Trenger ny toalettløsning. Anbefalinger ønskes!

Startet av nik, november 09, 2010, 09:38:53

nik

Vi har i dag Vera biodo av den typen der alt er over gulv, 2 kammer.
Vi er en familie på fire, så det må plundres med disse kammerne hver annen helg vi bruker hytta.

Synes dette er litt for ofte, dessuten er det lite gunstig å ta kammerne opp og ut da det gjerne drypper litt fra dem på vei ut.
Tømmes i egen beholder ute, der komposteringen foregår.

Selve prinsippet er i og for seg bra, og vi har ingen problemer med lukt fra doen.
Lufting skjer via flexirør til pipe på taket.

Lurer litt på 2 kammer under gulv, da vi ikke har plass til en vanlig snurredass under der. Har dere erfaringer med denne løsningen?

Et annet alternativ kan være forbrenningsdo på gass, vi har kun 12v på hytta.
Noen som har testet ut dette?


Tverrdalen

Jeg henger meg også på her. Med lav høyde under gulv, ser jeg forbrenningstoalett som løsning. Men hvor driftssikkert er disse toalettene? Noen med erfaring?

aksla

Har god erfaring med Separette seperasjonstoalett. http://www.separett.no/
På grunn av at urinen blir leda ut i infiltrasjonsgrøft blir det er det kun uttørka avføring og papir i behaldaren. Dette gjer at ein må tømma behaldaren skjeldnare og innhaldet er tørt.

Dersom det er plass og tilkomst under hytta kan separera 40 frå Sunwind vera eit alternativ då denne har ein større behaldar under hytta. http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=9&sc=35&pid=241

hyby

Vil du ha samme comfort som hjemme, er Jets vacum toalett å anbefale.
Har hatt det i et drøyt halvår nå (bruker tett tank som tømmes av septikbil).
Fungerer suverent så langt  :)
Pga lavt vannforbruk, kan det evt også brukes med 12v og innbåret vann, samt div løsninger for tank/komposttank.

Koster nok noe mer enn andre løsninger, men så slipper man alt styret med kammere, poser for brenning, uringreier og hva det nå er alt sammen. ;)
Dog bør man tenke litt over plasseringsmuligheter for vacumpumpen, for den durer en del de sekundene den går.

bareare

Ser at jets buker 900w på 12 V, så kabellengde til batteri er vel kanskje et tema ev inverter og 230V. Hvor lenge går pumpen etter hvert besøk?

Ser også at det er en løsning å ha frostvæske i tanken så det ikke fryser. Noen som har noen erfaringer der?

Har hørt blandede erfaringer med forbrenningstoalett. Siden prisen er ca den samme holder jeg en knapp på vakum.

hyby

Sitat fra: bareare på november 10, 2010, 09:18:44
Ser at jets buker 900w på 12 V, så kabellengde til batteri er vel kanskje et tema ev inverter og 230V. Hvor lenge går pumpen etter hvert besøk?

Den går kun et par sekunder hver gang, så det totale strømforbruket er neppe særlig høyt.

(Jeg har vanlig 230v nettstrøm). Men er man i et område med ustabil strømforsyning kan det sikkert være et godt poeng å gå om 12v med batteri og lader. Så er man sikret at doen virker om strømmen blir borte også.

Her er forresten en link:
http://standard.jetsgroup.com/no/Products/Product-packages.aspx

nik

Men kan man ha vacuum-toalett på en hytte uten konstant oppvarming?
Hva skjer med pumpe og rør når det blir frost?
Etter hva jeg har skjønt så er frostvæske svært giftig, så man kan vel ikke uten videre slippe dette ut i kloakksystemet heller?

bareare

Jeg ser at Hallingtunet selger følgende pakker

http://hallingtunet.no/jets_vakumtoalett/jets_med_biotank/

for hytter uten strøm og vann. Har hørt at man kan kan ha glykol i spylevannet et par runder før man forlater hytta om vinteren. I og med at de har "Halling" i navnet og ligger i Ål regner jeg med at det er tatt høyde for noen minusgrader. Jeg forsto at man fikk ferdig blandede miljøvennlige væsker for dette fra en noe upålitlig kilde.

hyby

Sitat fra: nik på november 11, 2010, 07:54:57
Men kan man ha vacuum-toalett på en hytte uten konstant oppvarming?
Hva skjer med pumpe og rør når det blir frost?
Etter hva jeg har skjønt så er frostvæske svært giftig, så man kan vel ikke uten videre slippe dette ut i kloakksystemet heller?

Er nok et poeng det.
Mulig man kan bruke spylerveske, rødsprit eller noe alkoholbasert, eller endog matoljer. ?  Bør nok sjekkes ut med leverandør.

EDIT:
Her er hva de skriver:
"D. Ikke innlagt vann, ikke innlagt strøm:
Ta vannpumpa ut av vannkannen og aktivér
spyleknappen. Slå så en blanding av isopro-
panol og vann i toalettskålen. (for rett blan-
dingsforhold: se tabell neste side.). Aktivér
spyleknappen. Gjenta dette 2-5 ganger,
avhengig av lengden på røret mellom Vacuu-
marator og tank.
Ved bruk om vinteren anbefales det å tilsette
Isopropanolblandingen i vannkannen.
Vær oppmerksom på at vanlig frostvæske og
spylervæske kan redusere nedbrytingsprosessen
i en evt. biotank."

Kommer vel litt an på bruken om dette blir mye styr sammenliknet med andre modeller,  Bruker man hytta anhver helg hele vinteren vil jeg anta at det er i overkant mye mekk. Men er man der kun jul, vinterferio og påske er det vel levelig ...-

Geiri

De selger miljøvennlig nedbrytbar glykol på hyttetorget. Den er beregnet til jets toalett.

MHC

Hva med Cinderella forbrenningstoalett?
http://www.ecotech.no/index.php/produkter/cinderella-gas
Vi har vanlig strøm, men denne finnes nå og for gass og 12V. Vi har benyttet denne løsningen i 10- 12 år nå, i flere familiehytter. Er kjempefornøyd! Tar minimalt med plass,  det tømmes litt aske en skjelden gang osv.
Vi er en familie med tre barn og to voksne som i perioder benytter toalettet hver dag i flere uker. Tømmer da litt aske etter ca. 14 dagers full bruk. Tømmingen tar 3- 4 minutter.
Toalettet kan monteres på egenhånd.


nik

MHC : Bruker dere kun Cinderella, eller har dere urintoalett i tillegg?
Dersom Cinderella på gass kan fungere som eneste toalett, er dette absolutt et alternativ for oss å tenke på. Er mer skepisk til disse urintoalett-løsningene, da ting lett vil fryse om vinteren. Blir mye å passe på om en stadig må sørge for frostvæske osv..

Tverrdalen

Klarer man å betjene et elektrisk forbrenningstoalett med batteri/solceller*? Hvor stort anlegg må man da ha?
Noen forslag?

aksla

Sitat fra: Tverrdalen på november 22, 2010, 07:06:37
Klarer man å betjene et elektrisk forbrenningstoalett med batteri/solceller*? Hvor stort anlegg må man da ha?
Noen forslag?

Har ingen erfaring hverken med forbrenningstoalett eller solcelleanlegg, men er tvilende til at dette lar seg gjøre. I brosjyren er det oppgitt at et forbrenningstoalett trekker 1800 w ved forbrenning og forbrenningstiden er 50 minutter. I praksis så ville vel dette krevd minimum 200 Ah på et 12V anlegg. Det finnes invertere som gir 2000 W, men et vanlig solcellepanel gir vel ca. 100 W, så det vil mange paneler og stor batteribank dersom det i det hele tatt lar seg gjøre.

Tverrdalen

Hadde stte føre meg, at en batterikapasitet på ca 700Ah ville klart dette, men det er kanskje ikke riktig? :-\

Tverrdalen

En annen ting: du sier at forbrenningstiden er 50min. Vil det si at nestemann ikke kan gå på do før etter 50 minutter ???

aksla

Sitat fra: Tverrdalen på november 22, 2010, 15:51:21
En annen ting: du sier at forbrenningstiden er 50min. Vil det si at nestemann ikke kan gå på do før etter 50 minutter ???
Etter det jeg har forstått så nullstilles tiden slik at en ny 50 minutter periode starter ved nytt dobesøk før 50 minutter er gått.

Som sagt tidliger så har ikke jeg forbrenningstoalett selv. Det er sikkert andre som kan gi deg et bedre svar på dette.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod