diesel/bensin aggregat?

Startet av garin, januar 29, 2011, 21:50:18

garin

Bygger ny hytte uten strøm,men skal ha aggregat m/batterier. Har kommet i diskusjon om bensin eller diesel aggregat er best. Har tenkt på ett større Honda aggregat,som kan  fjernstartes.Noen som har noe kjennskap til dette? Hvor mye bensin kan man oppbevare i separat bod?

kurtkaare


En kompis av meg har hatt endel diesel aggregater på hytta som jeg har hjulpet ham med. Og  reparert for ham etter hvert som feilene kom.

Han har slitt ut flere diesel Kina-aggregater. Dette var billige 5 kW Kina aggregater som kostet mellom 10 og 15.000,-. Og de holdt ikke mål, gikk i stykker etter en stund. Alle så nesten helt like ut, gønne eller beige, tunge beist, men med forskjellige navn, avhengig av hvem som importerer dem. Tydeligvis samme kasse på alle. Kun små forskjeller på motor og generator.

Den første gikk 10 timer og sluttet å lade. Etter rep av dette gikk det et års tid på hytta og så ble det kast i veiva. Neste aggregat var et annet merke men samme type. Underveis ble startmotor og dieselpumpe byttet.  Etter et års tid smalt det noe sinnsykt en dag og stempelstanga tittet ut gjennom blokka.
Det tredje og siste var litt dyrere (men så helt likt ut) og kjøpt hos en anerkjent aggregatleverandør. De mente de at deres Kina-type var av bedre kvalitet enn de andre billige Kina aggregatene. Dette ble markedsført som et hytte-aggregat, ikke proff. Kostet rett under 20.000. Det første han fikk derfra hadde for lav ladespenning og han måte bytte det. Det andre han fikk gikk greit.

Alle aggregatene ga hele 5kW. Brukte det til TV, parabol, viftovn, verktøy etc. Funket bra strømmessig, men holdt ikke lenge. De er VELDIG tunge og et slit å dra opp på hytta, (og ned igjen for rep)

Han fikk strøm etter noen mnd etter det siste  og solgte dette.

Jeg har også diskutert dette med et par hyttesnekkere og de hadde gitt opp de billige dieselaggregatene og gått over til bensin. De holdt. Tror du må gi veldig mye for et godt diesel aggregat som holder.
Kjøp et anerkjent merke også for bensin!!.

Men velger du diesel så kan du oppbevare mye drivstoff og slippe å fylle så ofte. Kjøp et nytt og rent 200 liters fat, sett på en kran og kjøp et billig stativ der du kjøper fatet (Shell etc) Legg det på hengeren og fyll det opp med avgiftsfri diesel. Kjøp slanger og koble det til inngangen på pumpa på aggregatet (ta av slangen som kommer fra tanken på aggregatet og koble fatet til der denne slangen tas av). Husk litt fall fra fatet og ned til aggregatet, men det får du hvis du setter stativet på noen Lecablokker eller en pall.

Da har du strøm døgnet rundt i 2 uker med et stort 5kW aggregat. Bruker du strøm bare innimellom så har du strøm hele sommeren uten å fylle. OBS:  Fatet må stå UTE. Se under.

Trenger du ikke 5kW så kjøp et på bensin er vår anbefaling.

Fjernstarter får du som tilleggsutsyr på mange aggregater. Lag et lite støyisolert hus for aggregatet et stykke fra hytta. (se meget god byggeomtale i HytteLiv for et par år siden) og strekk eller grav ned en kabel for fjernstartbryter inni hytta.

Vedr regler for lagring av bensin: "Man kan ikke lagre mer enn totalt 10 liter lettantennelige væsker (bensin, rødsprit og lynol) innendørs. I garasjen kan man derimot lagre opptil 50 liter av den samme væsken".
Jeg regner med at uthus på hytta går for det samme som garasje.


Håper dette ga deg svaret du lurte på.

Lykke til.

Kurt



garin

Takk for ett langt svar,så nå har jeg noe å gå ut ifra.

kurtkaare


Et kjapt tips til:

Går du for et godt diesel aggregat og bruker et 200 liters fat så kan fatet bli tungt å handtere. Diesel har en egenvekt på 0,84kg/liter. Så 200 liter veier 168 kg pluss selve fatet. Man bør være to sterke karer for å håndtere dette.

Men kjøp 2 fat og la det ene stå fast. Sett kran på det andre også og fyll det tomme ved aggregatet opp fra fat nr. 2 som du tar med hjemmefra på hengeren ved behov. Du trenger litt fall mellom fatet på hengeren og fatet ved aggregatet men det har du som regel ved at fatet står oppe på hengeren.

Hytte-aggregat går som regel tomme for drivstoff når det snør eller regner, eller under fotballkampen. Med fat koblet til aggregatet gjør du dette et par ganger i året.

Kurt

garin

Dette får jeg diskutere videre med sønner,sikkert ingen dum løsning .

Hilsen Garin

H.L.S.

Dometic TEC kommer nå med automatikk for lading av batterier. Dvs., dette er et kontrollpanel som registrerer spenningen på batteripakken din og vil automatisk starte aggregatet ved lav spenning og stoppe når batteripakken er full.
Kombiner dette med en kraftpakke og du har mye strøm til ett hvert behov.
Kontrollpanelet kan kjøpes separat og er kompatibelt med gamle TEC aggregater også. For de som ikke kjenner Dometic TEC29 så har disse Honda motor (GX160).

garin

Takk for tips,men er dette bensin eller diesel ?

Hilsen Garin

H.L.S.

Sitat fra: garin på februar 01, 2011, 10:33:14
Takk for tips,men er dette bensin eller diesel ?

Hilsen Garin

TEC29 er bensin, men kan leveres som TEC30 diesel med Hatz motor. Ganske stor prisforskjell. Diesel ligger ca. 10.000 dyrere.

garin

Det at vi vurderer diesel er at vi kan oppbevare mer diesel enn bensin,men prisforskjellen er jo stor.

Garin

H.L.S.

Når det gjelder lagring av diesel og bensin så kan det jo være greit å estimere et forbruk.

Det er heller ikke sikkert det er mer lønnsomt å bruke diesel dersom aggregatet skal brukes til korte start/stopp intervaller. På vinteren vil også diesel være mer utsatt enn bensin.
Dette gjelder også ved lagring av de forskjellige drivstoffene.

les mer om lagring av drivstoff her: http://www.dinside.no/854483/hvor-lenge-kan-du-oppbevare-bensin-og-diesel


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod