Hvilke Peis skal jeg ha på Hytta

Startet av Nilsk, januar 03, 2011, 10:06:07

Nilsk

Jeg er ferdig utv på min Hytte og nå begynner tiden inne. Skal til og legge stubbloft,isolasjon og Spongulv snart, så må vel ha inn en dobbel 2x8" med kubbinger rundt peisområdet. Så har begynt og tenke på hvilke peis jeg skal ha og hvor tung denne er\blir.
Peisen må være en rettveggspeis siden det er kjøkken på ene siden og dør på andre siden. Har vel ca 2 meter og forholde meg til.
eneste ønske jeg har er og ha en trestokk som omramming over innsatsen.

Noen som har noen forslag?

Evt bilder av sine peiser?
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Kenneth S

Spørs litt på hvor stor stua di er.
Har selv Finse fra Nordpeis, den er dog stor og dyr.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Nilsk

Stua er ca 28 m2 med en kjøkken krok som er 1,8x1,8 ca.

Har sett på Finse men koster i overkant av 27000 så syns det blir litt vel mye for en peis.

Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Kenneth S

Hvor får du den til den prisen? Veiledende er 42000,- + tilbehør
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Nilsk

Fant ut det at den prisen var kun for omrammingen. :(
Jobber hos en byggevare.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Kenneth S

Et alternativ som jeg har bygd noen ganger er å kjøpe peisinnsats og lage omramming i feks Leca som du forblender. Billigere og du får noe som ikke alle andre har.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Nilsk

Ja jeg vurdere det også, så vi får se. Men og legge inn ekstra bjelker med kubbinger vil vel bare være en fordel? Peisen kommer midt oppå Muren i midten av hytta. (hytta er 5,4m brei) har 48x198 som bjelker. Følger tek97.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Toril

Hei

Har bygget omramming til peis (hjemme) av Siporex limt med flislim. Den er pusset og hvitmalt. Siporex er billig og lett å jobbe med (kan sages med en gammel sag) + at det har veldig lav vekt med tanke på at du har bjelkelag under.

Etter 10 år er det fortsatt ingen sprekker å se noe sted så det har fungert bra.

På hytta har vi bygget peis i skifer tørrmur, men den veier over 4 tonn  (ca 8m2 overflate) så jeg er glad den står på støpt plate med forsterkning.

mvh

Toril

Kenneth S

Sitat fra: Nilsk på januar 05, 2011, 08:07:58
Ja jeg vurdere det også, så vi får se. Men og legge inn ekstra bjelker med kubbinger vil vel bare være en fordel? Peisen kommer midt oppå Muren i midten av hytta. (hytta er 5,4m brei) har 48x198 som bjelker. Følger tek97.

Jeg har lagt cc30 der peisen står da den er mellom yttermur og midtmur. Peisen er nesten 400 kg. Vanlig bjelkelag 48x198 cc60 med maks spennvidde 2,8 m tåler 350 kg pr m2 hvis det er brukt 25mm furugolv. Siden peisen din kommer rett på midtmuren skal det ikke være nødvendig.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Nilsk

Har brukt C-30 på bjelkelaget. Måtte det ifølge tabellen :)  ;D
Men og legge inn kubbinger mellom bjelkene er kanske en fordel da, slik at man fordeler tyngden. Skal ha spon gulv i hele hytten pga har ikke bestemt meg hvilke gulv jeg skal ha enda. Fikk tak i spon veldig rimelig så kunne ikke la være.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod