Kjøre 220v fra Inverter i "retur" på samme ledningsnett som kommer fra Tec 29?

Startet av 2re, oktober 13, 2010, 21:57:10

2re

Har et Tec 29 som står i et uthus ved hytta. Kabel går derfra og inn i hytta med forgreninger til div punkter. Inne i hytta har jeg 2 stk 250 AH AGM batterier, 85v solcellepanel, HB 30 styringspanel, og en CTEC batterilader som får strøm fra agregatet.
Ønsker å anskaffe meg en Phoenix 750 Inverter, og spørsmålet er: Kan jeg sende 220v fra Inverteren i "retur" på samme ledningsnett som kommer fra agregatet?
230v
Wallas 40cc

Geiri

Du kobler aggregatet til inverteren.
Inverteren har PasThrough. DVS. Straks du starter aggregatet vil inverteren kun slippe igjennom strømmen, ikke konvertere strøm fra batteriene.
Kjøper du en kombi inverter vil den lade batteriene samtidig som den slipper strømmen fritt igjennom.


Amatøren

Sitat fra: 2re på oktober 13, 2010, 21:57:10
Ønsker å anskaffe meg en Phoenix 750 Inverter, og spørsmålet er: Kan jeg sende 220v fra Inverteren i "retur" på samme ledningsnett som kommer fra agregatet?
Det må du IKKE finne på!!! Du kan risikere at begge deler blir ødelagt. Det må kobles slik som Geiri skrive at inverteren slipper strøm igjennom, men jeg tror da at maks strøm som kan belastes er det inverteren kan levere. Du kan risikere at du ikke få utnyttet aggregatet maksimal med mindre f.eks varmeovner er koblet utenom inverteren.
Man lærer så lenge man lever.

2re

Takk for svar begge! Så det betyr egentlig at jeg ikke bør anskaffe denne inverteren siden jeg da ikke får utnyttet full kapasitet fra agregatet? Og at jeg heller ikke kan bruke CTEC laderen? Om det er tilfelle, hvilken inverter bør jeg da minimum velge?
230v
Wallas 40cc

Amatøren

Du kan godt bruke den inverteren som du foreslo, men eventuelt utstyr som trekker mye strøm bør gå utenom slik som varmeovner oppvaskmaskin o.l.  Du vil vel ikke at varmeovnene skal tmme batteriene?

Skal derimot all forbruk gå igjennom må inverteren levere minst det samme som det aggregatet hvis belastingen på aggregatet er maks til tider. Inverteren må kunne levere det forbruket som du skal bruke. Du kan bruke CTEC laderen, men kjøper du inverter med lader så har du jo en veldig fin lader til bilen hvis du skulle stå med flatt batteri hjemme (eller på hytten hvis du når frem med skjøtekabel fra aggregat og frem til bilen).

Selv vil jeg ha følgende kobling på min hytte:

Har et EU20i aggregat som gir kontinuerlig 1600W
Investere i en 3000W Victron inverter MED lader. Konfigurere inverteren så den ikke overbelaster aggregatet (max strøm setting).
Ha varmeovn etter inverter og passe på at vanlig drift ikke overstiger det aggregatet leverer dvs. 1600W, MEN varmeovnen går over et rele som kobler ut hvis aggregatet stopper.

Da får jeg følgende:

1. Utnytter aggregatet maks ved maks belastning.
2. Har ekstra kraft til f.eks vaffeljern eller pumpe.
3. Inverteren drar maks fra aggregatet og lader opp når vafflerjernet kobler ut eller pumpe stopper.
4. Stopper aggregatet så vokner jeg ikke til tomt batteri neste morgen når aggregatet stopper utpå natten en gang og vi kan se TV selv om jeg er ute og fyller bensin. ;D

Venter bare på feriepengene til sommeren..... og håper jeg får den inn på budsjettet.

Man lærer så lenge man lever.

Geiri

Når du kjører Aggregatet er det direkte gjennomgang i Phenix.
Da er det ikke inverteren som styrer lasten ;)
Det er det aggregatet som gjør, derfor du kan sette opp inverteren med autostart av aggregat når du overstiger det inverteren selv klarer å levere.
Ps: Sjeldent jeg bruker mer en ca 1000watt på inverteren.
Da er det snakk om støvsuger, microbølgeovn, vannkoker. Jeg har phenix sin 12/1600/70 og har aldri stått der med for lite strøm.
Den mest vanlige er 1200watteren til phenix og studer, samt powermaster sin 1500.
Noen velger å kjøre alt gjennom inverteren, jeg valgte å kjøre minst mulig gjennom den. Alle apparater med standby funksjon kjører gjennom den, da slår jeg av inverteren om kvelden i trygghet om at ikke noe står og suger strøm.
tv, parabol, ice bredbånd, etc
Alt av inne og utebelysning går på 12volt.

Amatøren

Sitat fra: Geiri på oktober 14, 2010, 23:36:58
Når du kjører Aggregatet er det direkte gjennomgang i Phenix.
Da er det ikke inverteren som styrer lasten ;)
Klar over direkte gjebnnomgang, men det ligger en sannhet med modifikasjoner i det, i hvert fall den jeg ønsker meg (Phoenix Multi Pluss 12/3000/120 - http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=6&sc=66&pid=341). Den har PowerAssist (noe andre kaller Power Sharing) slik at ved peek belasning på mere enn det aggregatet leverer så trekkes differansen fra batteribanken.

Eks:
Når man har et aggregat på 1600W (kontinuerlig drift) og får peek belasning på 2000W så trekker inverteren 1600W fra aggregat og 400W fra batteribanken. Når belasningen synker til f.eks 1400W så har man ett overskudd tilgjengelig effekt på 200W fra aggregatet som inverteren bruker til lading av batteriene. Blir batteriene fulladet uten at forbruket øker så vil effektutaket fra aggregatet synke til 1400W - Husk litt tap er det i inverteren.

Hvis man kobler f.eks varmeovner og annet utenom inverteren, noe som er mest enegieffektiv, så må man selv passe på at varmeovn + det inverteren trekker fra aggregatet ikke overstiger det aggregatet kan levere til kontinuerlig drift.

Fordelen med stor inverter (ulempen er pris) er at da programmeres den for hva som er maks effekt (omregnet til strøm fra aggregatet) noe som gjør at aggregatet ikke overbelastes (peek forbruk justeres med PowerAssist) og ladingen av batteribanken justeres automatisk ut fra disponibel effekt fra aggregatet etter at forbruket er trukket i fra.
Man lærer så lenge man lever.

2re

Takk for informative opplysninger karer! :) Noe annet enn hva man får på den lokale Sunwind-butikken. Der må mann jo hale opplysningene ut fra de. Finnes det et tilgjenngelig og detaljert "koblingsskjema" for oppsettene dere skisserer? Det er sikkert momenter det kan være lurt å ta hensyn til i dag, og som gjør det mulig, lettere og rimeligere ved en eventuell senere oppgradering?

2re
230v
Wallas 40cc

Amatøren

Man lærer så lenge man lever.

Geiri

Ikke kjøp Victron hos Sunwind!

Erfaringen min fra lokale forhandlere er at de ikke vet mye om produktet, Sunwind selv henviser til importør.

Da kan du like godt handle direkte fra importør å spare deg en del kroner.

www.farco.no

Amatøren

Sitat fra: 2re på oktober 16, 2010, 06:46:23
Der må mann jo hale opplysningene ut fra de. Finnes det et tilgjenngelig og detaljert "koblingsskjema" for oppsettene dere skisserer?
2re
Ikke detaljert, men en pekepinn om prinsipp. Datablad Phoenixmultiplus
Se vidrer på omtalte hjemmeside fra Geiri

Selv undrer jeg om det er billigere.....

Sunwind:
Phoenix Multi Pluss 12/3000/120
Veiledende pris kr. 25900,-

Mens importør:
Phoenix Multi Plus 12/3000/120-16 26 025,- inkl. mva
Phoenix Multi Plus 12/3000/120-50 28 125,- inkl. mva
Man lærer så lenge man lever.

Geiri

Ser ut for at jeg tok feil på pris. Mente at Sunwind var mye dyrere den gang jeg kjøpte..


Uansett er det ett kjempe produkt, er veldig fornøyd med min inverter.

Men hadde ikke kjøpt meg den på 3000w om jeg ikke hadde hatt en batteribank på rundt 2000ah og ett aggregat som hadde startet av seg selv der det trengs.
Vi snakker da en kostnad  rundt 100.000,-

Har man 100.000,- å bruke er det jo en veldig bra løsning.

Med 3000w kan du kjøre alt du måtte drømme om. Du trenger ikke noe gass i det hele tatt.

Gjennomstrømmingsvarmer på vann som går på strøm. kjøleskap  og komfyr på el.

Ville dog ha hatt koketopp på gass. Om ikke kan du ikke bruke mer en max 2 plater i gangen ;)

2re

3000w er langt i overkant av hva jeg trenger, og ikke minst tatt i betraktning av kostnaden. Ser nå imidlertid fordelen av en kombi inverter/lader, så jeg får nok satse på det. Men, det er kanskje en ulempe at agregatet står i uthuset, og batteribanken står inne i selve hytta. Eller hva synes dere om det?
230v
Wallas 40cc

Geiri

Jeg har det slik som du beskriver. Eneste ulempe er at jeg må ut i uthuset og dra i snora for å starte aggregatet.
Autostart står på ønskelisten, men har ikke helt klart å tilfredsstille behovet med prisen.

Ser på muligheter med ombygging av ett kipor IG 3000.

Med en solenoid for Choken skulle det i teori ikke være noe problem. Og da snakker vi kostnad rundt 12000,-
Man får dog ikke autostart, men ser ikke det som ett must. Bare jeg slipper å gå i bokseren bort til aggregathuset en kald vinterkveld er mye gjort :)

Tilførsels kabel får du kjøpt billig. Så er ikke no problem. Jeg la 4leder med tanke på å kjøre strøm tilbake til annekset også.

Amatøren

Sitat fra: Geiri på oktober 17, 2010, 22:05:05
Tilførsels kabel får du kjøpt billig. Så er ikke no problem. Jeg la 4leder med tanke på å kjøre strøm tilbake til annekset også.
Dette høres ikke ut som noen god løsning. Med en 4 leder så mangler du 2 ledere.
1. Du skal ha med jord også.
2. Jord er viktig pga det skal være jordfeilbryter i tillegg til sikring på kursen ev. kombivern dvs sikring og jordfeilbryter i samme enhet.
3. Fra inverter (med mindre du har den nye store inverteren med innebygget sikringer) skal begge ledere brytes av sikringen.

Dvs. at du trenger 3 ledere fra aggregat inn til hytte/inverter, tre ledere fra inverter til sikringskap og til slutt tre ledere fra sikringskap tilbake til forbruk i uthuset.

Å droppe jord og sikringer samt jordfeilbrykter gjør at du får et anlegg som kan være farlig og ikke følger godkjente normer for elanlegg. Strøm fra aggregat/inverter kan være like farlig som via strømnettet. Spesielt med tanke på jordfeil.
Man lærer så lenge man lever.

OS

Sitat fra: 2re på oktober 17, 2010, 21:40:05
3000w er langt i overkant av hva jeg trenger, og ikke minst tatt i betraktning av kostnaden. Ser nå imidlertid fordelen av en kombi inverter/lader, så jeg får nok satse på det. Men, det er kanskje en ulempe at agregatet står i uthuset, og batteribanken står inne i selve hytta. Eller hva synes dere om det?

Jeg har alt i uthuset og har lagt inn 230V i hytta. Som Geiri skriver får du kjøpt rimelig kabel. Jeg har brukt PFSP 2x2,5+jord som jeg har gravd ned i bakken (bruk ei spade og stikk hull i marka og dytt kabelen ned 5cm eller mere). Denne kabelen selger de både på Biltema og Clas Ohlson.

Legger ved et bilde av mitt tekniske rom i uthuset. Til venstre Phoenix 1200/50, i midten Pentametric batterimonitor, nederst i midten ekstra CTEK 25A lader slik jeg får 75A i peak, nederst til høyre et utrolig praktisk "sikringsskap" som jeg har kjøpt fra USA (kan legge ut bilde av innmaten hvis noen vil se det), over sikringsskapet SunSaver MPPT solcelleregulator og øverst til høyre hjemmelaget display som samler dataene fra MPPT, Vicron og Pentametric. Det hjemmelagde displayet kan sende data på GSM og via RF til tilsvarende display inne i hytta.


Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amatøren

Sitat fra: OS på oktober 18, 2010, 06:27:17
Legger ved et bilde av mitt tekniske rom i uthuset.
Kunne godt tenkt meg skjema (og kjøpsted) på den hjemmesnekrede elektronikken  ;)

Samt gjerne en koblingskjema over reste også, men ikke så viktig da jeg får nok "min" kobling på det forskjellige.

Leverte ikke ingerteren nok ladestrøm ettersom du har Ctek'en også?

Som bemerket tidligere i tråden om valg av inverter, så var det ikke ment som langvarig stor belastning, men ment å ta peeker på noen minutter av gangen samt større startstrømmer.
Man lærer så lenge man lever.

OS

Sitat fra: Amatøren på oktober 18, 2010, 07:34:10

Kunne godt tenkt meg skjema (og kjøpsted) på den hjemmesnekrede elektronikken  ;)

Samt gjerne en koblingskjema over reste også, men ikke så viktig da jeg får nok "min" kobling på det forskjellige.

Leverte ikke ingerteren nok ladestrøm ettersom du har Ctek'en også?

Som bemerket tidligere i tråden om valg av inverter, så var det ikke ment som langvarig stor belastning, men ment å ta peeker på noen minutter av gangen samt større startstrømmer.

Programvaren i det hjemmelagde kortet er ikke helt ferdig enda men jeg planlegger å legge alt ut på nettet når det er ferdig.

Jeg har to Concorde 310Ah batterier og det tar veeeldig lang tid å lade med bare 50A når de er dypt utladet. Spesielt om vinteren fordi temperaturkompenseringen til Victron stopper på 0C . Den gir da alt for lav spenning når det er minusgrader slik at strømmen raskt faller under 50A.

Skjema av det som er i sikringsskapet finner du nedenfor. Jeg har en 250A sikring/hovedbryter som jeg bruker til å skru av/på strømmen i hytta. Ut fra den er det koblet en på 40A som forsyner 12V/40A til hytta (den er tegnet feil i skjemaet, den er koblet på toppen av 250A sikringen. Ikke helt etter læreboka men fordelen er da bare en av/på bryter). Som skrevet en annen plass på forumet bruker jeg 12V til leselys og gassalarmer slik at jeg kan skru av Victron om natta (min trekker ca 1A i tomgang så det er en del å spare). Som du ser i skjemaet har jeg to shunter også. En 100A/100mV som måler 12V strømmen og en 500A/50mV som måler totalstrømmen inn/ut av batteriet (Pentametric kan måle strømmen i tre shunter). I tillegg gir solcelleregaluatoren ladestrøm slik at jeg med de tre strømmen kan regne ut de andre i mitt hjemmelagde kort.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Geiri

Må også ta med at OS har sitt system i uthuset, derav kompensatoren i Inverter kobler ut om vinteren.
Jeg har mitt i boden inne som er oppvarmet.

Jeg har ett gammelt bilde av mitt oppsett.


Amatøren

To flotte anlegg! Får tårer i øynene og er meget misunnelig.......

Registrerer at begge har en Ctek lader. Hviste ikke at temperatur komensasjonen slutter ved 0 grader. Hadde tenkt å ha aggregat, batteribank og inverter i samme rom/kott i uthuset. Kanskje ide å isolere og ha litt varme der. Må fundere litt på det.

Har gammel tømmerhytte fra helt på begynnelsen av 1900 tallet, med nær flytende gulv, så jeg er skeptisk på belastning av stor batteribank på gulvet. Samt plassen det vil ta. Hytten er liten så gulvplass er et problem, selv under sengene (hvor jeg nå har to 70Ah batterier i dag) som er lagerplassen vår for alt mulig som ikke kan være i uthuset av praktiske grunner.

???
Man lærer så lenge man lever.

Geiri

Ctek laderen min går på Solcellepanel og batteribank nummer 2 :)
Stikket over ring hytta varm omformeren går direkte på aggregatet før aggregatet går inn på phenix.
Dette stikket bruker jeg til ctek laderen som lader en batteribank du ikke ser på bildet på 195ah. Denne banken forsyner slikt som vifte i toalett, utelys og annet som trenger strøm når vi ikke er der.

Hoved banken er 6stk 2volt 600a10h Fuli batteri.
Har 4 solcellepanel pdd men planlegger å dra til med 2stk 85wattere ti. Da blir det 340watt inn på HB30 og hovedbank + 75 watt på bank 2 (eldre paneler.)
Har per dags dato bare måttet starte aggregatet en gang. Det var i påsken for 2 år siden, mellomste gutten ble syk og lå inne hele påsken og så film. Da ble det tomt, og vi kjørte aggregat en dag ca 5timer så berget vi de siste dagene.

elektrikern

Sitat fra: Amatøren på oktober 18, 2010, 05:41:24
Sitat fra: Geiri på oktober 17, 2010, 22:05:05
Tilførsels kabel får du kjøpt billig. Så er ikke no problem. Jeg la 4leder med tanke på å kjøre strøm tilbake til annekset også.
Dette høres ikke ut som noen god løsning. Med en 4 leder så mangler du 2 ledere.
1. Du skal ha med jord også.
2. Jord er viktig pga det skal være jordfeilbryter i tillegg til sikring på kursen ev. kombivern dvs sikring og jordfeilbryter i samme enhet.
3. Fra inverter (med mindre du har den nye store inverteren med innebygget sikringer) skal begge ledere brytes av sikringen.

Dvs. at du trenger 3 ledere fra aggregat inn til hytte/inverter, tre ledere fra inverter til sikringskap og til slutt tre ledere fra sikringskap tilbake til forbruk i uthuset.

Å droppe jord og sikringer samt jordfeilbrykter gjør at du får et anlegg som kan være farlig og ikke følger godkjente normer for elanlegg. Strøm fra aggregat/inverter kan være like farlig som via strømnettet. Spesielt med tanke på jordfeil.

1 ja jord bør absolutt være med.
2 ? Jordfeilbryteren og sikringen er ikke avhengig av jord for å fungere, de er kun tilkoblet fasene. Jeg er enig med deg i at alle jordinger skal sammenkobles men utsagnet ditt henger ikke på greip.
3 Ja.

Strøm fra aggregat og inverter er ikke like farlig som fra strømnettet, du vil "aldri" få så stor jordfeilstrøm at jordfeilbryteren løser ut.

Koblet et anlegg i fjor med to Dometic aggregat, to Victron invertere, batteribank 12v 3000Ah. Stiger til hytta med sikringsskap, jording 6-8 kurser som kombiautomat.
Det var ikke mulig å få jordfeilbryterene til å løse ut på første jordfeil. Man trengte to pga at nettet hadde så liten utstrekning at de kapasitive strømmene ble altfor små.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

Amatøren

Nå er ikke jeg elektrokker eller pedagog (god til å forklare), men utdannet inne eletronikk og teleteknikk. Men strøm fra aggregat ER FARLIG hvis det blir jordfeil  på utstyr, eller overledning.

Jordfeilbryter går ikke på kapasitiv belastning som du sier. Den skal løseut ved maks 30mA strøm for det over det anses som meget farlig hvis det går gjennom hjerte regionen på et menneske.

Jordfeil sier seg selv feilbelastning i forhold til jord. Så å avvise punkt 2, det utsagnet stiller jeg med UNDRENDE til....
Man lærer så lenge man lever.

elektrikern

Du skriver: Jord er viktig pga det skal være jordfeilbryter......
Dette leste jeg som at du mente at jording var viktig for å få jordfeilbryteren til å fungere. Jordfeilbryteren føler på lekkasjestrøm, derfor er ikke jording viktig for funksjonen. Derimot er jording viktig som berøringsbeskyttelse, den skal sørge for at alle utsatte anleggsdeler har samme potensiale.

Mulig jeg misforsto hva du mente.

Jeg vil likevel hevde at anlegg med liten utstrekning ( en hytte) og eget aggregat der alle jordinger er sammenkoblet som de skal så er det ikke farlig med første jordfeil. Den vil heller ikke bli brutt a en jordfeilbryter. Først ved jordfeil nr 2 vil vi få strømmer å snakke om og da vil jordfeil nr 2 bli kordsluttning. Problemet løst.

Strøm fra aggregat er ikke like farlig som fra nettet. Dette gjelder jordfeil, selvsagt er det fortsatt farlig å få i seg 230 volt.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod