Ring hytta varm. Anbefalinger!

Startet av Mette, november 16, 2010, 18:40:45

Mette

Vi har 230V på hytta og trenger et "Ring hytta varm" – opplegg. Er det noen som kan komme med anbefalinger?

Det viktigste er at vi kan fjernstyre panelovnene, men hadde også vært fint om man kunne fjernstyrt gulvvarmen.

Hvilken temperatur er vanlig å holde i en hytte med innlagt vann?

Håper på raske svar :)

Kenneth S

Har ikke noe sånt men kan si så mye som at jeg har 8 grader i hytta når den ikke er ibruk.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no


Mette

@Kenneth S: Vi har også holdt 8 grader. Skrur du av hovedkrana for vann? Er vel en billig sikring for mye vannsøl hvis strømbrudd. Har vurdert å gjøre det slik også i framtiden, men datteren på 1,5 år er ikke veldig glad før temperaturen stiger ;)

@Nik: Har du selv denne? Funker den eventuelt bra?

rogers

Jeg bruker Siemens/Glen Dimplex Digiheat,  og er godt fornøyd med det.
http://www.glendimplex.no/produkter/varmestyring-1/?brand=dimplex

Her får du fjernstyrt både panelovner, gulvtermostater og relebrytere.
Panelover kan også snakke sammen med vindusbrytere slik at de kobler ut aktuelle ovner om man åpner vinduer for å lufte.

Totalt 8 ulike soner kan programeres og styres individuelt med dagtemp, nattemp og frostsikring.

Digiheat støtter også SMS styring med GSM Kontroll modul.   Denne er ikke avhengig av noe abonnement fra Hyttami eller tilsvarende.  Det rimeligste mobil abonnementet holder.

Du kan også lese av temperatur inne og ute, samt å få sms alarm om
strømmen faller ut, eller om temperaturen faller under frostsikringstemp,
alternativt overstiger en satt max temp.

Lokalt innstillt temperatur på ovnene overstyres også av sentralt programert temperatur.  
Fint om unger tukler med termostaten på panelovnene.


Frostsikringstemperaturen kan du stille inn selv.  
Jeg bruker 5 grader på hytta mi,  og ser at det i praksis aldri faller under 6-7 grader inne.  
Jeg skrur uansett av vannpumpa før jeg drar,  så det ikke blir noen vannkatastrofe om teknikken svikter.


Det eneste du skal være obs på er at mange kjøleskap/frysere, ikke fungerer spesielt godt når det blir kaldere enn +10 grader i rommet.
Fyll derfor ikke opp fryseren med dyr mat på vinterstid....



Roger

Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Kenneth S

Skrur alltid av hovedkrana når jeg ikke er der. Står med liten skrift i forsikringspapirene at skal du være borte fra bolig/hytte over flere dager så skal vannet skrus av.

Har selv noen mishagsytringer fra de små at det er kaldt når vi kommer på hytta.
Men har noen pledd lett tilgjengelig foran peisen så går det fort over.
1 time med vedfyring så er det 22 grader.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

nik

Sitat fra: Mette på november 16, 2010, 20:15:23
@Kenneth S: Vi har også holdt 8 grader. Skrur du av hovedkrana for vann? Er vel en billig sikring for mye vannsøl hvis strømbrudd. Har vurdert å gjøre det slik også i framtiden, men datteren på 1,5 år er ikke veldig glad før temperaturen stiger ;)

@Nik: Har du selv denne? Funker den eventuelt bra?

Nei jeg har kun 12 v på hytta, så ikke mulighet dessverre.
Men jeg vet at Multicom selger mye av denne.
Men den strekker antakelig ikke til om man skal kjøre gulvvarme.

Mette

Takk for masse bra svar :) :)

Her har jeg alternativer fra det enkleste systemet til det mest avanserte. Eller rett og slett gjøre som Kenneth og ha pledd klare til de små :)

Kan jeg spørre hvor mye du ga for løsningen din Rogers? Hørtes litt avansert ut å montere selv?

Ser dere skriver at man kun trenger en mobil for å betjene enheten. Vil det si en mobil man kobler til enheten på hytta med for eksempel et kontantkort, som man ringer opp med vanlig mobil når man vil skru opp temperaturen? 

rogers

Det sitter GSM mottaker innebygget i de ulike systemene.  Du setter kun inn et egnet SIM kort.  Jeg ble frarådet kontantkort.  Bruker derfor rimeligste Telenor abb.

Glen Dimplex er typisk noe som elektrikeren leverer.
Husk at systemet krever panelovner fra samme leverandør.
Sentral styringsenhet inkludert GSM modul koster ca. 7-8000kr,
termostat for varmekabler ca. 2500kr/stk, radiosender til panelovn ca. 950kr/stk.


Roger

Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Mette

Er kontantkort ikke anbefalt fordi det er vanskelig å vite når det går tomt, eller er det andre årsaker til at dette ble frarådet?

hyby

Bruker Sikom Eco starter.

Er foreløpig svært godt fornøyd.

* Veldig brukervennlig touchpanel.
* Man kan lett gruppere forskjellige soner.
* Lett å styre og overvåke direkte via mobilen (trenger ikke noe "hytta mi abbonement") Jeg bruker simkort fra et Telenor alarmabbonement til kr 20,- pr mnd.
* Masse utbyggingsmuligheter i tillegg til vanlig styring av ovner og varmekabler. Feks bevegelsessensorer, røykvarslere, termostatføler i vannrør, alarmutstyr.
* Termostater og ovner er lett å overstyre manulet på stedet.
* Også mulighet til å legge inn programmer med time for time av på for feks. nattesenking, styring av lys etc.
* Trådløs overføring mellom enhetene.

Hovedgrunnen til at jeg valgte denne var at den, i motsetning til en del andre systemer hadde termostater til varmekabler hvor man selv kan velge sparetemperatur (da standard 5 grader senking blir er alt for lite.)

NB! Husk at du kan søke om penger fra ENOVA ved montering av slikt utstyr. Jeg fikk 4000,-  ;) )

http://www.sikom.no/product/plone/webshop/produkter/gjordetselv/gsm-eco-starter

Startpakken med kontrollenheten, 1 node og røykvarsler kostet 6500,-
Hver av termostatene til ovner og VK kostet 1300,- 1500,- pr stk inkl. mva. for ca 1 år siden.


rogers

I bruksanvisningen står det bare at kontantkort ikke kan benyttes, uten noen nærmere forklaring.
Men jeg ser en mulig forklaring i bruksanvisningen til forrige generasjon:
"NB! Hvis man benytter kontantkort krever leverandøren ofte at man med jevne mellomrom "påfyller" tellerskritt. Typisk er dette hver 6. eller 12. mnd. Glemmer man dette vil leverandøren sperre kortet på tross av at det fortsatt kan være tellerskritt til overs. Sjekk disse betingelsene med din leverandør slik at du unngår overraskelser."
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Ole-Kristian

Hei

Noen erfaringer om Nobø Orion 700 og priser for dette og tilbehør. Dette er også fra glendimplex som Rogers benytter.. Rogers digiheat 6 er visstnok erstattet med digiheat 8 - erfaringer...

Ole
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod