Støpe grunnmuren / såle selv : Hvor vanskelig er det?

Startet av saasheim, februar 15, 2011, 17:31:16

saasheim

Vi skal igang med å bygge hytte etterhvert og tenker å gjøre en del arbeid selv. Både kona og jeg har en del erfaring med både store og små oppussings- og byggeprosjekter, men vi har ikke støpt før. Er det en overkommelig jobb å gjøre hele eller deler av grunnmuren / sålen selv, eller bør man heller sette dette bort til proffene og prioritere å spare penger på andre områder?

Noen som har erfaring og anbefalinger? Dersom det er en overkommelig jobb, hvilken løsning er best og enklest? Hvor mye er det å spare på å finne en håndtverker som lar oss hjelpe til?

Nilsk

Jeg brukte jackon elementer og det er utrolig lettvindt, lønner seg nok og sette seg inn i hvor alle deler skal være og slik men dette greier selv kvinnen i huset(vist ho er litt handy) Absolutt og anbefale at du kanskej har med deg en som kan vise deg litt men kan spare mye penger på og gjøre dette selv.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Lasse Elden

Er inne på tanken selv og har noen oppfølgingsspørsmål som går på tidsbruk, planleggingsarbeidet og logistikk, mer spesifisert under:

Tidsbruk: Ting tar ofte lenger tid en planlagt, selv om alt er greit, mulig og overkommelig. Hva er må påregnes av tidsbruk ift prosessen med å sette opp en såle? Se for øvrig neste punkt.

Planleggingsarbeidet: Holder det å be om en "bruksanvisning" fra leverandøren eller må man sette seg ordentlig inn i hvordan elementene settes sammen og hvordan hver enkelt del fungere m.v. Dette er jo selvsagt, men må dette helst bli vist visuelt/demonstrert hos en forhandler? Altså skal man ta, kjenne og føle på produktene innen man sitter med et berg av materialer?

Logistikk: Det vil jo kreve en god logistikk å få alt som trengs på plass når det er behov for dem, dette gjelder elementer, utstyr, betong og andre nødvendigheter. Hva er den optimale fremdriftplanen, jf. tidsbruk og leveringstidspunkter. Vil jo heller ha en halv/hel dag med venting når det ikke har betydning fremfor å sitte med skjegget i postkassa og vente på mer betong et element til eller den tingen som forskyver hele tidsskjemaet.

Så et tilleggsspørsmål, som sikkert kan postes som et eget punkt, men jeg kan heller posten en presentasjon om jeg får de rette svarene og tipsene er kommet til anvendelse! SÅ: I et område (tomta) hvor det er mye fuktighet, hva lønner det seg å satse på? Såle/plate på mark eller ringmur, stripemur eller pilarer (evt. andre forslag). Tenker ift om fuktigheten (om den ikke kan dreneres 100% bort) vil påføre sålen/platen skader m.v. Tenker, i mitt ufaglærte sinn, at en ringmur ogspesielt stripemur/pilar vil ha mindre kontakt med fuktighet og at vann vil dreneres bedre vekk om fundamentet er mindre???

Nilsk

Sitat fra: Lasse Elden på februar 16, 2011, 22:25:37
Er inne på tanken selv og har noen oppfølgingsspørsmål som går på tidsbruk, planleggingsarbeidet og logistikk, mer spesifisert under:

Tidsbruk: Ting tar ofte lenger tid en planlagt, selv om alt er greit, mulig og overkommelig. Hva er må påregnes av tidsbruk ift prosessen med å sette opp en såle? Se for øvrig neste punkt.

Planleggingsarbeidet: Holder det å be om en "bruksanvisning" fra leverandøren eller må man sette seg ordentlig inn i hvordan elementene settes sammen og hvordan hver enkelt del fungere m.v. Dette er jo selvsagt, men må dette helst bli vist visuelt/demonstrert hos en forhandler? Altså skal man ta, kjenne og føle på produktene innen man sitter med et berg av materialer?

Logistikk: Det vil jo kreve en god logistikk å få alt som trengs på plass når det er behov for dem, dette gjelder elementer, utstyr, betong og andre nødvendigheter. Hva er den optimale fremdriftplanen, jf. tidsbruk og leveringstidspunkter. Vil jo heller ha en halv/hel dag med venting når det ikke har betydning fremfor å sitte med skjegget i postkassa og vente på mer betong et element til eller den tingen som forskyver hele tidsskjemaet.

Så et tilleggsspørsmål, som sikkert kan postes som et eget punkt, men jeg kan heller posten en presentasjon om jeg får de rette svarene og tipsene er kommet til anvendelse! SÅ: I et område (tomta) hvor det er mye fuktighet, hva lønner det seg å satse på? Såle/plate på mark eller ringmur, stripemur eller pilarer (evt. andre forslag). Tenker ift om fuktigheten (om den ikke kan dreneres 100% bort) vil påføre sålen/platen skader m.v. Tenker, i mitt ufaglærte sinn, at en ringmur ogspesielt stripemur/pilar vil ha mindre kontakt med fuktighet og at vann vil dreneres bedre vekk om fundamentet er mindre???

Dra til en forhandler, be om brosjyre ang produktet, be om og få se produktene du trenger og bli forklart hva ting brukes til.
Byggevarehus kjøre også demo av slike produkt ute på byggeplass der en fra Jackon er med og viser, men da er det ofte 10-12 stk byggmestre i tillegg også.
Hør med nermeste byggevare hus (Monter). Gå inn på Jackon og beregn matrialforbruk på en ringmur og ta med til byggev.h så ser dem hva du trenger.

-først får du gravd og pukket opp tomten + komprimert massene og i vater.
-Så bestiller du elementer og isopor.
-Betong bestilte jeg dagen i forveien når jeg var helt sikker på at alt var klart for støping.

Kjenner du ingen nabo,venn eller noe som er snekker da som kan hjelpe deg litt?

Hvor skal du bygge hytte?

Der du har mye fukt i grunnen ville jeg ha støpt plate, pga daa binder du ringmur og plate isammen slik at hele platen "går" ved evnt tele.
Har man ringmur er det en fare for at kanskje bare ene hjørnet av hytta hever seg. Men isolerer man riktig både inni\utenfor av elementene kan dette unngås.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Frode_4x

Hei. Jeg har et tilleggsspørsmål til dere som har støpt plate. Måtte dere bruke lirer og rettholt for å få rettet av gulvet under støping, eller flyter betongen ut av seg selv? finnes det eventuelt en god beskivelse for hvordan man gjør dette enklest mulig?

proel

Hei
Et tips ved støping av golv.

Støpte selv plate til hytta ifjor. Ringmur av typen Jackon med 20cm isolasjon i gulv.
Ferdigbetong leverandøren leverer betong med konsistens til gulvstøp. Denne flyter bra ut av seg selv. Det de bruker ved støping er en såkalt "dabbe" eller "disse". Denne hadde sjåføren glemt ved støping hos meg, men vi lagde enkelt en selv.
Tok et ca 1,5m langt 4" platsrør, sagde et hull i dette på midten, slo nedi en lekt til skaft og tettet endene med isopor for ikke å få betong inn i røret. Dermed hadde vi et godt redskap til å dabbe ut betongen med. Vi brukte laser ved støpingen. Gulvet ble så bra at det ikke var behov for pussing av noe slag. Trenger ingen form for lirer.
Jeg har tenkt å flytsparkle der jeg skal ha parkett.

Lykke til
;D

erstokke

Jeg har ikke vei helt fram, så jeg er i gang med tilbygg med grunnmur i Leca. Veldig enkelt for selvbygging, men du har mulighet for leveranse av betong med bil , så er sikkert jackonelementer e.l. Enda enklere.

po1966

Hei, skal sette opp strømløs hytte på Rørosvidda i sommer og prøver å finne fram til hvor god isolasjon under sålen og i tilfaregulvet bør være. I tillegg er det sprik i meningene om hvor langt ut det bør isoleres.  Hytta blir på 60 kvm. Kan noen hjelpe meg?

Per Olav

rogers

Jackon har laget en fin brosjyre som beskriver dette.

Gå inn på http://www.jackon.no/
Velg Jackofoam fra menyen til venstre,  også så Jackfoam XPS
Til høyre finner du da et dokument som heter Islolasjon i grunn.
Denne inneholder beskrivelser og tabeller for ulike områder i Norge.


Rørostraktene ser ut til å være ekstra krevende.
En lokal entreprenør med kjennskap til jordmassenes beskaffenhet kan sikkert gi gode råd.  



Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod