Gassdrevet vannvarmer - erfaringer?

Startet av Hyttami, april 02, 2011, 14:35:24

Hyttami

Hei, jeg planlegger å installere Vera vannsystem med gassvarmer på hytta. Gassvarmer er planlagt å stå på badet og avstand til kjøkken vil bli ca 10m rør. Jeg lurer på om noen har erfaringer å dele med dette eller tilsvarende system?
Er avstanden ok ift at en får varmt vann også på kjøkken?
Spiller det noen rolle om rørene går nede langs vegg, eller om de går oppe under taket? (tenker da på om det har noe å si ift trykk)?
Noen som har kommet til noen lure løsninger mtp å skjule rørene?

Hyttami

Stardustsilver

10 m høres langt ut for å frakte varmt vann fra en gassvarmer. Hva om du har vannforsyningstanken et sted og så bruker en vannvarmer på kjøkken og en på bad. Men hvis du ikke har strøm på hytta, så blir jo 10 m rør mye å tømme ved fare for frost. Jeg har en Valliant gassvarmer på badet, og en på kjøkken, disse får vann fra hver sin kanne i benken under (via 12v pumpe og trykktank), da er det lett å pumpe systemet tomt når vi forlater hytta.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

petter`n

Avstand funker nok greit, men beregn et halvt minutt til varmtvannet kommer på kjøkkenet.

OS

Jeg har den minste gassvannvarmeren fra Hyttebutikken og min erfaring med den er at den er alt for liten. Det blir lite trykk når vi dusjer og det tar relativt lang tid å varme opp vannet. Vannvarmeren deler gass med komfyr og kjøleskap.  Planlegger å bytte den ut med en 14-15 liter variant med egen gassbeholder.

Et annet er tips er å droppe Vera plastrør og heller kjøpe metallrør og opplegg på Biltema. Det er mye billigere og enklere å få tak i deler. Jeg har selv brukt plastrør osv. fra Sunwind men skulle jeg gjort det igjen ville jeg brukt rør og koblinger fra Biltema.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

GEKA

Hei
Det har ingen ting å si om du legger vannrørene i tak eller etter gulv. Men du må tenke på at du skal ha noen tappekranspunkter som du kan slippe ut vann når systemet skal tappes før du reiser fra hytta om vinteren (ungå frost). De må settes på de laveste punketne på røret.

Det du gjør når du forlater hytta er å åpne alle kraner som er koblet til vannsystemet. La det renne tomt fra vannkanna (evnt ta ut slangen i vannakanna) og la systemet blåse luft gjennom i 20 sek. Da er vannrørene tomme. Så tar du en kopp under hvert sitt tappekranspunkt og påner krane. Når du da kommer igjen på hytta senere vil det da være en liten dam i bunnen av koppen som du kan tømme ut. Dette er vanndråper som har samlet seg over tid og funnet veien selv ut av røret og ned i koppen. Du har også sikret deg for frostproblem.


GEKA

Gassvannvarmer er helt topp, men det er viktig å velge rett størrelse på gassvannvarmeren.

Valg av rør er opp til en selv. Du har pakkeløsningene med flexrør og hurtigkoblinger, men det finnes også kobberrør som du får tak i hos rørleggeren.
Jeg vil ikke anbefale Biltema-rør. Har noe med tykkelse på godset til kobberrøret. Bruk sikre produkter så får du best resultet. PS: Kobberrør og kuplinger er dyrere.

Hvis du har spørsmål om dette, så kan du gjerne ta kontakt med meg dirkete, så kan jeg bistå deg med et bra system.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod