Få varmen ned fra Hemsen ?

Startet av Stardustsilver, november 28, 2010, 17:00:58

Stardustsilver

Hei

Vi har kjøpt ei hytte med åpen hems over halve hytta. Flott og fint er det, men når vi har 20 grader nede, så er det 30 der oppe, vi har ikke innlagt strøm, finnes det en måte å få "presset" den varme lufta på hemsen ned igjen ?
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Tom R

Hei
Vi har samme problem på vår hytte. Når vi kjøpte så var det laget hull mellom hems og de underliggende soverom. Det var ventilasjønsrør hvor det var montert inn en liten vifte (lik de som blir brukt i pc) som gikk på 12 volt. Vi syntese vkifta bråkte og tok vekk løsningen men du kan jo finne en stillere vifte. Ellers så vurderer vi å tette litt opp mot hemsen, lage en vegg. Noe vil nok komme opp i trappeløpet men jeg tror vi for redusrt temperaturen der oppe noe. Spennende å se om det kommer andre forslag.

Tom

Lasse Elden

Hei!

Har sett en løsning som ligner litt på en innvendig takrenne eller en kabelkanal som skal føre varmen det til gulvet igjen. De løsningen jeg har sett er ikke spesielt estetiske (hvit plastikk).

Tenker vel også at det må kunne monteres et rør/kanal og en vifte som ikke støyer, men samtidig er er "kraftig" nok til å skape over-/undertrykk.

Lykke til!

Erling

Få sirkulasjon på luften. Hva med å montere en vifte i taket i stua, så får du god sirkulasjon, og kanskje litt varmere på gulvet i stua?

Stardustsilver

Sitat fra: Erling på desember 06, 2010, 18:49:36
Få sirkulasjon på luften. Hva med å montere en vifte i taket i stua, så får du god sirkulasjon, og kanskje litt varmere på gulvet i stua?
Siden vi bare har solcellestrøm, så blir vel det kanskje å sløse litt med den strømmen.  :)
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Lasse Elden

Har akkurat kjøpt meg denne - se link under (den minste versjonen) til. Har den hjemme og den funker overraskende bra. Den krever ingen strøm, bare varme fra ovnen og roterer raskere jo høyere temperaturen er. Den begynte faktisk å rotere da jeg holdt i foten med hånden - altså fra min kroppsvarme.
http://www.mamut.net/ecofannorge/subdet8.htm

Stardustsilver

Sitat fra: Lasse Elden på desember 06, 2010, 20:15:54
Har akkurat kjøpt meg denne - se link under (den minste versjonen) til. Har den hjemme og den funker overraskende bra. Den krever ingen strøm, bare varme fra ovnen og roterer raskere jo høyere temperaturen er. Den begynte faktisk å rotere da jeg holdt i foten med hånden - altså fra min kroppsvarme.
http://www.mamut.net/ecofannorge/subdet8.htm


Vi har også denne på hytta, men om den gir noe stor effekt er jeg veldig usikker på........
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Nilsk

Bruk  en eletrisk vifte med lydfelle så er støyet borte. (svar til han lenger opp)
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod