Oppvarming av badestamp ved hjelp av dieselvarmer

Startet av Stig-Arne, desember 27, 2010, 21:22:30

Stig-Arne

Vel.. de kalde tidene er her.. planlegging for anskaffelse av badestamp er under arbeid.
Og en av problemområdene med badestamp er jo nemlig oppvarmingen. Den vanligste oppvarmingsmetoden er jo vedfyring med ovn plassert i stampen.
Dette krever jo en del ting, som f.eks tilgang til god ved, med dårlig ved kan det jo ta evig lang tid å få varme i en badestamp. I tillegg kreves det jo at man er tilstede å følger med for å hive på mere ved.

Så derfor har tanken slådd meg, har tilgang på en Webasto DW80, som utvikler ca 9 kw.

Er det noen som har forsøkt seg tidligere på å bruke dieselvarmer for å varme opp badestamp?

Tanken er jo å bruke den til selve oppvarmingen, og så bruke vedovn etter det.. tanken er jo at man tilogmed kan sette SMS start til varmeren, så har man varm badestamp når man kommer opp på hytta igjen :)

9 kw er jo en del, så har egentlig ingen formening om  hvor lang tid det vil ta å varme opp en badestamp, men med ett volum på ca 2m3 (2000 liter) Så skal pumpa til varmeren klare å sirkulere alt vannet i løpet av 1- 1 1/2 time, da den har en oppgitt kapasitet på 1650 l/timen.

Dette er jo da en 24 volt varmer, så trenger jo en omformer, varmeren er oppgitt å trekke maksimalt 90 watt, så en slik en som dette: http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=745 burde jo duge. Alternativet er jo ett batter på 225 Ah og en batterilader.

I tillegg kan jo varmeren utstyres med tidsur og thermostatstyring.

Hva mener folk om dette?

Røilern

Herlig ide

Oppvarmingstiden blir nok vel så lang som ved vedfyring, 9KW er jo ikke noen uvanlig effekt fra en vedovn, men du slipper jo og fyre da. Fjernstart høres besnærende ut - men ikke helt trygt å dra fra 2000 liter vann i minus 20 grader.

Tenk også på støy, disse diesel varmerne er ikke støyfrie. Jeg tror uansett jeg hadde valgt en 12V model, de finnes jo også

Jeg har vurdert en tilsvarende løsning for sentralfyring av hytta, men har slått det fra meg pga strømforbruekt, det er rett og slett for høyt på et solcelle anlegg.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Stig-Arne

Poenget er jo at sirklasjonen blir mye bedre med en varmer som har minst like høy effekt som en vedovn.

Men har på ingen måte tenkt å dra fra en badestamp med 2000 liter vann på vinteren for å si det slik.. sms start er jo rett å slett tenkt på sommeren og høsten når vannet kan forbli i stampen.

Støy er ikke noe problem, da varmeren ikke er tenkt å være i bruk når man bruker stampen, en del av kosen med stamp er jo vedfyringen mener nå jeg.

Nå er det jo slik at jeg har tilgang på en 24 v varmer, så gidder ikke handle nytt bare for å få 12 Volt :) Og uansett har vi strøm fra el-verket på hytta, så det er heller ingen problem. Varmeren trekker 90 w på maksimalt effekt, ikke rare greiene, så det skal man klare :)

Men er nå ennå bare på tankestadiet her.. men flott med tilbakemeldinger :)

Sitat fra: Røilern på januar 09, 2011, 22:57:36
Herlig ide

Oppvarmingstiden blir nok vel så lang som ved vedfyring, 9KW er jo ikke noen uvanlig effekt fra en vedovn, men du slipper jo og fyre da. Fjernstart høres besnærende ut - men ikke helt trygt å dra fra 2000 liter vann i minus 20 grader.

Tenk også på støy, disse diesel varmerne er ikke støyfrie. Jeg tror uansett jeg hadde valgt en 12V model, de finnes jo også

Jeg har vurdert en tilsvarende løsning for sentralfyring av hytta, men har slått det fra meg pga strømforbruekt, det er rett og slett for høyt på et solcelle anlegg.




Powered by SMFPacks Ads Manager Mod