kirderf: Ønsker innspill på planløsning

Startet av kirderf, september 26, 2010, 11:31:53

kirderf


Hei forumfolk,

Legger ved en tegning av hytten som er under planlegging.
En .gif-fil som dere kan se nedenfor og en større utgave som .pdf-fil

Noen ytre mål er angitt, men f.eks. ytterdør kan flyttes langsmed samme yttervegg.

Dere ser hvilken veg hytten har utsikt, dvs. ut i sektoren mellom verandadøren og takåsene der det er skråtak (sydvest) ;)

Det er spesiellt soveromsløsningen som byr på problemer for oss.

Håper noen ønsker å komme med innspill og ideer!

Noen ønser vi ønsker å prioritere:

  • 160cm dobbeltseng på alle soverom, ingen køye eller familiesenger.
  • Nattbord ved siden av seng :-) - dvs alle soverom må være minst 280cm i bredden
  • Ønsker 4 soverom
  • Kun ett bad med ok plass (dass, dusj, badekar) - ingen badstue (tror jeg)
  • En innvendig bod med ok plass - ikke alt for stor :-)
  • Åpen løsning mellom kjøkken og stue - men åpen for forslag her :-)
  • Ønsker en romslig entre, men minst mulig gangarealer mellom soverommene

Mange ønsker  ;D

Håper på innspill !
NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

rogers

Uten å kjenne til lys og utsiktsforhold,  så kan tegningen under være en start.
4stk romslige soverom, stort bad, bod, og en ekstra toalett.
Vindu over kjøkkenbenk må sikkert flyttes på.
Vindu på ene soverom (mot boden) må sjekkes.




Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

hyby

På min hytte endte jeg også opp med en slik liknende soveromsløsning med V-innerst i gangen for å få to like rom.
Kanskje du kan forlenge hytta med 50-100 cm, slik at de innerste rommene blir litt mer hensiktsmessige i fasongen ?

Ellers fant vi ut i ettertid at vi ville ha 180 seng på hovedsoverommet...
Kanskje du også trenger et teknisk rom ?
Ville også tenkt gjennom slik at man unngår rør og garderobeskap mot ytterveg.

Ellers tenkte jeg mye de samme tanker som deg vedr. senger, rom etc. men valgte et rom med køyeseng.

(Edit. korrigert litt på planbilde, da det ikke var det siste)

Klarte ikke å bestemme meg for åpent eller ikke på kjøkken, så lagde en stor protal hvor det kunne settes inn dobbel glassdør om man vil lukke på et senere tidspunkt.

Det eneste jeg anger på er at plasseringen av peisen ble litt "upersonlig" i forhold til sofagruppe. Den ble rett og slett oversett i planfasen.

kirderf

Hei Roger, og takk for et supert bidrag!!!

Dette var virkelig bra og helt i den retningen vi tenker.

Det var helt bevisst at jeg ikke legger ut våre første skisser - setter pris på alle mulige forslag og innspill. Føler at jeg blir litt "blind" på egne tegninger.

Det første som slår meg er at jeg kunne ønske meg å få 4 soverom og badet i "avdelingen til høyre" :-) Slik at det kun blir bod, garderobe og entre rundt inngangspartiet.

Spørsmål: Tror dere det ville vært smart å bygge inn boden til høyre (der hvor det er lavt under taket) - eller ville dere hatt denne boddøren på utsiden (til høyre for inngangsdøren)? Hmmm...

Vi tenker å sette opp et lite uthus for å sette ski, hagemøbler osv.
Innvendig bod blir for å oppbevare bruskasser, lys, verktøy, luke ned til frostfri teknisk kjellerrom, støvsuger etc.

Det er mye inspirasjon å hente på dine nettsider Roger. Dette er noe av det lekreste jeg har sett. Det som imponerer mest er hvor gjennomtenkt denne hytten din ser ut til å være. Du har noe å være stolt av!

Roger: Du skulle ikke tilfeldigvis ha et nærbilde av hvordan tømmerpanelene møtes i hjørnene?
NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

kirderf


Hyby - takk for gode innspill og at du deler erfaring og tegninger!

Her kommer godbitene rekende på en fjøl - tusen takk!

Hytta kan ikke forlenges med 50-100cm  :-X
Både maksimale arealgrenser og lommeboken har ikke mer å gi  ;)

Vi ønsker en bod og derfra skal vi ha en luke ned i en frostfri kjeller på 2,5x2,5 meter. Der skal vi ha sentralstøvsuger, varmtvannsbereder, sikringskap, kloakkpumpekvern etc.

Når du nevner dette med "personlig plassering av peisen" - hva tenker du da?
Jeg tror jeg forstår hva du mener, men hva legger du i dette?
NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

kirderf


Littt tilleggsinfo:

Hytta får et BRA på ca. 140,5 i 1. etg.

BRA i 2. etg blir null siden takhøyden er 189,9cm - gulvarealet blir derimot 69kvm.
Totalt håpløst å tenke planløsning i 2.etg når rommet blir 3,6m bredt og 19m langt  ::)

Planløsningen i 2.etg får vi komme tilbake til når 1.etg er spikret  :)


NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

hyby

Sitat fra: kirderf på september 26, 2010, 17:39:50

Når du nevner dette med "personlig plassering av peisen" - hva tenker du da?
Jeg tror jeg forstår hva du mener, men hva legger du i dette?


Sofa, eller sittegruppe mer i tilknytning til peisen, blir liksom litt kosligere enn å ha den i andre enden av rommet..

rogers

Sitat fra: kirderf på september 26, 2010, 17:43:41

Planløsningen i 2.etg får vi komme tilbake til når 1.etg er spikret  :)


De to etasjene må plalegges under ett.
Trapp opp må det settes av plass til.
Jeg hadde også revurdert behovet for 4stk store soverom nede når du har et slikt areal oppe.
Du kan ha et stort soverom oppe også, og et fellesrom.


Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

rogers

Her er nok et forslag.
Flere muligheter for modifisering.
Det lille toalettet kan fjernes, slik at du får bedre plass på dette soverommet.



Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

rogers

Trappen opp til loftet og peisen kan bytte plass.


Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

rogers

Sitat fra: kirderf på september 26, 2010, 17:19:05
Det er mye inspirasjon å hente på dine nettsider Roger. Dette er noe av det lekreste jeg har sett. Det som imponerer mest er hvor gjennomtenkt denne hytten din ser ut til å være. Du har noe å være stolt av!

Roger: Du skulle ikke tilfeldigvis ha et nærbilde av hvordan tømmerpanelene møtes i hjørnene?



Takk for det :-)
Jeg har desverre ingen detaljer av sammenføyningen i hjørnene.
Men det er ikke så veldig fancy.  Det er brukt en firkantlist som er like tykk som panelet som er montert i alle hjørnene.  Panelet går inn mot den.
Det er også mulig å gjøre dette penere, og få det ti å ligne mere på et hjørne i en laftehytte,  men jeg tok meg ikke tid til det (angrer litt nå).



Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

kirderf


Da har vi grublet videre etter mange gode innspill her.
Se vedlagte tegning.

Det ser ut til at vi skal klare å få plass til 4 soverom med god størrelse.
Men, vi er ikke helt happy med planløsningen til de to innerste soverommene.

Trappen kommer for nær inngangsdøren.

Vi dropper badekar (puh..) og satser på dusj. Dette er bade slik vil ha det mtp. størrelse og innhold.

Drømmer om en walk-In løsning rett ved inngangsdøren, og det ser vi ut til å få plass til.

Hmmm..ikke lett dette her  :)

Absolutt alle innspill mottas med stor takk  :)
NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

kirderf

Sitat fra: rogers på september 27, 2010, 14:43:55
De to etasjene må plalegges under ett.
Trapp opp må det settes av plass til.

Vi har trappen i bakhodet hele tiden  ;)

Arealet oppe blir langt og smalt.
Vi tenker soverom i hver "ende" - det er vindu i hver gavel vegg.
På midten blir det et stort disponibelt rom ala "loftsstue" på 40m2 - her kommer trappen opp og det er nesten likegyldig hvor denne trappen kommer opp. Soverommene i 2. etg blir over somveromsavd. i den ene enden og og kjøkkenavd. i den andre.

Fine innspill Roger - her er det mye å hente!
NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

Bidda

Jeg kommer også i helga med noen betraktninger, har og er på reise (Trofors i dag) så har ikke fått tid til å gruble i fred.

Bidda

oktober 02, 2010, 09:07:08 #14 sist endret: oktober 02, 2010, 21:58:56 by Bidda
2 forslag fra meg:

En med prioritet på stor garderobe, stort vaskerom og en kombi

kirderf


Her var det mange godbiter Bidda - takk!

Nå blir det finstudering av løsningene du har valgt  :)
NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

Bidda


kirderf


Nja, går sakte - blir nok ikke oppstart sommeren 2011  :'(

Skal forsøke å få laget veien frem til de tre hyttetomtene + lagt ned strøm etc. denne sommeren.

Var forøvrig og kikket på en hytte fra Familiehytta i Hemsedal som er nyoppført. De hadde tykke runde takåser (heter det det?) i stua og de synes jeg rett og slett var helt "jalla". Kjempetykk i den ene enden og kjempetynn i den andre. Forferdelig overflatefinnish. Skuffende.
NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

Lasse Elden

Jasså! Naturlig Jalla - mener du vel?

Smak og behag vettu! Er ikke fan av naturlige rundstokker selv, men solide er de nok!

kirderf


Jeg vet ikke om jeg helt forstår hva du mener, men jeg synes det er pent med skråtak i stuen og tykke trestokker/takåser.

I Familiehytta ser ikke disse ut til å være bærende, mulig jeg tar feil.

Som sagt synes jeg det er pent med takåser og skråtak, men disse så altså helt jalla ut.

Når disse er kraftig dimensjonert og har en pen overflate da synes jeg det er verdt pengene.

Tror den ulykkelige Familiehytteeieren betalte 900 kroner meteren for de stokkene.
NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

kirderf

Endring i planene  ;)

Har vært hos Familiehytta og fått tegnet en hytte som passer våre behov og ønsker. Det er gjort noen endringer på hyttemodellen FH 125 Jotunheimen, men vi er ikke helt fornøyd med området entre, trapp, baderom, skyvedørsgarderobe og inngangsparti.

Kom gjerne med synspunkter og innspill!
Vi synes bla. at det er veldig klønete at trappen kommer ned ved inngangsdøren...

;)

Forøvrig er vi veldig fornøyd med Familiehytta så langt.
Hyggelige folk, rask respons og gode priser.
NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

Bidda

Er noen forhold som jeg ikke synes er bra her:

Veldig mye av trafikken i hytta foregår innen et lite areal foran inngangsdør (som du nevner)
Ett bad/WC på så mange sengeplasser.
En del areal mellom kjøkken og spisebord en ikke får utnyttet.
Mye vinduer = lite med veggplass til oppbevaring.
Ikke avsatt plass for garderobe skap på soverom.
Løft istede for ark gir bedre utnyttelse av areal på loft, men kanskje ikke så estetiskt riktig utvendig.
Terrassen er for liten til å møbleres på en fornuftig måte.
Ser ikke helt poenget med å dra loftet over terrassen, isoleringsbehov, loftstuen er lang nok fra før......

Hvordan er det med avløp for kloakk, finnes det?

Toril

Hei

Tror jeg ville flyttet badet til der du har kjøkkenet og flyttet kjøkkenet litt mer "inn" i stua. Plassen som blir ledig ville jeg brukt til større gang + et ekstra wc og et vaskerom/jakkerom/støvler osv. Vi har den løsningen og det er jeg veldig fornøyd med. Nesten 60 m2 stue/kjøkken er kjempestort og særlig når dere ikke har åpen himling. så stort rom med flat himling kan medføre at du føler at du får "taket i hodet". Familiehytta har 230 cm takhøyde om de ikke har endret det i det siste. (vår stue/kjøkken er 43m2 og det er på ingen måte trangt selv når vi er mange.) Vi har åpen himling.

Trange ganger ødelegger veldig flyten i hytta og da blir liksom alt trangt på en måte.

Jeg ville også snakket med Familiehytta om trapp. Har forstått at en del familiehyttebyggere har fått til en litt slakere trapp enn den som er standard. Det skulle vi gjerne ha hatt.


Lykke til!
mvh Toril

bilder av hytta vår kan du se på musdalsseter.blogspot.com

Bidda

Da jeg nå vet at du bare kan ha ett toalett i hytta (krav fra kommunen) og at terrassen kommer til å bli større , så har jeg disse forslag:

totomm

For å få bredere rom på hems bygget vi med 220 takhøyde og laget et lite oppløft på takstol over yttervegg dette gav oss over 5 meter bredde på hems og mye bedre utnyttelse. Hytta er i utgangspunktet 7,20 bred.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod