Oppbygging av badgulv i liten høyde

Startet av Vidarhans, januar 03, 2011, 13:05:34

Vidarhans

Hei,

Jeg har en utfordring som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med:

Vi har et bad i 2. etasje på hytta der vi nå skal anlegge gulv. Vi ønsker varme i gulvet, og helst fliser. Badet er på totalt 4,2 m2.

Problemet er at det kun er 8,5 cm fra overkant etasjeskillere og til dørstokk. Etasjeskillerne er lagt med 30 cm mellomrom for at de skal kunne tåle et påstøp.  Det skal isoleres mellom etasjeskillerne. Så er det opprinnelig tenkt at vi skal benytte vannfaste sponplater oppå etasjeskillerne før påstøp. Men disse bygger ca 2,5 cm og dermed har vi kun 6 cm igjen og det tror jeg blir snaut med tanke på påstøp, varmekabler, fliselim og fliser.

Noen som har noen gode råd? Har hørt at det finnes en løsning med stålplate e.l. som kan legges over etasjeskillerne istedet for sponplatene. Disse bygger mindre og er sterke nok til å holde tyngden av påstøpet? Men er det realistisk med støpt gulv og varmekabler og fliser hvis vi kun har 8 cm å bygge på?

Kenneth S

Du legger spongolvet mellom bjelkelaget så sparer du tykkelsen på spongulvet. For at dette skal bli solid nok så lasker du på bjelkelaget som du limer og skrur spongolvet på. Dermed har du 8,5 cm som holder i massevis. Det går også helt bra selv om det "bare" blir igjen 6 cm. Oppbygningen da blir spon,plast, armeringsnett, 4 cm B20 påstøp, flis og lim ca 12mm.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Vidarhans

Takk for gode innspill. Kanskje du kan hjelpe meg med disse spørsmålene også  :)? Siden badet er i 2. etg ønsker jeg helst å ha sveiset membran, men da skal vel denne ligge under påstøp og varmekablene, og da blir det jo ingen fall mot sluk såvidt jeg kan forstå. Og vannet renner jo gjennom betongen når det ikke er smøremembran på toppen. Og festing av ramme til innebygd toalett i gulvet; holder det med å feste dette i påstøpen på 4 cm? Den må jo ikke perforere membranen i bunnen. Hvordan gjør man dette da? Noen tanker og innspill rundt dette

Kenneth S

Har aldri vært borti sveiset membran på bad. Min murer fnyser av dette. Hvorfor vet jeg ikke. Har vært borti sveiset membran på torvtak og min erfaring er at dette lekker!! Har prøvd 4 forskjellige leverandører og smålekkasjer er det.
Jeg ville gått for smøremembran. Angående innebygd toalett så trenger du ikke feste denne til gulvet. Jeg pleier å bruke braketter nederst og feste i vegg. Ellers så har du mer enn nok hold i 4cm påstøp. Husk da å sause over med membran hvis du bruker smøremembran.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no


Kenneth S

Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod