tider, og hytta ligger åpent til med tanke på sol.

Føler at solcelle er et enklere system med tanke på kabling, montering, og vedlikehold. Noen som har erfaringer fra lignende problemstillinger?

Mvh. Nik

Geiri

Ville først kjøpt en større batteribank.
Dernest ett nytt solpanel.
Dette vil komme kostnadsmessig ut på lik linje med en mølle / dumpload / mast / kabling etc.

Se litt på de kjente leverandørene samt sparelys.no og alternativenergi.no

Tommelen opp for solcelle og batteri fra meg.

Amatøren

Ville også gått for større batteribank og mere panel. Kanskje på tide med nyere regulator? Du sier ikke hvor gammel den er.

Selv sikler jeg på denne http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=325&category_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=38

Er du ikke interessert i modulutgaven (utbyggbar med controller med logging og elektroniske brytere) finnes enklere utgave: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=324&category_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=38

Bare husk: Det finnes mange på markedet! Dette var bare ment som eksempel.
Man lærer så lenge man lever.

stroller

På vår hytte hadde vi først bare en vindmølle. Hadde veldig god tro på at det ville gjøre susen, siden det ofte blåser her og hytten ligger ganske så fritt til ute ved havet. Erfaringen ble vel heller at det egentlig ikke blåste så mye som vi hadde håpet. Det ble derfor installert solceller i tillegg. Disse viste seg å være mye mer stabile når det gjaldt strømproduksjon. Solcellepanelene var også billigere å installere og mindre jobb (mast, barundering, kabling etc.).

Synest batteribanken din virker liten. Hadde nok villet anbefale deg å gå for en større batteribank også.

petter`n

Har vel i slike spørsmål anbefalt dreibart panel så, om du ikke dobler, så får du mye mer ut av panelet. Relativt enkelt å lage.

nik

Takker for gode råd.

Da begynner jeg med å bytte til større batterier, samt å bytte styringstavle.
Har en ny liggende, som jeg fikk av svigerfar. Denne har inngang for 2 paneler, så da er det jo en smal sak å utvide med ett panel ekstra om det viser seg å være nødvendig.

Er nye batterier ferdig ladet, eller må de lades? Noen forhåndsregler med tanke på lading? Har hørt at de ikke har godt av kraftig lading (Billader)?

Har ca 8 m strekk fra Tv til tavle, hvilket tverrsnitt på kabel anbefaler dere?

Geiri

8 meter er jo ikke en kjempe kostnad. Jeg ville kjørt 2x6kv

Det er ikke noe problem å ha flere solcelle paneler på samme inngang så lenge de står i samme posisjon. problemet er om du har ettt på øst og ett på sør vegg feks, da må du bruke sperrediode.
Jeg har 4 85watt paneler inn på min HB30 fra hyttebutikken. Ikke noe problem.

Batteribanken min er en 600Ah Fulipakke (6stk 2volt batteri) Denne berger jeg med, men tenkte å dobble den nå når vi bygger på og forbrenningstoalett igjen blir aktuelt, samt andre tekniske løsninger som bredbånd. Vannpakke. større tv. flere rom med flere lys. En oppgradering ute med utelys på plattinger og brygge.
Da må man jo ha litt Juice.

Jeg tror den regulatoren du henviser til er en 16a lader??
Da kan du isåfall ha 2stk 130watt paneler inn på den. ;)
Det burde gi deg rikelig ladding om du setter de på solveggen.

nik

Om man skal koble på et ekstra solcellepanel, må dette være likt det andre med tanke på størrelse, eller kan man koble sammen paneler med ulik effekt?
Er det mulig å koble de sammen ute på veggen, eller bør man la de gå inn i hver sin kabel og koble sammen inne ved styringstavlen?


Amatøren

Lik effekt er ikke nødvendig, men noen saker skal man tenke på:

1: Likt antall celler slik at dfrit-/ladespenning ut fra panalene er lik med mindre de kobles på hver sin regulator (krever da hver sin kabling inn), eller man har regulator med hver sine separate/skilte inngang og som håndterer paneler med FORSKJELLIG drift spenning. ::)

2: For at panelene skal yte maksimalt uavhengig av hver andre, må de monteres i samme vinkel og at panel må ikke få skygge mens det andre har sol hvis det ikke brukes skillediode, at panelene har innebygget skillediode eller at man bruker regulator med separate innganger eller som har skillediode på inngangene. :P

3: Med felles kabling så er det det samme som med forbruk. Jo mere strøm som går i kabelen jo større spenningsfall. Det kan ha stor virkning på ladingen.

4: Med felles kabling inn og ekstra skille/sperrediode så får man et lite ekstra spenningstap litt tap i ladeeffekt. Bruk dermed dioder med ekstremt lite spenningsfall. Er man litt kjent med elektronikk ??? kan man jo kjøpe shottkey dioder på f.eks www.elfa.se (butikk i Oslo og kan web shop mener jeg å huske).


Kanskje kjøpe med ovespenningsvern loddbar for print og litt veroboard for montering så minimaliserer man  sjangsen for ødeleggelse ved induksjon ved tordenvær. Selv ble min selvbygde regulator defekt ved tordenvær uten direkte treff. >:( Etter bytte av kretser og ettermontere overspenningsvern har det ikke vært noen problemer hos meg. ;D

Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod