Solcelle, batteri og invertere

Startet av Geiri, januar 08, 2011, 13:53:49

Geiri

Alternativ Energi har noen sykt gode priser på solcelle etc nå.
Står litt ned på introsiden deres.
Virker som du må ringe da prisene ikke er rabattert i nettbutikken.
Fikk lyst på mere panel nå....

Røilern

Har sett det samme som deg,

Litt usikker på kvalitet. Halv pris på panel blir man jo litt misstenkelig av- eller hva?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Geiri

Vet ikke kvaliteten på deres panel, men har selv panel fra sparelys. Disse leverer faktisk mere effekt en hva som er oppgitt, og 2stk 85wattere fyller min batteribank med fuli 600AHbatterier fra alternativenergi.

Jeg har også 2 paneler fra BP solar som forsyner strømbank 2. Synes ikke kvaliteten på disse panelene er dobbelt så god (de var dobbelt så dyre)
Nå vet jeg dog da ikke hvor lang holdbarhet det er på de billige.

Men til denne prisen og 80% garantien som følger kan jeg ikke si annet en at dette må vøre ett kjempetilbud.

Hyttami

Vet dere om det lønner seg å kjøpe alle komponenter en trenger i "løsvekt"? Jeg trenger hele pakka og gjorde en prisforespørsel til Alternativ Energi på en en 120W solcellepakke og 2 x 140At AGM Batteri. Dette kom på 11000 kr inkl kabler, analog regulator, lampepakke (halogen). Så ser jeg at at Sparelys.no leverer en 130w pakke for 10595,-. inkl ledlampepakke. De mangler riktignok taklamer for ca 6-700 kr. Det lønner seg kanskje å kjøpe billige panel f.eks 2X85W hos alternativ energi og heller kjøpe resten i løsvekt.

Geiri

Jeg kjøper i løs vekt.
Paneler og batteri hver for seg.
Lamper kjøper du på ikea eller lignende, så kjøper du led pærer etter behov.
Det er ofte disse pakkene ikke matcher ditt behov, du må kjøpe til flere lamper (som disse butikkene tar blodpriser for) og du må kjøpe kabel etc etc i ettertid alikavel.
om du kjøper på alternativ energi de to 85w panelene eller 140watteren samt rollsbatteriene de har på tilbud samt en regulator på 20amp har du kommet langt.
Kabel ol kjøper du på biltema eller via en elektriker om du kjenner en.
Stikk kontakter og plugger kjøper du der du handler panelene.
Vil tro du kommer ut rundt 12.000,- dette er litt mer enn tilbudet du har fått, men da går du ikke på kompromisset om å ta de dårligste batteriene de har som ofte følger disse pakkene.

Alternativenergi har også 2stk 460ah 6volt demo batteri som de selger for 2000,- totalt. Disse skal ha 15års levetid, så det kunne vært noe å tenke på. Da kommer du igjen noe lavere på totalen.

Og du har kjøpt det du trenger, ikke det de gir deg og du må bruke.......

stroller

Jeg har handlet både hos Sparelys og Alternativ Energi. Kjøpte også av de Rolls batteriene (Rolls S-530 6v 530Ah) hos Alternativ Energi. Var superfornøyd de første 1,5året, men ble skuffet da de gav opp etter 2 år. Nå var det ganske hard bruk, men hadde nok likevel forventet at de holdt noe lengre utifra den beskrivelsen som står på nettsiden hos Alternativ Energi.

Ellers har jeg ingen negativ erfaring fra noen av butikkene. Vindgeneratoren som vi kjøpte for snart 10 år sidenhos Alternativ Energi fungerer fortsatt fint og lader godt nå om vinteren. Men slik som Røilern blir også jeg blir jo veldig skeptisk til de prisene Alternativ Energi operere med nå på tilbud. Det må jo være en grunn til at de selger de så mye lavere enn nærmeste konkurrent. Ingen som jeg kjenner liker å gi bort ting på denne måten uten at de er noe de vil bli kvitt av en eller annen grunn. Legger derfor også merke til at rabatten på de kjente merkevarene som er på tilbud (Steca regulatoren, Rolls batteriene og Vindgeneratoren) er MYE lavere enn rabatten på de ukjente solcellepanelene, inverterene og batteriene.

Legger også merke til at Alternativ Energi ikke oppgir fraktprisen. Noen som vet om det tilkommer mye ekstra i frakt nå? Batterier etc. koster det jo mye å sende og da jeg kjøpte batterier der, så kom frakten på ganske så mye mer enn jeg hadde regnet med.

Når det gjelder hva man skal kjøpe av pakker eller løskomponenter, så får man jo ofte mye for pengene når man kjøper en pakke. Dette forutsetter jo imidlertid at man kan bruke det som følger med i pakken. Liker sånn sett Sparelys, da man kan gjøre en del endringer på pakkene både når det gjelder lamper, regulator og batterier, samt at de har mange ulike pakker.

Geiri

Øh.
2år?
Da er det jo bare å reklamere, dette går på garantien, men det er vel kanskje feilbruk?

Uansett hadde jeg reklamert, helt klart krav på nye batterier innenfor garanti her.

Her er garantiprogrammet til rolls

SERIES 4000
Failure within 24 months from the date placed in service yields FREE REPLACEMENT, not including freight charges from the factory to the applicable destination. After the first 24 months of service, defective batteries will be adjusted for a period of up to 84 months prorated from the date first in service at prices in effect at time of adjustment.
SERIES 5000
Failure within 36 months from the date placed in service yields FREE REPLACEMENT, not including freight charges from the factory to the applicable destination. After the first 36 months of service, defective batteries will be adjusted for a period of up to 120 months prorated from the date first in service at prices in effect at time of adjustment.
To claim a manufacturing warranty, proof of purchase must be presented, showing the date of purchase and the battery's serial number. The battery must be tested by an Authorized Battery Outlet for actual defect, and upon confirmation of the defect, the warranty will be administered.

hente ut nye.



Så da er det bare å

Hyttami

Alternativ energi oppgir frakt på kr 600 Grimstad - Jessheim, inkl 2 batterier.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod