Problemer med aggregat og/eller kompressor - noen som har tips?

Startet av abis, oktober 07, 2010, 18:52:24

abis

Vi har et diesel aggregat (Mase 5000DT Easy) som vi bruker ifbm. hyttebygging. Det leverer 2500 Watt i enfas, 4500 Watt i trefas. Når vi skal bruke kompressor til spikerpistol så har vi problemer med at kompressoren ikke klarer å fylle seg opp. Da må vi manuelt tømme den. Første gangs fylling går helt fint. Vi har forsøkt med flere kompressorer og det skjer det samme. Hytta vi bygger er på 950 meter, og jeg lurer på om høyden kan være grunnen. Hjemme på ca 200 meter fungerer dette helt fint. Noen som har vært borte i lignende problem?

Wilj

Har samme problemet ved bruk av et 2200w aggregat 50m over havet. Kompressoren min startet normalt ved tom lufttank. Kompressorer krever høy startstrøm og det er lettere for den å starte ved tom tank.
Noen tips: - Kortest mulig minimum 2,5 kvadrats kabel mellom aggregat og kompressor. Ha heller litt lengere luftslange.
- La kompressoren gå noen minutter ved førstegangs påfylling slik at den blir varm. Hvis den rakk å bli kald måtte jeg tømme tanken igjen.
Ranahytte Panorana 3 
4 x 350Ah AGM @12V
Victron easysolar 12/1600/70-16
Victron BMV700
Subaru Robin 2500W
2x300w panel
Ampair 100 vindmølle
Vera toalett, gassvannvarmer, gass komfyr,A+++

Tverrdalen


stroller

Har samme problem selv.
Problemet ligger i at kompressoren trenger så mye startstrøm. Ved første gangs start er oljen kald og seig, så å skifte til tynnere olje kan nok hjelpe.

En annen løsning er å få tak i en "soft starter". Jeg vet det finnes, men jeg er ikke i stand til å finne det. Denne plugges inn mellom aggregat og apparatet du skal starte og er aktuell på en masse andre verktøy også.

abis

Takk for gode innspill  :)
Vi var nødt til å få det til å virke, ellers hadde snekkerne fått problemer med fremdriften. Derfor har vi kjøpt et helt greit kina aggregat på 5 kilowatt med enfas. Det har klart å starte kompressoren og fylling av luft uten problemer. Så får vi heller investere i ett bedre etterhvert hvis kina kvaliteten ikke holder så lenge.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod