Åpen peis, gruepeis

Startet av nidelven_skyline, oktober 02, 2010, 14:21:32

nidelven_skyline

Jeg er i startfasen av planlegging av å bygge ny hytte (6'' el 8'' laft) i et område uten strøm. Hytta vil bli sterkt inspirert av ei gammel seterstue, og denne gamle seterstua hadde en stor åpen peis i et av hjørnene på kjøkkenet (sannsynligvis en peis av kleberstein).

Hovedformålet med denne peisen er kos og nostalgi (men ser heller ikke bort fra at jeg får laget opphengsmuligheter for kasseroller), jeg kommer til å ha en vedkomfyr i tillegg på kjøkkene (se annet innlegg). Dimensjonen på åpningen av inspirasjonspeisen var (dxbxh) ca 50cmx100cmx80cm, dvs plass til et nokså digert bål!

Jeg jakter i første rekke på bilder av åpne peiser i god gammel norsk stil siden seterstua jeg er inspirert av ikke eksisterer lengre, slik at jeg kan ha noen ideer å gå ut i fra når jeg skal designe "min" nye peis.

I tillegg lurer jeg hvordan en kan løse problemet med "luft" til peisen. Kan en legge inn en friskluftskanal til peisen? Er dette vanlig på åpne peiser uten at det synes (både utvendig og innvendig). Jeg ser for meg at det blir litt fyring til kråka en kald vinterdag om all lufta peisen trenger skal komme fra ytterveggen, passere meg og så gå inn i peisen for så å gå rett ut...

jajors

Tilførsel av friskluft er absolutt å anbefale uansett om peisen er åpen eller lukket. Dette er etterhvert vanlig "hyllevare" hos blikkenslagere og lignende leverandører. Det er og rimelig enkelt å lage selv.
Prinsippet er ganske enkelt et luftinntak (som utvendig ser ut som en vanlig luftelyre) som leverer uteluft nærmest mulig (evt under) peisbålet. Luften føres gjennom rør eller kanal til ildstedet. Kanalen bør isoleres godt for å unngå kondens. Delen nærmest peisen skal være av ikke brennbart materiale. På det mest praktiske stedet mellom vegg og peis plasseres et spjeld for regulering av lufttilførselen.
Hos meg er luftinntaket i grunnmuren og et rør ligger under stubbgolvet frem til under peisen.
Diameter ? I prinsippet størst mulig så lenge det kan reguleres. Jeg vil anbefale 5 eller 6" rør.
Lykke til !

hyby

Ingen tvil om at gruepeis er flott.

En ulempe er at du jo må la spjeldet stå åpent helt til siste glo er brent ut utpå natta. Den sluker mye luft på den tiden. Så man bør ikke belage seg på restvarme fra den, snarere tvert i mot..

rogers

Her er noen bilder til inspirasjon.
Hentet fra finn.no
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Toril


Jeg har vært igjennom samme vurderingen jeg også.

Det nærmeste jeg kom til en åpen grue, men med en peisovns egenskaper var en litt stor modell fra Brunner. Tror kanskje du er ute etter en skikkelig gruepeis, men for oss var dette et alternativ. Største fordelen med vår løsning syns jeg var at vi kan fyre med døren åpen og skjult (eller lukket selvfølgelig) og at brennkammeret er stort, mye større enn de norske/danske modellene jeg har sett.

Legger ved et bilde av min enda ikke helt ferdige peis.

Toril

du kan lese mer om peisprosjektet vår her:
www.musdalsseter.blogspot.com


nidelven_skyline

Jeg har kommet til at det er helt essensielt med egen lufttilførsel til peisen ja. Jeg tenkte først på å ordne en lyre på taket og trekke en kanal ned til peisen, men det er kanskje like smart å legge dette i gulvet/grunnmuren og føre dette direkte under peisbålet.

En ting jeg lurer på i den sammenhengen: Kan det være problematisk med tanke på snø om vinteren? Der hytta skal ligge er det kjent for å være et "snøhøl" så jeg kan forvente å bare se taket på hytte på de verste (beste? ;)) dagene.

Jeg ser for meg problem med at et lavt plassert luftinntak kan medføre problemer ifm mye snø?

Sitat fra: jajors på oktober 04, 2010, 16:14:52
Tilførsel av friskluft er absolutt å anbefale uansett om peisen er åpen eller lukket. Dette er etterhvert vanlig "hyllevare" hos blikkenslagere og lignende leverandører. Det er og rimelig enkelt å lage selv.
Prinsippet er ganske enkelt et luftinntak (som utvendig ser ut som en vanlig luftelyre) som leverer uteluft nærmest mulig (evt under) peisbålet. Luften føres gjennom rør eller kanal til ildstedet. Kanalen bør isoleres godt for å unngå kondens. Delen nærmest peisen skal være av ikke brennbart materiale. På det mest praktiske stedet mellom vegg og peis plasseres et spjeld for regulering av lufttilførselen.
Hos meg er luftinntaket i grunnmuren og et rør ligger under stubbgolvet frem til under peisen.
Diameter ? I prinsippet størst mulig så lenge det kan reguleres. Jeg vil anbefale 5 eller 6" rør.
Lykke til !

nidelven_skyline

Hei,

Ja, det har vært mye frem og tilbake, men det er det å være nære et skikkelig bål som frister meg. Peisovner blir ikke det samme, det er egentlig bare en ovn med en gjennomsiktig dør. Og som du sier åpningen blir alt for liten. Jeg har sett litt på Brunner, men selv de blir for små...

Løsningen til meg er å ha to skikkelige vedovner til oppvarming og så peis til kos. Mye tyder på at jeg monteren en La Nordica Rosa vedkomfyr på kjøkkenet. Da har jeg alle fasciliterer på kjøkkenet (nybake rosinboller ;)), glassdør til brennkammeret og 9,5kW til å varme opp kjøkkenet som er på ca 16 kvm.

I det ene hjørnet skal jeg få bygget en moderat stor åpen gruepeis.

På stua vurderer jeg å montere en Jøtul 606 som jeg har stående, men jeg er litt usikker på om den alene er kraftig nok til å varme opp stua som har et volum på 120 kubikkmeter... Alternativt er å få montert en Jøtul f118 til 60cm ved, men jeg er fortsatt usikker på om dette er godt nok? Så i tillegg kommer jeg til å legge opp rør for gassuttak og ha en eller to gassovner stående for de herligste vinterdagene med minus 30 eller så... Og selvsagt skal jeg ha en skikkelig åpen gruepeis også på stua.

Det er eneste "luksus" som jeg kommer til å unne meg. Alt annet kommer til å være på lavt budsjett.

Sitat fra: Toril på oktober 06, 2010, 11:02:53

Jeg har vært igjennom samme vurderingen jeg også.

Det nærmeste jeg kom til en åpen grue, men med en peisovns egenskaper var en litt stor modell fra Brunner. Tror kanskje du er ute etter en skikkelig gruepeis, men for oss var dette et alternativ. Største fordelen med vår løsning syns jeg var at vi kan fyre med døren åpen og skjult (eller lukket selvfølgelig) og at brennkammeret er stort, mye større enn de norske/danske modellene jeg har sett.

Legger ved et bilde av min enda ikke helt ferdige peis.

Toril

du kan lese mer om peisprosjektet vår her:
www.musdalsseter.blogspot.com



hyby

Tror jeg ville lagt tilluftsrøret under gulv ja.

Med en gruepeis får du jo ikke samme vacum på tilluftsrøret som i en lukket peis.
Er da redd at et tilluftsrøret over tak, som ikke er direkte koblet til tett peis, kun vil virke som et ekstra avtrekk for varm inneluft. (Termikken gjør jo at varmluften vil opp gjennom takventiler).

Jeg har lagt mitt rør under gulv og ut ved siden av trappa, så det skal være forholdsvis lett å grave det frem i samme slengen som inngangen.
Men etter først vinter ser jeg at jeg er så heldig at det ikke bygger noe særlig snø ved inngangspartiet :-)

Det er forresten veldig viktig å planlegge hvor du plasserer inngangen i forhold til vind og fonndannelser.  Anbefalses å lese litt omkring dette om det er mye snø i området ditt .
http://www.hin.no/index.php?ID=2625



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod